Hur mockar ni?

Mockar ur varje dag, men min häst är väldigt ordningsam av sig så jag vet var han brukar kissa och behöver inte vända helt upp och ner på allt. Jag har alltid 1,5-2 dm spån, vill att han ska få ligga mjukt och så isolerar det kylan från golvet bra.

Jag kan mocka på under 5 minuter, men det gör jag sällan, står i ofta i 20 minuter. Dels för att jag tycker det är mysigt att pyssla med men också för att jag övar mig i att inte vara så *effektiv* och skyndsam i saker i vardagen generellt. Jag har insett att jag inte ser nåt egenvärde i att göra sysslor, som tex att mocka, så snabbt det bara är möjligt om jag faktiskt inte har bråttom. :)
 
Har spånpellets, mockar kiss och skit varje dag.

Nu är han extremt renlig och skiter bara i ena hörnet så där lägger jag inget spån. Då kan jag bara skyffla ut det utan problem.

Tar väl 3 minuter att mocka 😂
 
Torvbädd till två hästar på lösdrift. Arbetsinsatsen beror helt på vädret. Är det regnigt och blåsigt är de inne mycket och bajsar en del och går runt, då tar det längre tid. Normalt väder är det 2-3 bajsar, 2-3 kissfläckar jag tar ut lite på och så jämnar jag till bädden. Per dygn alltså.

Strör vid behov, väldigt varierande med väder det också. Men kanske 2 balar per månad i snitt över året eller så, mer vintertid än sommartid.

Mockar vindskyddet där de fodras och runt stallet också året runt men antog det gällde bädd. Sommartid även ute i hagarna några gånger i veckan minst.
 
Växelströbädd på spånpellets, tar mig väl runt 15+ min att mocka, brukar ta det lugnt, håller med många andra att det är typ rogivande, tycker om att göra det fint för min häst :)
 
Ni som skriver växelströbädd, vad menar ni med det ?
Växelströbädd är när man dagligen tar ut allt kiss och bajs.

Permanentbädd är när man lämnar kisset och tar ut synligt bajs och rör inte understa lagret (man mockar ur allt våren/sommaren)

Sen är det en del folk som kör en kombo mellan växelströbädd och permanentbädd. Dom mockar bajs varje dag men kiss typ en gång i veckan. Vad det kan kallas vet jag inte. Jag kallar det lathet iallafalll
 
Växelströbädd är när man dagligen tar ut allt kiss och bajs.

Permanentbädd är när man lämnar kisset och tar ut synligt bajs och rör inte understa lagret (man mockar ur allt våren/sommaren)

Sen är det en del folk som kör en kombo mellan växelströbädd och permanentbädd. Dom mockar bajs varje dag men kiss typ en gång i veckan. Vad det kan kallas vet jag inte. Jag kallar det lathet iallafalll
Nja, det man spar i tid i veckorna får man igen på helgen. Däremot kan det ge en stadigare bädd i och med att man inte rör om varje dag. Men det vill ju till att ha en tillräckligt tjock bädd, annars blir det ofräscht.
 
Nja, det man spar i tid i veckorna får man igen på helgen. Däremot kan det ge en stadigare bädd i och med att man inte rör om varje dag. Men det vill ju till att ha en tillräckligt tjock bädd, annars blir det ofräscht.
Fast man behöver inte röra runt allt och vända allt fast man tar allt kiss och bajs.
Det blir ofräscht när man låter kisset ligga och tar det en gång i veckan.
Vill man inte ta kisset så gör man en ordentlig permanentbädd med kalk och rejält med strö och mockar ut till våren/sommaren
 
Fast man behöver inte röra runt allt och vända allt fast man tar allt kiss och bajs.
Det blir ofräscht när man låter kisset ligga och tar det en gång i veckan.
Vill man inte ta kisset så gör man en ordentlig permanentbädd med kalk och rejält med strö och mockar ut till våren/sommaren
Det blir inte ofräscht per automatik, det hänger på mockningsteknik och strömängd.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det blir inte ofräscht per automatik, det hänger på mockningsteknik och strömängd.
Jag har aldrig sett en box med den metoden som varit fräsch utan det har varit kissigt och äckligt och luktat illa. Men det finns säkert dom som har det ok men jag har inte sett det
 
Fast man behöver inte röra runt allt och vända allt fast man tar allt kiss och bajs.
Det blir ofräscht när man låter kisset ligga och tar det en gång i veckan.
Vill man inte ta kisset så gör man en ordentlig permanentbädd med kalk och rejält med strö och mockar ut till våren/sommaren
Jag har en häst som jag tar ut kisset en gång i veckan. Den hästen gör allt på exakt samma ställe i ett hörn.
Hennes box är den absolut renaste i stallet. Det är absolut inte ofräsch i den boxen.
Jag är inte lat, men jag gör det lite smidigt för mej.. 🙃
 
Vi har fyra boxar, för tillfället tre hästar, så tre boxar om dagen. Vi har rejäla bäddar med mycket torv i botten så det uppstår en nedbrytningsprocess där. Ovanpå har vi spånpellets. Jag har precis startat en ny bädd då vi köpte ny häst för två månader sedan. Det är 12 torvbalar i botten, och nu har det satt sig såpass att jag börjat fylla på med spånpellets. Mockningen tar ca 30 min om dagen.
 
Jag har aldrig sett en box med den metoden som varit fräsch utan det har varit kissigt och äckligt och luktat illa. Men det finns säkert dom som har det ok men jag har inte sett det
Jag har aldrig sett en blåval men tror ändå att de finns.

Fick själv lära mig metoden på hästskötarkurs på en prisbelönt anläggning där det funkade utmärkt. Men det kräver som sagt att man har tillräckligt med strö i boxen.
 
Jag har aldrig sett en box med den metoden som varit fräsch utan det har varit kissigt och äckligt och luktat illa. Men det finns säkert dom som har det ok men jag har inte sett det
Jag håller med om att det ofta är äckligt när folk gör så. Å andra sidan är det ofta äckligt när en del har ”bädd” också. En del folk har ju noll koll på hur man anlägger bädd eller vad som krävs för att man ska kunna ha veckobädd. De bara slutar mocka kiss utan att göra allt det där andra, som att se till att det finns tillräckligt med torrt strö överst även när hästen har dragit runt lite.
Vet inte hur ofta man ser häststackare som står i någon smutsig röra av kissigt spån..

Men det är ju inte metoden det är fel på. Det går att få det fräscht.
 
Lösdrift 24/7/365 och det blir stora mängder gödsel i bädd och runt foderplatserna. Mycket jobb, men ändå hanterbart.

Hade två hästar inne på box i somras och spånkostnaden och arbetsmängden skenade. Funkar inte.
 
Jag håller med om att det ofta är äckligt när folk gör så. Å andra sidan är det ofta äckligt när en del har ”bädd” också. En del folk har ju noll koll på hur man anlägger bädd eller vad som krävs för att man ska kunna ha veckobädd. De bara slutar mocka kiss utan att göra allt det där andra, som att se till att det finns tillräckligt med torrt strö överst även när hästen har dragit runt lite.
Vet inte hur ofta man ser häststackare som står i någon smutsig röra av kissigt spån..

Men det är ju inte metoden det är fel på. Det går att få det fräscht.
Jag tycker att man ofta ser att folk har bra lite strö till sina hästar, runt decimetern är jättevanligt. Då funkar det ju inte, dubbla den mängden så börjar det likna något. Och så behöver man ändå ta det ytligaste kisset så att de inte drar runt det i ytlagret.
 
Jag tycker att man ofta ser att folk har bra lite strö till sina hästar, runt decimetern är jättevanligt. Då funkar det ju inte, dubbla den mängden så börjar det likna något. Och så behöver man ändå ta det ytligaste kisset så att de inte drar runt det i ytlagret.
Ja. För lite strö och för lite jobb med att hålla bädden i ordning.
 
Jag tycker att man ofta ser att folk har bra lite strö till sina hästar, runt decimetern är jättevanligt. Då funkar det ju inte, dubbla den mängden så börjar det likna något. Och så behöver man ändå ta det ytligaste kisset så att de inte drar runt det i ytlagret.

Verkligen för lite strö hos så många! Bädden (oavsett sort) ska ju vara fräsch när man mockar. På sin höjd någon ny ytlig kissfläck man behöver skala av lite.

Mockar man ut det blöta varje dag anser jag att det ska vara torrt på ytan, annars har man för lite strö.

Och att hästen rör runt/flyttar ströet måste vara sämsta bortförklaringen jag hört. Min häst krafsar och rullar sig hysteriskt så fort han är lite blöt och alltid i samma hörn. Aldrig att han kommit ner till golvet! Då hade jag skämts och varit rätt för skaderisken så som han håller på.

Däremot så måste jag alltid varje dag flytta tillbaka strö till det hörnet, vattna där och trampa till det oftare samt alltid fylla på minst 0.5 av de vanligtvis 2 torvbalar jag lägger in totalt per tillfälle just i det hörnet. Jag fyller på strö istället för att dra ner den lilla kanten det blir mot väggen när han rullar sig.
 
Håller med om strömängden. Man kan mocka hur som helst bara man har nog med strö tycker jag.
Mockar halm- både permanent bädd och veckobädd och varannandags bädd.
Och torvbädd. Smidigt båda men halmen tar mycket plats och när man vill ta ut blöt torv är den jäkligt tung... Med åren har jag börjat röra runt mindre och strö mer. Skönare för hästarna.
Sommartid mockar jag ut allt varje dag. Hästarna är ute mer och skit drar till sig flugor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 006
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 011
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp