Hur möblera litet vardagsrum? Hjälp!

@Trott och @Ninnurur nu var det ett tag sen jag satt i Jetson, men kan ganska säkert säga att både den och Pernilla är jättebekväma. Jag har ingen egen pga svindyra :cry: (men om @cherie köper så kommer jag gärna på seriemaraton :D)

Håller med! Pernilla är världens i särklass skönaste fåtölj. Vi har visserligen inte snurrvarianten, utan den klassiska 69:an på ben. Tyvärr får vi aldrig sitta i den för det ligger ständigt bortskämda hundar i den, både i stolen och i fotpallen. :cautious:

Hur som helst, en Pernilla tar dock mycket plats. Det är ju en rätt stor fåtölj. Lamino är ju t.ex. betydligt mindre och lättplacerad.
 
Jag har lite liknande planlösning och mått, förutom att mitt vardagsrum och kök är ett och samma. Så där ni har den nedre väggen står mitt köksbord ungefär. Dock är min vägg mittemot fönstren längre än er snutt, så jag har min soffa längs med den väggen och det känns knepigt att få plats med på 2,3 meter. Om ni vill få en luftig känsla i rummet tror jag inte ni ska ställa soffan mitt i rummet, det kommer dessutom innebära att ni hamnar ca 2 meter från tvn och när jag själv gör det känns det väldigt nära. Jag skulle hellre köpa en stor härlig soffa och ställa längs övre väggen, antingen hörnsoffa åt vänster eller med divan (funkar kanske även under fönstret) och sedan ha tvn på den nedre väggen. Ca 4 meter till tvn är nog betydligt skönare än 2 meter, ni kanske kan köpa lite större tv i värsta fall? :angel:

Och vill ni ha böcker i samma rum så skulle jag investera i typ en sån här hyll-lösning, med eller utan dörrar.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59203326/

Nä, jag laddade ner någon planerings-app och fick samma insikt! Blir för trångt med soffan mitt i rummet, det bästa tror jag är att göra precis som du skriver. Gillar dock inte hörnsoffor/divansoffor egentligen men kanske får ge vika denna gång, alternativt ha en lite mindre rak tre-sits soffa och en fåtölj (men tajt blir det). Ett annat alternativ som skulle kunna funka är att ha två soffor mitt emot varandra så nära fönsterväggen som möjligt (och ha TVn hängd på 2,30-väggen) men det blir lite konstigt och känns som rummet bara blir soffor. Ska rita upp bättre i ett ordentligt program sen!

Böckerna har vi nu bestämt får vara i hallen (om de får plats) och annars i sovrummet. Dumt att trycka in saker i de små utrymmena när vi har oceaner i sovrummet...
 
@glittra Älskar de fåtöljerna! Både komforten och utseendet. Men de är både för dyra och antagligen för stora för rummet :( Men någon nätt fåtölj borde vi kunna få till... bra idé med snurr dock! Ska komma ihåg det.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Håller med! Pernilla är världens i särklass skönaste fåtölj. Vi har visserligen inte snurrvarianten, utan den klassiska 69:an på ben. Tyvärr får vi aldrig sitta i den för det ligger ständigt bortskämda hundar i den, både i stolen och i fotpallen. :cautious:

Hur som helst, en Pernilla tar dock mycket plats. Det är ju en rätt stor fåtölj. Lamino är ju t.ex. betydligt mindre och lättplacerad.
Klart hundarna ska ha skönaste fåtöljen! Känner igen det hemifrån :D

Jag tror att jag får börja ett fåtölj-sparkonto så att jag känner att jag kan passa på att köpa när/om det är rea. Sen gäller det bara att skydda dyrgripen från lerig terrier och kladdiga barn (och vuxna som gillar att äta chips och choklad).

@cherie Jetson är väl lite mer upprätt (men pricy) och efter att ha kollat måtten igen förstår jag om det blir trångt. Ofta kan ju saker falla på plats när man börjar möblera, men om ni ska köpa ny soffa så är det ju bra att veta vad som passar bäst i rummet.
 
@glittra Älskar de fåtöljerna! Både komforten och utseendet. Men de är både för dyra och antagligen för stora för rummet :( Men någon nätt fåtölj borde vi kunna få till... bra idé med snurr dock! Ska komma ihåg det.

Tips! Köp en begagnad Pernilla 69 för några tusenlappar och köp sedan ny klädsel. Vi bytte plymåer för några år sedan och det gick på 10000 kr för fåtölj och fotpall. Hittar du en fräsch stomme för 2000 till 3000 kr så har du fått fåtöljen till nästan halva priset.
 
Tips! Köp en begagnad Pernilla 69 för några tusenlappar och köp sedan ny klädsel. Vi bytte plymåer för några år sedan och det gick på 10000 kr för fåtölj och fotpall. Hittar du en fräsch stomme för 2000 till 3000 kr så har du fått fåtöljen till nästan halva priset.

Vi beställde våra plymåer av Franklins tapetserarverkstad. När jag kollade in där nyss såg jag att de dessutom har prissänkt plymåerna till 7000 kr i canvasutförandet. :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag skall flytta till en lägenhet med kök och vardagsrum i ett. Kan ni hjälpa mej planera, så det ser luftigt ut men ändå rymmas ...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: videnlis
·
Hemmet Observera att denna inte är skalenlig, rummet är nästan kvadratiskt och inte så avlångt som det ser ut på bilden. + att det är en vägg...
Svar
2
· Visningar
1 523
Hemmet I sommarstugan är vardagsrummet 3,75 x 3,75 m. Jag ska skaffa en soffa dit hade jag tänkt, men jag vet inte vilken storlek. Jag vill...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: ullo
·
Hemmet Såhär ser det ut, nu är sakerna också skrivna vart de står. Jag har alltså:-1 säng -1 soffa -1 bokhylla -1 tvhylla m. skåp...
Svar
1
· Visningar
1 041
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp