Hur mockar ni?

Håller med om strömängden. Man kan mocka hur som helst bara man har nog med strö tycker jag.
Mockar halm- både permanent bädd och veckobädd och varannandags bädd.
Och torvbädd. Smidigt båda men halmen tar mycket plats och när man vill ta ut blöt torv är den jäkligt tung... Med åren har jag börjat röra runt mindre och strö mer. Skönare för hästarna.
Sommartid mockar jag ut allt varje dag. Hästarna är ute mer och skit drar till sig flugor.
Samma här på sommaren. Sen vår samt försommar när vattenhalten i gräset är hög kissas det ju en del extra också.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Samma här på sommaren. Sen vår samt försommar när vattenhalten i gräset är hög kissas det ju en del extra också.
Sant.
Galet vad blött det kan bli då! Precis när man tänker att det ska bli så skönt när de är ute... Och sen kissar de dubbla mängden på halva tiden...
 
Har två hästar som är lite olika. Båda har bädd gjord av spånpellets med mycket kutter ovanpå.

Häst 1, valack, leker virvelvind och kissar överallt. Men oftast hamnar allt kiss i mitten och det "fina" lösa ströet hamnar vid kanterna. Tar bort det värsta kisset och lägger över det fina spånet. Bajset ligger alltid utstrött överallt... Han slaffsar ordentligt med kraftfoder och vattenhink så lämnar en kal fräck på golvet under krubba och hink. Inte ett höstrå finns kvar efter natten. Han får 2 nya spånbalar när det "lösa" ovanpå inte längre kan täcka kisset.


Häst 2, valack, är mindre virvelvind men lite mer "hö-grisig". Det torra höet slängs över till häst 1 och det som är blandat med spån slängs i kärran. Denna häst kissar mer i mitten och lätt att ta bort blött spån, bajset är alltid i fina högar längst kanterna. Han får ny spånbal när det börjar bli tunt ovanpå bädden.

Så sammanfattat så tar jag ut kiss och blött spån, utan att gräva eller förstöra bädden. Dom går oftast ute nattetid men har tillgång till varsin box. Ibland står de inne och då oftast mellan 22-06. De nätter de stått inte är såklart oftare lite mer grisiga.
 
Använder kutterspån, mockar ut allt som är kissigt och allt bajs. Jag är nitisk och sjukligt noggrann och lämnar inget bajs, inte ens småpluttar. Jag är lika nitisk med att inte mocka ut rent spån eftersom jag vill slippa skämmas när vi lämnar gödslet till bonden i byn. Han vill knappast ha massa rent spån på sina åkrar.

Det tar ca 20-30 min per box. Min vision är att det ska vara så rent så att jag själv ska kunna lägga mig raklång i boxen och sova där.

Ströar ganska mycket, ett par decimeter iallafall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 185
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 308
Senast: MML
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp