Hur möblera litet vardagsrum? Hjälp!

cherie

Trådstartare
Igår var jag och sambon och mätte nya lägenheten vi köpt, tyvärr blev jag lite besviken. Vardagsrummet var mycket mindre än vad jag mindes det, och måtten i rummet var dessutom ganska oproportionella. Vardagsrummet har liksom längre väggar på "fel sida", vilket gör att rummet blir ganska djupt men inte så brett. Så nu behöver jag lite hjälp hur jag utnyttjar den här ytan på ett bra sätt.

Rummet är ungefär 3,4x4,1 m. De längre sidorna har en större dörröppning på ena sidan (1,25 m bred) och på andra sidan är det fönster i princip hela vägen och en balkongdörr som öppnas in mot rummet. Takhöjden är 2,7 m.



Vi vill gärna få plats med:
- Sittplatser (gärna så många som möjligt utan att det tar över det lilla rummet - soffa/soffor/fåtölj)
- Ett soffbord
- Tv á la 40 tum (kanske stående på tv-bänk)
- Böcker (antingen i bokhyllor eller i hyllsystem som byggs mer på höjden)

Hur skulle ni möblera det här rummet? Hur kommer det bäst till sitt rätt tror ni? Jag vill inte att det ska upplevas trångt och övermöblerat heller! En eller två soffor/fåtölj? Vilken typ av soffa? Hur bred? Djupare än vanligt för att utnyttja rummets "djup"? Hur placera soffa/tv/böcker/bord i rummet?
 
Mitt tips är att rita upp rummet och möblerna ni vill ha in skalenligt och sedan "pussla" och pröva olika varianter.
 
I och för sig är jag inte bra på att uppskatta storlek genom ritningar, så med risk för att jag tror det är mindre än det är...

En hörnsoffa med typ avslutande divan i hörnet som är 230/340 väggarna. Eventuellt en nätt fåtölj framför fönstret närmast 340-väggen, om soffan inte är för stor för det.
Soffbord framför.
Bokhylla/tv-bänk på motstående vägg. Eventuellt platsbyggd om ni inte hittar någon tillräckligt grund, tror max 40 cm, för att inte komma för nära fönster och dörr.
Några stora växter, lampor för stämningsbelysning, eventuellt några sittpuffar och en stor matta för att ge en mer ombonad känsla :)
 
Jag gjorde en bild på hur jag skulle gjort :D
20068061_10155614907330712_452676981_n.png

Perfekt läshörna på nedre väggen :love:
 
@mamman Precis det jag tänkte göra, men behöver input för min fantasi är dålig! Jag är nog världssämst på att klura men har lite idéer jag ska pröva skissa upp.

@farin Det är ett alternativ i tänkt på! Minus fåtöljen, den får inte plats. Skulle kanske funka med hyllkonsoler på tv-väggen då. Lite rädd bara att hela rummet blir en stor soffa, men det är nog oundvikligt.

@Ninnurur Tack! Precis så, en lösning jag inte tänkt på själv! Lägger till den på listan, kan funka om inte soffan kommer för nära TVn!

Gud, känner mig helt knäpp som köpt en lägenhet med såhär litet vardagsrum (och mängder av yta i hall och sovrum istället). Måttade upp hemma och det är SÅ litet!
 
Om rummet är mindre än du minns det kanske det beror på att det var smart möblerat när du tittade på lägenheten?
Med nätta möbler?
Kommer du ihåg några detaljer?
 
Jag hade ställt en hörnsoffa i övre hörnet till vänster. Sen haft tv´n på bänk under fönster.
Sen läshörna längs väggen längst ner.

Alternativt som Ninnurur, Men inte hörnsoffa utan bara en rak soffa längs väggen, sen två fåtöljer mittemot (så man lätt flyttar beroende på om balkongdörren ska vara öppen eller inte. Och böcker längs nedre väggen.

Eller en lång soffa längs kortväggen högst upp, med divan som sticker ut under fönstret. Sen tv på 230-väggen
Böcker längs nedre väggen
 
@Rie Ja, nu när vi var där stod det ju samma möbler som under visningen, så vet inte varför intrycket blev ett annat denna gång. Jag tror inte jag var så mycket i vardagsrummet under visningen, var så upptagen av att köket/badrummet skulle vara för smått (vilket inte alls är ett provlem!). Dock såg jag nu att de i princip bara har en nätt två-sits soffa och en tv-bänk i vardagsrummet, tänkte nog att det var en större soffa när jag var där på visning. Så det är klart rummet upplevs större med deras möblering än vi som har lite mer krav på fler sittplatser...

@purity_666 Tack! Hade inte tänkt på nåt av alternativen, trodde jag tänkt ut alla möjligheter snart ;) Ska rita upp de alternativen också! Det låter väldigt bra det där med rak soffa och två fåtöljer på vardera sida, lite rädd dock att det blir för nära TVn och tror inte heller jag får plats med två fåtöljer... kanske med en två-sits soffa i och för sig. Ska rita, mäta och ställa upp för att pröva!

Nu har sambon fått en idé att vi kanske får plats med böckerna i hallen på ett snyggt sätt (möblerbar innerhall) och i så fall blir det i alla fall lite enklare i vardagsrummet!

Ska rita upp lite olika alternativ får vi se vad ni tror :D Tacksam för all hjälp!
 
Du kan ju prova rita upp det i Ikea's program, vad det nu heter. Då kan du ju välja ungefärligt vilka möbler du vill ha och flytta omkring dom :) Så gjorde jag för ett tag sen när jag ville se om jag kunde möblera om. Inte för att jag blev så mycket klokare (mitt vardagsrum är snäppet större 4x4.5 meter men också med balkongdörr och fönster som ställer till det plus att jag måste få in mycket! 2 meter skrivbord, 2 sits med divan, tvbänk 2 bokhyllor och ett stort bord på 90x135 cm...) men det var lite enklare att tänka sig hur det blev när man hade möbler att flytta runt :)
 
@Trott Åh, det kände jag inte till! Jättebra tips, ska pröva det. Nu sitter jag i paint, inte lika lätt. Har inget internet till datorn här ute på landet men ska pröva imorgon när jag åker hem! Förstår att det måste varit klurigt för dig att få in allt det på ett bra sätt i ditt vardagsrum!
 
@Trott Åh, det kände jag inte till! Jättebra tips, ska pröva det. Nu sitter jag i paint, inte lika lätt. Har inget internet till datorn här ute på landet men ska pröva imorgon när jag åker hem! Förstår att det måste varit klurigt för dig att få in allt det på ett bra sätt i ditt vardagsrum!
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_ideas/splashplanners_ihp.html
Här har du länken :)

Ja inte är det lätt! Det är helt okej nu, men jag är ändå sugen att möblera om. Visar en bild hur jag har det nu ungefär. Kan ju ge nått uppslag iaf.
Divanen är dock på andra sidan, men fanns ingen soffa med det :p Och det vita framför soffan ska föreställa tvbänk. Har ett litet Lack-bord också som soffbord men ikea tyckte det blev för trångt att få in det :p


16a33g1.jpg
 
Jag gjorde en bild på hur jag skulle gjort :D
20068061_10155614907330712_452676981_n.png

Perfekt läshörna på nedre väggen :love:
Jag hade gjort nåt sånt med, men med en rak tresitssoffa mitt på golvet så man inte behöver gå runt den för att sätta sig. En fåtölj kanske får plats på någon sida av soffan alternativt en fotpall som kan göra om soffan till en divan vid behov eller vara en extra sittplats.
 
Igår var jag och sambon och mätte nya lägenheten vi köpt, tyvärr blev jag lite besviken. Vardagsrummet var mycket mindre än vad jag mindes det, och måtten i rummet var dessutom ganska oproportionella. Vardagsrummet har liksom längre väggar på "fel sida", vilket gör att rummet blir ganska djupt men inte så brett. Så nu behöver jag lite hjälp hur jag utnyttjar den här ytan på ett bra sätt.

Rummet är ungefär 3,4x4,1 m. De längre sidorna har en större dörröppning på ena sidan (1,25 m bred) och på andra sidan är det fönster i princip hela vägen och en balkongdörr som öppnas in mot rummet. Takhöjden är 2,7 m.



Vi vill gärna få plats med:
- Sittplatser (gärna så många som möjligt utan att det tar över det lilla rummet - soffa/soffor/fåtölj)
- Ett soffbord
- Tv á la 40 tum (kanske stående på tv-bänk)
- Böcker (antingen i bokhyllor eller i hyllsystem som byggs mer på höjden)

Hur skulle ni möblera det här rummet? Hur kommer det bäst till sitt rätt tror ni? Jag vill inte att det ska upplevas trångt och övermöblerat heller! En eller två soffor/fåtölj? Vilken typ av soffa? Hur bred? Djupare än vanligt för att utnyttja rummets "djup"? Hur placera soffa/tv/böcker/bord i rummet?
Jag har lite liknande planlösning och mått, förutom att mitt vardagsrum och kök är ett och samma. Så där ni har den nedre väggen står mitt köksbord ungefär. Dock är min vägg mittemot fönstren längre än er snutt, så jag har min soffa längs med den väggen och det känns knepigt att få plats med på 2,3 meter. Om ni vill få en luftig känsla i rummet tror jag inte ni ska ställa soffan mitt i rummet, det kommer dessutom innebära att ni hamnar ca 2 meter från tvn och när jag själv gör det känns det väldigt nära. Jag skulle hellre köpa en stor härlig soffa och ställa längs övre väggen, antingen hörnsoffa åt vänster eller med divan (funkar kanske även under fönstret) och sedan ha tvn på den nedre väggen. Ca 4 meter till tvn är nog betydligt skönare än 2 meter, ni kanske kan köpa lite större tv i värsta fall? :angel:

Och vill ni ha böcker i samma rum så skulle jag investera i typ en sån här hyll-lösning, med eller utan dörrar.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59203326/
 
Jag håller med @Cheeserica. Tycker själv inte om soffor placerade så att de gränsar av rummet. För att få rummet mindre uppradat med soffa-soffbord-TV/böcker så hade jag kollat om det går att få plats med tex
a3b91fb6d36d5ce17283e83d2905f550.jpg

eller
8737845_fullscreen.jpg

Då går det att sitta i grupp runt soffbordet, men också snurra runt och kolla på film.
 
Jag håller med @Cheeserica. Tycker själv inte om soffor placerade så att de gränsar av rummet. För att få rummet mindre uppradat med soffa-soffbord-TV/böcker så hade jag kollat om det går att få plats med tex
a3b91fb6d36d5ce17283e83d2905f550.jpg

eller
8737845_fullscreen.jpg

Då går det att sitta i grupp runt soffbordet, men också snurra runt och kolla på film.
Sitter man och myser i såna där? O_o För mig är det fancy kontorsfåtöljer, skulle aldrig ha dem hemma. Jah prioriterar helt klart komforten :D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag skall flytta till en lägenhet med kök och vardagsrum i ett. Kan ni hjälpa mej planera, så det ser luftigt ut men ändå rymmas ...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: videnlis
·
Hemmet Observera att denna inte är skalenlig, rummet är nästan kvadratiskt och inte så avlångt som det ser ut på bilden. + att det är en vägg...
Svar
2
· Visningar
1 523
Hemmet I sommarstugan är vardagsrummet 3,75 x 3,75 m. Jag ska skaffa en soffa dit hade jag tänkt, men jag vet inte vilken storlek. Jag vill...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: ullo
·
Hemmet Såhär ser det ut, nu är sakerna också skrivna vart de står. Jag har alltså:-1 säng -1 soffa -1 bokhylla -1 tvhylla m. skåp...
Svar
1
· Visningar
1 041
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp