Går inte upp i vikt men vägrar flaska..

Jag fick tipset (av @Tassetass om jag minns rätt) att vara väldigt noga med temperaturen på det som är i flaskan, oavsett om det är ersättning eller bröstmjölk, när vi hade problem att få dottern att ta flaskan. Det funkade för oss. 35,5 grader ratades och 37 grader åts glatt upp.

Han verkar föredra när mjölken är rätt varm, men han äter fortfarande bara marginellt bättre. Fick i honom en halv matsked med "kopp" nyss (= ett matskedsmått, har beställt en Medela mjölkbägare som är på väg med posten). Men sen vill han inte ha mer och börjar skrika och nu sover han istället.. Då är det ändå 3 timmar minst sen han åt sist.
 
Här kan du om du vill få hjälp med amningen: http://www.amningshjalpen.se/

Det är en förening som jobbar ideellt med (vetenskapligt beprövad) rådgivning och att stötta mammor i deras val av amning (även avslut m.m.).

De har troligen också koll på WHO:s kurvor och kan förklara bättre än jag om du har frågor. :)
 
Å jag känner med dig! kämpa på mer koppningen och hoppas de ger sig!

Vi bytte tre olika flaskor innan vår son accepterade flaskan. Med fel flaska fick han kväljningar eller förstod inte hur han skulle få ut något..
 
Kanske är för litet hål i nappen på flaskan??
Prova med majsvälling.

Har provat så stor hål att det rinner ut i munnen, han tuggar bara på nappen och det mesta rinner ut ur munnen igen.

Han är för liten för välling, är bara 3,5 månader.
 
Å jag känner med dig! kämpa på mer koppningen och hoppas de ger sig!

Vi bytte tre olika flaskor innan vår son accepterade flaskan. Med fel flaska fick han kväljningar eller förstod inte hur han skulle få ut något..

Tack! Koppningen går sådär. Fattar inte riktigt om dom ska lapa i sig eller sörpla i sig. Människor skålar ju inte tungan som katter så doppar han bara tungan och drar in igen så får han ju knappt i sig nån mjölk. Nu ledsnar han efter 10 ml varav det mesta hamnat över honom när det glappa mellan underläpp och bägare.

Har provat Tomme Tippee, Medela Calma, Dr Brown och MAM på flaskor. Och när vi försökt få honom att ta napp har vi provat Esska, Nuk, MAM, Avent Soothie och Difrax.. Känns snart som man har shoppat upp hela sortimentet på barnbutiken... :wtf:;):D
 
Inget lapa, knappt ens sörpla. :)
Du skav (varsamt) "hälla in en klunk" i munnen, så att bebisen bara sväljer.

Men på Amningshjälpen står det att dom ska lapa och i Rikshandboken för barnhälsovård står det att dom ska lapa och att man inte ska hälla in i munnen :confused: Känner mig förvirrad.
 
Men på Amningshjälpen står det att dom ska lapa och i Rikshandboken för barnhälsovård står det att dom ska lapa och att man inte ska hälla in i munnen :confused: Känner mig förvirrad.

Förstår förvirringen!
J koppades på BB eftersom han behövde stödmatas lite första dygnet och de inte använder flaska där (han är född några veckor för tidigt och var väldigt trött efter förlossningen), då fick jag instruktionen att sakta "hälla" en liten klunk i taget. Det var inte tal om något lapande och han klunkade i sig fint. :)
 
Tack! Koppningen går sådär. Fattar inte riktigt om dom ska lapa i sig eller sörpla i sig. Människor skålar ju inte tungan som katter så doppar han bara tungan och drar in igen så får han ju knappt i sig nån mjölk. Nu ledsnar han efter 10 ml varav det mesta hamnat över honom när det glappa mellan underläpp och bägare.

Har provat Tomme Tippee, Medela Calma, Dr Brown och MAM på flaskor. Och när vi försökt få honom att ta napp har vi provat Esska, Nuk, MAM, Avent Soothie och Difrax.. Känns snart som man har shoppat upp hela sortimentet på barnbutiken... :wtf:;):D
Vi koppade när A var nyfödd.
http://www.akademiska.se/Global/KB/Akademiska barnsjukhuset/Bilder/Donera_brostmjolk.jpg
Koppen har ju en tratt, se bild, som passar in i munnen och vi hällde i mjölken i munnen helt enkelt (försiktigt såklart som visat av sköterska) och han svalde. Kopptratten låg ovanpå tungan snarare i så fall så han skulle inte ha kunnat lapa. Så han varken lapade eller sörplade. Samtidigt var han ju bara ett par dagar.
 
Men på Amningshjälpen står det att dom ska lapa och i Rikshandboken för barnhälsovård står det att dom ska lapa och att man inte ska hälla in i munnen :confused: Känner mig förvirrad.
Undrans hur barnet skulle kunna ha den tungkontrollen, när de är runt fyra månader ska de ju lära sig att slicka sig om munnen genom att man inte torkar bort maten. Då verkar det väldigt smidigt om de kunde lite kvickt lapa i sig koppmjölk när de är tre månader.

http://www.amningshjalpen.se/44-har-far-du-hjalp/amningshjalpmedel/118-mjolkbagare-drickskal

Vi hade den nedre, den var väldigt bra (tror tyvärr jag har slängt den så jag kan inte skicka).

http://www.amningshjalpen.se/29-har-far-du-hjalp/tillmata-relaktation/115-koppmata
Det låter konstigt på beskrivningen. Vi hällde sakta. Undrans om de menar att man inte ska hälla för snabbt bara. Man skulle vilja se en film. Frågan är hur barnet får reda på att det är mjölk i koppen och att den är god om inte någon mjölk rör tungan innan barnet stuckit ut tungan in i koppen.

Aha
Håll koppen mot babyns mun så att mjölken nästan når övre läppen. Barnet får sedan aktivt "lapa" i sig bröstmjölken/tillägget med tungan genom att koppen placeras lätt mot underläppen. Då använder barnet tungan på ett bra sätt också
De lägger undre delen av koppen mot underläppen. De har lutat den så mycket att munnen upp till överläppen badar i mjölk, barnet bestämmer tempot. Det låter som vad vi gjorde. (Dvs vad jag kallade hälla, men de tydligen kallar lapa. Dock gjorde vi det inte speciellt länge eller mycket så minnet kan vara svagt.)
 
Senast ändrad:
Vi koppade när A var nyfödd.
http://www.akademiska.se/Global/KB/Akademiska barnsjukhuset/Bilder/Donera_brostmjolk.jpg
Koppen har ju en tratt, se bild, som passar in i munnen och vi hällde i mjölken i munnen helt enkelt (försiktigt såklart som visat av sköterska) och han svalde. Kopptratten låg ovanpå tungan snarare i så fall så han skulle inte ha kunnat lapa. Så han varken lapade eller sörplade. Samtidigt var han ju bara ett par dagar.

Oj vilken jättkopp :D
Vi hade såna här från medela:

64264.jpg

De är lite större än ett "medicinmått" som man får med medicinflaskor :)
 
Jag kan ju tycka att det är läge att prova med gröt. Skit i att det är 2 veckor tidigt. Ni har ju försökt precis allt, men får inte till det. Förhoppningsvis så gillar han i allafall gröt.
 
Oj vilken jättkopp :D
Vi hade såna här från medela:

64264.jpg

De är lite större än ett "medicinmått" som man får med medicinflaskor :)
Jag tror barnet på bilden är litet, för koppen är inte så stor. Den rymmer nog inte mer än er. Däremot är tratten lång så man hade kontroll.
 
Undrans hur barnet skulle kunna ha den tungkontrollen, när de är runt fyra månader ska de ju lära sig att slicka sig om munnen genom att man inte torkar bort maten. Då verkar det väldigt smidigt om de kunde lite kvickt lapa i sig koppmjölk när de är tre månader.

http://www.amningshjalpen.se/44-har-far-du-hjalp/amningshjalpmedel/118-mjolkbagare-drickskal

Vi hade den nedre, den var väldigt bra (tror tyvärr jag har slängt den så jag kan inte skicka).

http://www.amningshjalpen.se/29-har-far-du-hjalp/tillmata-relaktation/115-koppmata
Det låter konstigt på beskrivningen. Vi hällde sakta. Undrans om de menar att man inte ska hälla för snabbt bara. Man skulle vilja se en film. Frågan är hur barnet får reda på att det är mjölk i koppen och att den är god om inte någon mjölk rör tungan innan barnet stuckit ut tungan in i koppen.

Aha

De lägger undre delen av koppen mot underläppen. De har lutat den så mycket att munnen upp till överläppen badar i mjölk, barnet bestämmer tempot. Det låter som vad vi gjorde. (Dvs vad jag kallade hälla, men de tydligen kallar lapa. Dock gjorde vi det inte speciellt länge eller mycket så minnet kan vara svagt.)

Har kollat filmer på Youtube men det är så svårt att se detaljer. Men det ser ut som att man lutar koppen så mjölken "flyter in" i munnen. Typ :D Men när jag försöker så hamnar minst hälften över bebisen. Har en Medelakopp, samma som @Blueberry, kanske vore enklare med en snipaliknande modell som ni hade.

Har varit på BVC nu i alla fall. 30 gram upp på två veckor.. Imorgon ska vi få träffa en läkare får vi se vad som händer.

Men jag funderar på det här med tungband. Läste på någon sida att om man lägger lillfingret under barnets tunga och drar det från sida till sida så ska man bara känna en liten "vägbula" på mitten. Måste man dra ut fingret för att passera strängen/tungfästet så är tungbandet kort. Jag måste definitivt dra ut fingret en liten bit för att passera mitten men provar jag på mig själv så är det samma sak. Vad är normalt? Har av förklarliga skäl inte studerat så många andras tungband än mitt eget (och nu barnets) ;)

Hur står det till med era tungband? :D
 
Vill du hemskt gärna fortsätta helamma så är mitt råd att ha is i magen. Amma, amma, amma, amma och amma lite till. Erbjud bröstet vid minsta gnöl från bebis. Det viktigaste är att hen går upp i vikt, och det gör hen ju. Lite på att din mjölk räcker.

Bebisar är gnälliga, de ska bli hungriga snabbt igen. Om jag inte minns fel så var det en jobbig tillväxt period runt 4 månader? Vår nöjda bebis förvandlades till världens gnällunge som ville ha mat men inte kunde komma till ro vid bröstet. Vill minnas att jag fick hålla om hens kropp rätt hårt och trycka in bröstet i munnen.

Känns det okej att inte helamma så prata med bvc. Jag kan ingenting om ersättning/flaskmatning.
 
Nu är jag absolut inte kunnig, och råden kan mycket väl ha ändrats på såpass många år men...
Samt ska man kanske ha i åtanke att jag var lite förtidigt född (2,5 veckor tror jag? Lite osäker....)
Jag kunde inte ammas. Dels klarade jag aldrig av att suga själv, och dels spydde jag bara upp mjölken.... :confused: Flaska funkade inte heller, av samma anledning (jag kunde inte suga). Så jag fick ha speciella nappar till flaskan. Men det innehåll som funkade bäst var välling! Började dricka det från ca. 2 månaders ålder, och det gick minsann ner i en rasande fart. I kombination med de speciella napparna funkade det också helt klockrent, och jag gick upp i vikt med en rasande fart.
Så välling kanske skulle vara någonting för er? :)
 
Nu är jag absolut inte kunnig, och råden kan mycket väl ha ändrats på såpass många år men...
Samt ska man kanske ha i åtanke att jag var lite förtidigt född (2,5 veckor tror jag? Lite osäker....)
Jag kunde inte ammas. Dels klarade jag aldrig av att suga själv, och dels spydde jag bara upp mjölken.... :confused: Flaska funkade inte heller, av samma anledning (jag kunde inte suga). Så jag fick ha speciella nappar till flaskan. Men det innehåll som funkade bäst var välling! Började dricka det från ca. 2 månaders ålder, och det gick minsann ner i en rasande fart. I kombination med de speciella napparna funkade det också helt klockrent, och jag gick upp i vikt med en rasande fart.
Så välling kanske skulle vara någonting för er? :)

Välling är inte särskilt schysst mot en 4månaders mage.

Jag förstår att du inte menar något illa men det blir verkligen inte bra att ge råd när en inte är påläst.
 
Åh, så jobbigt det låter för er allihop @Sandros.

Hur gick han upp innan den här perioden började? Hur funkade amningen innan? Har han följt sina kurvor ok fram tills nu?

Min unge hade en sjukt jobbig tid runt 3,5 månader. Amningen tokstrulade, hon hade inte tid att äta, bara skrek så fort hon såg bröstet och vägrade flaska. Jag upplevde att hon helt enkelt inte hade tid att äta med alla nya intryck att sortera och allt nytt och spännande runt henne - vilket gjorde henne för hungrig och sur så när hon väl skulle äta var hon för upprörd för att kunna äta. Ond cirkel.

Det som funkade för oss var att försöka söva i sele och så amma precis när hon var nyvaken. Om och om igen. Små slurkar men ofta blir till slut rätt mycket mat. Även att mata lite med sked och sen gå över till amning funkade bra, då blev hon liksom "lurad" att börja äta. Jag experimenterade också mycket med position, amma halvsittande, gående, osv. Googla på "amningsstrejk" om du vill få fler tips på sånt. Alltid mörkt, tråkigt rum där inga andra är som kan ta fokus från maten.

Jag förstår verkligen att ni är oroliga, men om er unge ser glad och pigg och knubbig ut så är det kanske ingen fara på taket utan bara normal utvecklingsfas? Med det sagt är det ju bra att de håller koll på er förstås så det inte blir farligt på något sätt. Jättesvårt att råda men ville bara ge mina egna erfarenheter av strulande amning. Det låter ändå som att både ungen och du i grunden är nöjda med amningen och går det då att jobba med den så ni inte måste sluta så är väl det det bästa.

Ah, och just det, skedmatning! Vår lilla har fått Minifom mot magknip när hon var liten så nu associerar hon sked med mat och gapar stort när den kommer. Jag "häller" försiktigt in maten från skeden i hennes mun. Kolla så ungen är med bara så funkar det fint. Inget lapande behövs.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 374
Senast: Sirap
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 531
Senast: Imna
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 175
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp