Går inte upp i vikt men vägrar flaska..

Mischmasch

Trådstartare
Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat 1,5 kanalbredd på mindre än 2,5 månad). Och det känns som att jag inte kan amma oftare än vad jag gör. Skulle tippa på att vi snittar runt varannan timme dygnet runt och jag erbjuder bröstet betydligt oftare än vad han vill ta det. Men ändå dalar vikten.. Och eftersom han inte tar flaska så kan vi inte ge ersättning och BVC tycker att han är lite väl ung för att börja med gröt riktigt än, dom vill helst att han är 4 månader.

Har verkligen gått in för att få honom att ta flaska i helgen, på nätterna har han fått bröstet för att han ska få i sig nån mat öht men på dagarna har vi bara erbjudit flaska (med bröstmjölk för att inte ställa till det med smaken i början och sen om han tar den gå över till att komplettera upp med ersättning). Men han vrålar, skriker och vägrar. Korta stunder tar han den och äter 10-20 ml men sen börjar han skrika igen. Har provat olika temp, olika flaskor, ja allt känns det som.. Det "roliga" är att första tiden i livet tog han bara flaska eftersom amningen inte kom igång nog snabbt men sen han upptäckte brösten vägrar han..

Har provat med sked och att bara droppa ut i munnen men han sväljer oftast inte utan låter det bara rinna ut så det funkar inte heller. Fast han helt uppenbart är hungrig/borde vara det.

Äter redan mjölkfritt sedan ett par månader eftersom han hade jätteont i magen första tiden och vi misstänker mjölkallergi. Så det är inte det som ställer till det iaf.

Har även provat tillmatningsset med ersättning men så fort det börjar droppa ersättning i munnen så släpper han taget om bröstet..

Vad fasiken gör man? Börjar med gröt iaf eller kommer han hamna på sjukhuset med näringsdropp till slut? Lite överdrivet kanske men om han verkligen inte får i sig det han behöver? Börjar bli orolig att det är något fel på honom.

Ska till BVC i veckan och då kommer det nog bli remiss till läkare och dietist. Men tänkte se om det finns någon med erfarenhet av viktproblem och vad dom brukar erbjuda för hjälp/göra för undersökningar?
 
vet inte vad tillmatningsset är men om du ammar först och sen koppar ersättning blandad med din mjölk? Är han lika anti om pappan matar?

så tufft för er allihopa, hoppas ni får hjälp.
 
Min dotter totalvägrade också nappflaska och skedmatning men gick tack och lov upp i vikt av enbart amning. Har du testat att ge honom i pipmugg? Vi köpte hem tommee tippie first cup (från 4 månader) och den fungerade. Håller tummarna för att ni hittar en lösning som fungerar!
 
vet inte vad tillmatningsset är men om du ammar först och sen koppar ersättning blandad med din mjölk? Är han lika anti om pappan matar?

så tufft för er allihopa, hoppas ni får hjälp.

Tillmatningsset är en flaska man hänger runt halsen och fyller med ex ersättning och sen går det två jättesmala slangar som man tejpar fast på brösten så barnet får den tunna slangen i munnen när det ammar. Så "tjuvmatar" man lite på det sättet medan barnet ammar som vanligt :) Men han köpte det inte..

Eftersom han inte tar bröstmjölk på kopp så tror jag inte han tar det blandat med ersättning. Det mesta rinner som ut igen. Min man har försökt ge flaska i helgen men förutom kort korta stunder så vrålar han bara hela tiden, gallskriker och kastar sig bakåt :(
 
Min dotter totalvägrade också nappflaska och skedmatning men gick tack och lov upp i vikt av enbart amning. Har du testat att ge honom i pipmugg? Vi köpte hem tommee tippie first cup (från 4 månader) och den fungerade. Håller tummarna för att ni hittar en lösning som fungerar!

Inte pipmugg men dinapp med så stort hål att det rinner ut i munnen och pytsat i på det sättet. Men det jag inte blir klok på är att fast han måste vara hungrig så är det svårt att få honom att svälja ner bröstmjölken fast han fått den i munnen..
 
verkar han amma ordentligt från dig eller kan det vara nåt problem i sväljningen för honom?

Ofta småäter han bara och snuttar men ibland när han verkligen är ute efter mat så hör man verkligen hur han sväljer så han kan.

Men provade faktiskt koppa honom nu med ett matskedsmått och han började lapa direkt för att få tag på mjölken :up: Så får jag bara in snitsen så kanske det funkar. Nu hamnade hälften på honom och efter ett mått hade han fått nog.
 
Är han undernärd nu? jag skulle vilja ge rådet att ta det lugnt och fortsätta amma så ofta barnet vill och se hellre till att barnet ammar länge än ofta så att det får i sej den feta mjölken i slutet. men det är svårt att ge ett sånt råd när man inte har sett barnet....
 
Är han undernärd nu? jag skulle vilja ge rådet att ta det lugnt och fortsätta amma så ofta barnet vill och se hellre till att barnet ammar länge än ofta så att det får i sej den feta mjölken i slutet. men det är svårt att ge ett sånt råd när man inte har sett barnet....

Vet inte? Han följer +1 kurvan på huvud och längd men är nere på -0,5 på vikt nu.

Försöker jag amma länge så blir han bara arg och irriterad, enda gången han ammar länge är när han sover/somnar vid bröstet men då snuttar han ju bara på slutet. Annars släpper han ganska fort (max 5 minuter) och vill inte ha mer, byter jag bröst så tar han det ibland också men slutar ganska snart. Sällan han blir så där nöjd och dåsig när han ätit.
 
Jag har två barn som jag behövt gå över till flaska på dagen från helamning. Dessutom på specialersättning.

Mina råd:
- Klipp upp hålet i nappflaskan, det ska rinna mycket. Att han kastar sig bakåt kan tyda på att det går för långsamt
- Blanda i en matsked vaniljsocker i ersättningen/bröstmjölken. Det ska vara sött så att man nästan skäms och sen ännu lite till
- Stålsätt dig. Grina, kvid, ha ångest. Det är ta mej tusan svinjobbigt att göra saker som barnet inte tycker är kul fast det är för barnets bästa

All lycka till och stor kram! Jag vet vad du går igenom! Ni kommer komma ut på andra sidan!

Mvh Miks
 
Jag har två barn som jag behövt gå över till flaska på dagen från helamning. Dessutom på specialersättning.

Mina råd:
- Klipp upp hålet i nappflaskan, det ska rinna mycket. Att han kastar sig bakåt kan tyda på att det går för långsamt
- Blanda i en matsked vaniljsocker i ersättningen/bröstmjölken. Det ska vara sött så att man nästan skäms och sen ännu lite till
- Stålsätt dig. Grina, kvid, ha ångest. Det är ta mej tusan svinjobbigt att göra saker som barnet inte tycker är kul fast det är för barnets bästa

All lycka till och stor kram! Jag vet vad du går igenom! Ni kommer komma ut på andra sidan!

Mvh Miks

Tack för peppen!

Körde MAM strl 3 i helgen och då rann det bara över och ut ur munnen och han sätter i halsen så bytte därför till strl 1 så han kan suga och pausa ibland utan översvämning.

Koppningen fungerade för övrigt typ 10 ml, sen skrek han bara åt det också fast han ju knappast blivit mätt..

Vaniljsocker i ersättningen har jag provat men bara en liten dutt. Kanske får prova i bröstmjölken och att dra på lite
 
Tack för peppen!

Körde MAM strl 3 i helgen och då rann det bara över och ut ur munnen och han sätter i halsen så bytte därför till strl 1 så han kan suga och pausa ibland utan översvämning.

Koppningen fungerade för övrigt typ 10 ml, sen skrek han bara åt det också fast han ju knappast blivit mätt..

Vaniljsocker i ersättningen har jag provat men bara en liten dutt. Kanske får prova i bröstmjölken och att dra på lite
Vi körde mam stl1 och klippte ett vertikalt klipp. Till 100ml dricka, 1-2 matskedar vaniljsocker.

Jag har ganska ofta försökt sovmata. Dvs när bebisen sover och snart tänker vakna, stoppa i flaskan och låta bebisen reflexsuga och på så vis få i sig ersättningen.

För oss har det aldrig funkat att mata en hysterisk bebis. Varken amning eller flaska. Bättre då att trösta och börja om.

Tar bebisen napp?

Mvh Miks
 
Vi körde mam stl1 och klippte ett vertikalt klipp. Till 100ml dricka, 1-2 matskedar vaniljsocker.

Jag har ganska ofta försökt sovmata. Dvs när bebisen sover och snart tänker vakna, stoppa i flaskan och låta bebisen reflexsuga och på så vis få i sig ersättningen.

För oss har det aldrig funkat att mata en hysterisk bebis. Varken amning eller flaska. Bättre då att trösta och börja om.

Tar bebisen napp?

Mvh Miks

Han tar inte napp men provade koppa en gång till ikväll och då sörpla han i sig ett par matskedar till så ska köpa en mjölkbägare med lite bättre form och fortsätta försöken imorgon :) Just nu ligger vi och nattningsammar och grabben är nöjd över att äntligen ha fått sin boobi som han längtat så efter :D
 
Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat 1,5 kanalbredd på mindre än 2,5 månad). Och det känns som att jag inte kan amma oftare än vad jag gör. Skulle tippa på att vi snittar runt varannan timme dygnet runt och jag erbjuder bröstet betydligt oftare än vad han vill ta det. Men ändå dalar vikten.. Och eftersom han inte tar flaska så kan vi inte ge ersättning och BVC tycker att han är lite väl ung för att börja med gröt riktigt än, dom vill helst att han är 4 månader.

Har verkligen gått in för att få honom att ta flaska i helgen, på nätterna har han fått bröstet för att han ska få i sig nån mat öht men på dagarna har vi bara erbjudit flaska (med bröstmjölk för att inte ställa till det med smaken i början och sen om han tar den gå över till att komplettera upp med ersättning). Men han vrålar, skriker och vägrar. Korta stunder tar han den och äter 10-20 ml men sen börjar han skrika igen. Har provat olika temp, olika flaskor, ja allt känns det som.. Det "roliga" är att första tiden i livet tog han bara flaska eftersom amningen inte kom igång nog snabbt men sen han upptäckte brösten vägrar han..

Har provat med sked och att bara droppa ut i munnen men han sväljer oftast inte utan låter det bara rinna ut så det funkar inte heller. Fast han helt uppenbart är hungrig/borde vara det.

Äter redan mjölkfritt sedan ett par månader eftersom han hade jätteont i magen första tiden och vi misstänker mjölkallergi. Så det är inte det som ställer till det iaf.

Har även provat tillmatningsset med ersättning men så fort det börjar droppa ersättning i munnen så släpper han taget om bröstet..

Vad fasiken gör man? Börjar med gröt iaf eller kommer han hamna på sjukhuset med näringsdropp till slut? Lite överdrivet kanske men om han verkligen inte får i sig det han behöver? Börjar bli orolig att det är något fel på honom.

Ska till BVC i veckan och då kommer det nog bli remiss till läkare och dietist. Men tänkte se om det finns någon med erfarenhet av viktproblem och vad dom brukar erbjuda för hjälp/göra för undersökningar?

Har ni kollat om han har kort tung- eller läppband?
Kollat att taget är rätt?
Kollat kurvan mot WHO:s kurvor? (BVC:s kurvor är gjorda efter barn som varit flaskmatade varför de kan skilja sig från helammade barn.)
Hinner han bli mätt på förmjölken innan den feta mjölken kommer?
Har han napp?
Hur ofta ammar ni nattetid? Kan du nattamma när han sover? (Förutsätter att ni samsover.)

Vid tre månaders ålder brukar många uppleva en fas/utvecklingssprång då bebisen upptäcker omvärlden och inte riktigt har tid att amma. Då kan man få vara uppfinningsrik för att få i dem något t.ex. hitta nya amningspositioner, amma i mörkt rum osv. Sen kanske du behöver få till amning varje timme just nu. Eller amma längre dvs. byt bröst flera gånger under ett amningstillfälle.

Jag skulle inte vara särskilt orolig för att barnet gått ner 1,5 kurva. Många barns kurvor kan ändra sig, det är rätt vanligt. Självklart ska man ha koll, men jag utgår från att ni inte är på väg ut från den nedersta kurvan?
 
Såg nu att ni inte har napp, vilket nog är bra i detta fall. :-)

Funkar koppmatning så kör på det. Då slipper ni oroa er för tuttförvirring (vilket inte alla får, men som kan vara jobbigt att få bort.)
 
I perioder har mina barn ätit dåligt på dagen också, speciellt runt 4 månader. då har de istället ätit massor på natten och det är ju just vid långsnuttandet som de äter massa grädde.
Hoppas du får rätt på det. ibland tycker jag att BVC är snabba med att hetsa.
 
Har ni kollat om han har kort tung- eller läppband?
Kollat att taget är rätt?
Kollat kurvan mot WHO:s kurvor? (BVC:s kurvor är gjorda efter barn som varit flaskmatade varför de kan skilja sig från helammade barn.)
Hinner han bli mätt på förmjölken innan den feta mjölken kommer?
Har han napp?
Hur ofta ammar ni nattetid? Kan du nattamma när han sover? (Förutsätter att ni samsover.)

Vid tre månaders ålder brukar många uppleva en fas/utvecklingssprång då bebisen upptäcker omvärlden och inte riktigt har tid att amma. Då kan man få vara uppfinningsrik för att få i dem något t.ex. hitta nya amningspositioner, amma i mörkt rum osv. Sen kanske du behöver få till amning varje timme just nu. Eller amma längre dvs. byt bröst flera gånger under ett amningstillfälle.

Jag skulle inte vara särskilt orolig för att barnet gått ner 1,5 kurva. Många barns kurvor kan ändra sig, det är rätt vanligt. Självklart ska man ha koll, men jag utgår från att ni inte är på väg ut från den nedersta kurvan?

Jag antar att dom kollar läpp- och tungband vid rutinläkarundersökningarna på BB och BVC? Men ska ta upp frågan med dom.

Han hade väldigt bra tag i början men jag upplever att det har blivit sämre, han tar inte lika stort tag och biter en del.

Nattetid samsover vi och liggammar, han får bröstet så fort han gnyr. Skulle tippa att det blir ca 5 gånger på 12 timmar, har dålig koll för jag sover typ ;)

Svårt att få honom att amma längre tid för han brukar säga ifrån att han inte vill ha mer. Sen är ju frågan om det är för att han är mätt (antagligen inte), mjölken tar slut eller något annat..

BVC riktlinjer säger att mer än 1 kanalbredd på mindre än 3 månader ska bedömas av läkare och att 80% av friska barn håller sig inom 1 kanalbredd från längdkurvan. Skulle han ligga så lågt som nedersta kurvan skulle han svälta enligt BVC och ha ett så lågt BMI att det påverkar tillväxten. Så jag är bra orolig redan nu.

Har försökt hitta WHOs kurvor men lyckas inte hitta rätt eller så är det jag som inte kan tolka dom. Någon som har länk?
 
Första halvåret såg min onges viktkurva ut lite som en berg-och-dal-bana. Vi tittade på honom och kändes oss inte särskilt oroliga, han var pigg och glad och knubbig. Han ammade och jag pumpade ut på flaska.

Vet många som har koppmatat väldigt framgångsrikt när barnet inte har tagit flaska.
 
Jag fick tipset (av @Tassetass om jag minns rätt) att vara väldigt noga med temperaturen på det som är i flaskan, oavsett om det är ersättning eller bröstmjölk, när vi hade problem att få dottern att ta flaskan. Det funkade för oss. 35,5 grader ratades och 37 grader åts glatt upp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 381
Senast: Sirap
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 531
Senast: Imna
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 175
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp