Hur mycket äldre är er kille/tjej än ni ??

Jag fyller 47 och mannen blir 40 i år.
Jag var 33 när vi träffades.
Känns ingen skillnad mellan oss pga åldern. Han har både mer krämpor och är mer gubbig än vad jag är tantig (tycker jag).

Enda gången det kan slå en är när vi pratar om tonåren. 1985 gick jag ut 9:an och då gick han i 2:an. När jag flyttade hemifrån (20 år) så var han 13 år... :D

Men vi kände ju inte varandra på den tiden.
 
En reflektion: det är vanligast att kvinnan är yngre än mannen - det vore dock smartare om kvinnor valde yngre män - i alla fall långsiktigt! Kvinnor lever ju i genomsnitt längre än män och det är ju bättre med en yngre man som kan ta hand om en när man blir gammal än att sitta där själv som änka. Min mamma var smart - hon är 9 år äldre än min pappa och nu besöker han henne troget på hemmet! Fast min man och jag är lika gamla och om han blir lika gammal som sin far ( 70) och jag som min mamma (93 nu ...) får jag många ensamma år ....Får hoppas livslängd inte är ärftlig på hans sida.
 
En reflektion: det är vanligast att kvinnan är yngre än mannen - det vore dock smartare om kvinnor valde yngre män - i alla fall långsiktigt! Kvinnor lever ju i genomsnitt längre än män och det är ju bättre med en yngre man som kan ta hand om en när man blir gammal än att sitta där själv som änka. Min mamma var smart - hon är 9 år äldre än min pappa och nu besöker han henne troget på hemmet! Fast min man och jag är lika gamla och om han blir lika gammal som sin far ( 70) och jag som min mamma (93 nu ...) får jag många ensamma år ....Får hoppas livslängd inte är ärftlig på hans sida.
Håller med om det där. Kan bli mindre kul att ha en halvskröplig 80-åring att ta hand om lagom till pensionen...
 
Maken är tre år yngre än mig. Trots att tre år inte är något alls enligt mig så har folk ändå reagerat på att jag är äldre :p
 
Jag fyller 47 och mannen blir 40 i år.
Jag var 33 när vi träffades.
Känns ingen skillnad mellan oss pga åldern. Han har både mer krämpor och är mer gubbig än vad jag är tantig (tycker jag).

Enda gången det kan slå en är när vi pratar om tonåren. 1985 gick jag ut 9:an och då gick han i 2:an. När jag flyttade hemifrån (20 år) så var han 13 år... :D

Men vi kände ju inte varandra på den tiden.
Han kommer att bli gnälligare , tycker min gnäller titt som tätt just nu !men jag tycker ju om han bara värmeelement i sängen när de är kallt eller när man är dålig
 
Sambon är 4 år yngre än jag, han är 23 och jag är 27. Det är inga direkta konstigheter eller någon som kommenterar det, jag kallar honom däremot för lammkött på skoj :D.
 
Jag blir 25 i år och sambon 34, dvs det skiljer 9 år mellan oss (9,5 för att vara mer exakt). Det är inget jag någonsin tänker på, förutom på hans födelsedagar när han har världens åldersnoja, haha :D Vi är på samma plan och har väldigt mycket gemensamt och drömmer om samma framtid. Det enda som känns jobbigt är att han förmodligen dör före mig, men sånt kan man ju aldrig veta och det är väl dumt att oroa sig över det nu.
Jag har bara haft ett riktigt seriöst förhållande och det är mitt nuvarande men i övrigt så har jag dejtat en person som var 1 år äldre vilket var fruktansvärt icke-givande, de andra har varit mellan 6 och 10 år äldre och även där kände jag mig som den betydligt mognare av oss i samtliga fall utom ett. Så att någon är äldre är ingen garanti för att det märks så att säga, ålder är mest en siffra, det hade säkert kunnat funka om jag lyckats träffa någon i min ålder som var på samma plan, även om oddsen såklart är högre om jag letar lite uppåt i åldrarna. Nu behöver jag ju dock inte leta eftersom jag har hittat min man :love:

För övrigt så känner jag som @stjarnhimmel att det är fördelaktigt att få barn innan man är t.ex. 55. Min pappa var 49 när han fick mig och är alltså 74 i år. Visserligen pigg och någorlunda frisk än så länge, men jag får totalpanik när jag tänker på att han kanske inte har så många år kvar. Trots detta håller jag med @Centaur i att om man verkligen vill ha barn men inte har fått några tidigare i livet så ska man inte behöva avstå från det endast pga att man blivit lite äldre. Det kan ju vara en fördel på andra sätt och jag är såklart glad att min pappa fick mig när han var 49 för annars hade jag ju inte funnits alls, och jag har världens bästa föräldrar verkligen :heart Men jag själv skulle inte välja att få barn såpass sent i livet, jag skulle inte vilja att mitt barn behövde leva med den här oron som jag har såhär tidigt i livet.

Men dö kan man ju göra när som helst. Verkar jobbigt att gå runt och tänka på det hela tiden.

Min farfar blev 65. Farmor blir snart 90. Mamma och pappa lär inte bli mkt äldre än 70-80 sett till hur de mår nu.

Sambons bror blev inte ens 50.

Att avstå barn bara för att tiden i livet inte passar förrän efter 40 för att man kanske dör när man är 70 verkar onödigt.
 
Men dö kan man ju göra när som helst. Verkar jobbigt att gå runt och tänka på det hela tiden.

Min farfar blev 65. Farmor blir snart 90. Mamma och pappa lär inte bli mkt äldre än 70-80 sett till hur de mår nu.

Sambons bror blev inte ens 50.

Att avstå barn bara för att tiden i livet inte passar förrän efter 40 för att man kanske dör när man är 70 verkar onödigt.

Håller med, fasen min gubbe lär till och med överleva mig tror jag och då är han ändå 52 och jag blir 39. Dvs samma åldesskillnad som för er men jag har för mig att vi är några år äldre. Jag hade inte tvekat att skaffa barn med honom om vi hade velat det bägge två.
 
Håller med, fasen min gubbe lär till och med överleva mig tror jag och då är han ändå 52 och jag blir 39. Dvs samma åldesskillnad som för er men jag har för mig att vi är några år äldre. Jag hade inte tvekat att skaffa barn med honom om vi hade velat det bägge två.

Jo jag blir 35 i år :)
 
Jag är 30 och min sambo är 46. Har i princip alltid vart tillsammans med äldre, men nuvarande är den med störst ålderskillnad.

Men vi känns väldigt likvärdiga i ålder intellektuellt så det är inga problem (ja, vissa delar av honom skulle man kunna tro är typ 14, jeeesch! Kroppsdelar alltså :angel:). Dom gånger det blir riktigt uppenbart är väl, som nån nämnde tidigare, när man pratar om skolgång och så. Min sambo är från Kiruna och flyttade hit -85, när han var 16 - det året föddes jag ;)
Nu när vi är på g och ska skaffa barn så är jag fantastiskt glad att han har så mycket erfarenhet och är så trygg med allt sånt, eftersom han har gjort det 4 gånger redan. Känns bra tycker jag :)
 
Men dö kan man ju göra när som helst. Verkar jobbigt att gå runt och tänka på det hela tiden.

Min farfar blev 65. Farmor blir snart 90. Mamma och pappa lär inte bli mkt äldre än 70-80 sett till hur de mår nu.

Sambons bror blev inte ens 50.

Att avstå barn bara för att tiden i livet inte passar förrän efter 40 för att man kanske dör när man är 70 verkar onödigt.

Ja jag kan inte annat än hålla med, och det var ju ungefär det jag skrev också. Jag ser ingen anledning att inte skaffa barn pga ålder om man själv vill det. Jag däremot skulle inte vilja få barn sent, men jag har iofs inga planer på barn öht så det är ju lätt att säga så. Om jag skulle ändra mig när jag är 40 så får jag kanske tänka om då :) Sedan tycker jag ju inte att 40 är så gammalt heller, skillnad på 40 och 50 i mina ögon.

Många i min sambos släkt har dött tidigt, hans pappa blev t.ex. inte ens 50, så det är väl därför jag misstänker att han dör före mig utöver det att män oftast dör tidigare, men som jag skrev så är det ju dumt att oroa sig över det nu och det kan ju lika gärna vara jag som dör imorgon. I min pappas fall så hoppas jag ju att han har många år kvar men jag kan inte låta bli att oroa mig ibland tyvärr. Att säga att jag tänker på det hela tiden vore en grav överdrift men i allmänhet så oroar jag mig för mycket över det mesta och ja det är helt klart jobbigt och onödigt. Min farfar blev bara 70 men farmor blev 93 så jag håller tummarna att pappa tar efter henne på den biten :)
 
Är 26 och mannen är 37. Dvs 11 år emellan oss, absolut inget som märks. Vi väntar vårt första barn och helt ärligt tror jag att han tidigare inte hade varit en lämplig partner mognadsmässigt. Han är vad jag vet numera dock rätt nöjd med familjelivet men under många år varit ganska bekymmersfri - rest, festat och arbetsknarkat dvs inget utrymme för en seriös partner.

Så ålderskillnader är ju otroligt individuellt, man som kvinna. Men man blir väl tillsammans med en partner som är lämplig för en själv inte pga si och så ålder? :confused: åldern säger väl inte så mycket i sammanhanget förutom att man kanske inte lever lika länge, men det är ju aldrig någon garanti. Tidigare barn osv kan det ju lika gärna vara även om det bara skiljer en månad emellan liksom ;)
 
Min kille har ju barn sen innan och alla tre accepterar mig för fullt visst dom är ju 16, 20 och 23 år gamla

Men jag älskar han fast han ska kiva med mig förfullt fast jag är förkyld , vi har roligt och har varit ihopa i snart 2,5 år i mars men dag de vetefan vilken dag de var
 
Ja...det skiljer 2 mån och 11 dagar till sambons glädje. De dagarna är jäkligt viktiga när han precis fyllt... ;)

Jag kan ha uppfattat många inlägg fel men min känsla efter att ha läst tråden är att många känner ett behov av att försvara sig. OM nu så är fallet, vad är det för attityder som ni möter som gör ett behov av försvaret?

Ingen har sagt något om vår åldersskillnad så jag har aldrig behövt försvara mig. Min pojkvän har inga barn och ser ung ut, kanske därför folk ej reagerar. Iofs ser jag så ung ut att jag ofta måste visa leg på systemet. :p

Men det är nog mest om den yngre parten är väldigt ung eller det skiljer mer än 15 år att folk reagerar.
 
Jag är ju singel... Jag tittar ju nästan "uteslutande" på yngre och har nog många som sätter "pedofilvarning" på mej ... Yngsta jag har varit med är 18... Jag är 41 år (42 i år) ... Och skulle inte säga nej till ett förhållande med en 18åring. Och jodå kan lätt prata med 18åringar med...
Personligheten är ju viktig, och för mej är erfarenhet inte lika med personlighet.
Min personlighet har säkert inte ens ändrats under åren men smak och åsikter kan ha förändrats... Jag har i stort sett varit "min personlighet" sen jag va liten, och det kan nog alla som känner mej skriva under på.
Jag har alltid "vetat" vad jag vill (till MÅNGAS förtret, i barnålder de vuxnas "problem", i dagsläget skiter jag i vem som har problem med mej :p vilket jag förvisso gjorde även som yngre men det ställde ju till lite bekymmer när det gällde tex skola mm)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 996
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 119
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 122
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp