Hur motivera ett nej till chefen proffsigt?

Kan vi inte bara komma fram till att sjukskrivning inte är en bra idé för TS i den situationen hen har, vare sig för chansen att få stanna kvar på sin enhet eller som början på en ny enhet?

Jag tycker att TS ska prata med sin närmaste chef, vara öppen för en eventuell förflyttning och kanske få en lite bättre bild av varför man väljer att göra detta, vad det innebär, om det finns möjligheter och vad det inte kommer finnas möjligheter för. Utifrån detta, kanske TS ska ha/får kontakt med sitt fack, för i en sån här situation där förflyttning av personal planeras tror jag att arbetsgivaren måste ta detta med facket först innan man gör förflyttningen.

Själv har jag blivit förflyttad två gånger i omorganisationer på jobbet, det har varit stora omställningar och bitvis jobbigt, men i backspegeln har jag dels utvecklats väldigt mycket i mitt arbete och de positiva delarna har faktiskt, trots allt varit fler när man ser det lite i backspegeln.
 
Det enda jag hade gjort i din sits vore att noga förklara hur bra du trivs på nuvarande jobb och att du absolut inte VILL bli förflyttad. Men det verkar du redan ha gjort. Om du ändå blir förflyttad så får du nog bara ta det och försöka göra det bästa av det. Om det sedan absolut inte fungerar får du väl ta ett nytt snack med chefen eller säga upp dig. Tråkig sits hur som helst!
 
Insinuerar? Att folk tidigare skrivit i tråden att "sjukskriv dig" som svar på omplaceringen är väl rätt talande för att det förekommer. Självklart är det inte att folk sjukskriver sig utan att vara sjuka som är det första man tror om folk och inget man säger till någon som arbetsgivare om man inte har rejält på fötterna
Det är ingen i tråden som tycker att TS ska sjukskriva sig som svar på omplacering, tvärtom har ju folk i tråden blivit upprörda då man tolkat det som att TS sjukskriver sig om hen blir omplacerad? :confused:
 
Insinuerar? Att folk tidigare skrivit i tråden att "sjukskriv dig" som svar på omplaceringen är väl rätt talande för att det förekommer. Självklart är det inte att folk sjukskriver sig utan att vara sjuka som är det första man tror om folk och inget man säger till någon som arbetsgivare om man inte har rejält på fötterna som tex om någon som sjukskrivit sig för influensa och man sen ser personen sittandes full på krogen samma kväll. Det finns ju en anledning till att man har ganska lätt att som arbetsgivare kräva förstadagsintyg som en del i en rehabplan.

Jag har inte sett någon skriva "sjukskriv dig"?! Men vi är flera som ser att en dålig omplacering kan ge TS besvär som gör att hen blir sjukskriven.

Är du AG? Som du uttryckt dig om arbetstagare i den här tråden hoppas jag inte det.
 
Jag har inte sett någon skriva "sjukskriv dig"?! Men vi är flera som ser att en dålig omplacering kan ge TS besvär som gör att hen blir sjukskriven.

Är du AG? Som du uttryckt dig om arbetstagare i den här tråden hoppas jag inte det.
”Vad kör man för taktik med chefen? Accepterar, provar ett tag och sjukskriver sig sedan?” Förekommer uttryckligen som en fundering i tråden.
Ska hälsa min personal att de borde vara jättemissnöja 👍 Vad exakt är det du har åsikter på? Att jag skriver att det kan förekomma att folk sjukskriver sig trots att de inte är sjuka men att det förstås inte är det första man tänker. Eller att det inte är ett arbetsmiljöproblem per automatik att omplacera folk?
 
I det här fallet vill ingen av de två flytta sig frivilligt. Så vems parti ska facket ta? Vem kastas till vargarna? Är det bara att hoppas på att en inte är medlem?
Facket ska inte ta någons parti. Facket ska se till att det finns godkända argument och finnas med som stöd, se till att lagar följs etc. Förstår faktiskt inte heller din fråga.
”Vad kör man för taktik med chefen? Accepterar, provar ett tag och sjukskriver sig sedan?” Förekommer uttryckligen som en fundering i tråden.
Ska hälsa min personal att de borde vara jättemissnöja 👍 Vad exakt är det du har åsikter på? Att jag skriver att det kan förekomma att folk sjukskriver sig trots att de inte är sjuka men att det förstås inte är det första man tänker. Eller att det inte är ett arbetsmiljöproblem per automatik att omplacera folk?
Om ts mår väldigt psykiskt dåligt av en omplacering är det nog risk att hen blir sjukskriven ja. Det är som sagt inte ovanligt. Jag hoppas hon både har ett bättre skydd än vad ni är på er arbetsplats och en vettigare chef som kan lagar och regler. Jag har aldrig skrivit att det per automatik leder till problem att omplacera folk.
 
Vi misstänker att det är för att den andra enheten inte är attraktiv och på tjänsterna dit söker ingen.
Frågan är väl varför det inte är attraktivt? Är det pga dåligt rykte eller är det av andra anledningar?

Min erfarenhet av förflyttningar och förändringar är att det känns värre innan genomförandet än vad det egentligen är. Det kanske inte blir som man hade tänkt sig, men det kan bli djävligt bra ändå liksom.

Om det varit jag som blev tvångsförflyttad hade jag gett det en chans. Det är inte alls säkert att det andra stället är sämre eller dåligt när man väl kommer in i det.
 
Frågan är väl varför det inte är attraktivt? Är det pga dåligt rykte eller är det av andra anledningar?

Min erfarenhet av förflyttningar och förändringar är att det känns värre innan genomförandet än vad det egentligen är. Det kanske inte blir som man hade tänkt sig, men det kan bli djävligt bra ändå liksom.

Om det varit jag som blev tvångsförflyttad hade jag gett det en chans. Det är inte alls säkert att det andra stället är sämre eller dåligt när man väl kommer in i det.
[/QUOTEJobbet är med
Frågan är väl varför det inte är attraktivt? Är det pga dåligt rykte eller är det av andra anledningar?

Min erfarenhet av förflyttningar och förändringar är att det känns värre innan genomförandet än vad det egentligen är. Det kanske inte blir som man hade tänkt sig, men det kan bli djävligt bra ändå liksom.

Om det varit jag som blev tvångsförflyttad hade jag gett det en chans. Det är inte alls säkert att det andra stället är sämre eller dåligt när man väl kommer in i det.
Jobbet går ut på att vårda väldigt vårdkrävande klienter som i princip inte kan göra ngt själva och är fysiskt tungt. Därav är de andra enheterna mer attraktiva som har ett "aktivare" klientel och arbetssätt.Enheten har länge haft problem att rekrytera folk. Det är ledsamt att det är så men en realitet att folk hellre väljer ett annat jobb. Även jag.
 
Tvång är sällan särskilt bra ur arbetsmiljösynpunkt, även om det ibland är nödvändigt rent organisatoriskt. Att kunna påverka sin arbetssituation, att få vara delaktig i beslut som rör en själv brukar också framhållas som en av de viktigaste faktorerna för en god arbetsmiljö. Är chef för ca 120 medarbetare och vi fick ja nästan tvinga folk att jobba med covidpatienter, vilket var en stor skillnad från deras nuvarande arbetsuppgifter och har fortfarande 1 år senare ett antal deltidssjukskrivna/under rehab pga detta. Frivillighet med morötter eller i alla fall valmöjligheter fungerar otroligt mkt bättre, vilket vi också tillämpade vågen efter.
Som arbetsgivare har vi stora möjligheter att styra arbetstagare men minimigränser är ganska dåligt för att vara en attraktiv och välmående arbetsplats, ngt som betyder mkt gällande kvaliteten på vården. Särskilt viktigt när arbetsuppgifterna går ut på att ta hand människor i utsatt position. Det här har tex Irene Svenonius inte fattat. Varför Stockholm nu har en förestående förlossningsvårdkris som heter duga.

Till TS: Jag tycker lite synd om dig, för din egen skull hade jag nog ändå mentalt förberett mig på en förflyttning och sett det som en utmaning. Gör du det bra och vänder trenden på den andra arbetsplatsen så är det en rejäl merit och kanske möjlighet till lönejustering! Din chef gör förhoppningsvis valet för att hitta rätt person på rätt plats.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 152
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 272
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp