hur mycker ridning?

majola

Trådstartare
En fråga till er som arbetar som ridelever ("lärlingar") eller "hjälpberidare" eller "ridande hästskötare" eller liknande i större stall. Hur mycket rider ni? Hur många hästar om dagen? Hur stor del under uppsikt av er utbildare/chef? Vilken utbildningsnivå har hästarna (unghästar, tävlingshästar...)? Hur mycket annat arbete, t ex longering, tömkörning osv (jag menar inte stallarbete utan aktivering av hästarna).

Och som förtydligande: Jag spekulerar inte själv på att börja i branschen, utan det är ren nyfikenhet. Inser självklart att de även är en hel del stallarbete, men nust nu funderar jag över ridning och häst-/ryttarutbildning.

Sv: hur mycker ridning?

När jag jobbade i ett tävlingstall så vet jag att tjejen som jobbade hemma (jag var nästan alltid utomland med ett gäng hästar på tävlingar) red 3-4 hästar om dagen + sin egen. Hon red tillsammans med stallchefen som var utbildad hopptränare så hon hade det riktigt bra. Hästarna var från 4 år och uppåt och många olika utbildningsnivåer. Från inridning till motionsridning av GP hästar.

Jag rider ca 7-8 hästar om dagen inkl. mina 2 egna. Jag är beridare/dressyrelev och har jobbat på det här stallet i 4 år nu. I början var det mer översikt av tränaren men nu blir det inte så mycket , bara när jag får något problem. Det är allt från unghästar till GP- hästar.

Jag bestämmer i stort sett själv hur hästarna skall arbetas.

Jag jobbade som hästkötare/beridare i stall m 20 hästar.

Jag red mellan 3-8 hästar/dag, normala fall typ 5 + min egen (o alla 20 hästar själv att ta hand om mocka/in/ut osv till också) + att jag longerade ca 2hästar/dag ibland reds ´dom istället..

Jag bestämde själv hur jag ville rida, ibland kunde vi bygga upp en övning el så som jag gjorde m alla hästarna osv. Enda gången chefen var med var då jag hoppade dem. han höjde/sänkte o kommenterade o sådär.
Hästarna var alltifrån 3års hingstar till GP hästar.

Det var iofs några år sedan men jag svarar ändå. Jag jobbade i ett utbildnings-/försäljningsstall med ungefär 30 hästar. Jag red runt 4 hästar om dagen och min egen. Det var sällan jag longerade eller tömkörde, utan det var i princip bara ridning som motion. Hästarna var 4-6 år och tävlades i hoppning upp till 1.30 ungefär. Chefen var bara med vid hoppning, annars red jag själv eller med mina "kollegor".

Iof var det sep 2006 du skrev detta inlägg men jag undrar iaf var du jobbade som dressyrelev någonstans? Hos vilken ryttare? Vilka rättigheter/skyldigheter hade du som dressyrelev? Är jättenyfiken och i stort behov av att veta all info om detta..
Tacksam för svar, gärna pm.
MVH Sia

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 986
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Admin får gärna flytta om tråden hamnade fel :p Vad harni för erfarenhet av att flytta iväg och jobba i stall? Jag känner att jag vill...
Svar
10
· Visningar
1 969
Senast: Tonto
·
Ridning Jag arbetar som beridare i ett hoppstall på hög internationell nivå och behöver få en betydligt stabilare sits. Jag har problem med mina... 2
Svar
37
· Visningar
2 003
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Jag är sedan några år tillbaka medryttare på ett islandssto som nu är sju år. Det senaste året har jag varit sjuk vilket gjort att jag...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka