Hur mycket ansvar har en medryttare?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Ultima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 865
U

Ultima

Och då menar jag inte att ta ansvar för det man lovat kring skötsel och ridning, det ska man självklart ta.
Jag menar om det skulle hända något som en medryttare inte bär direkt skuld för. Om en häst t ex sticker i skogen, medryttaren faller av och hästen rusar hem och skadar sig på vägen. Kanske till och med bryter ett ben och måste avlivas.
Sådant kan ju hända även den bästa ryttare...
Brukar man skriva särskilda reglerande avtal om sådana hemskheter, eller är det självklart vad som gäller? Och vad gäller i så fall om man inte reglerar det skriftligen eller muntligen? :confused:

Sv: Hur mycket ansvar har en medryttare?

jag är själv medryttare på en häst.. det har aldrig varit nåt problem och vi har inte skrivit nått kontrakt. det beror nog mycket på vem ägaren är, ett tips om du ska bli medryttare är att välja en med trevlig ägare det under lättar enormt.. om du känner dig osäker kan det säkert vara bra att skriva kontrakt så att du är säker, så dom inte kan komma och kräva nåt av dej penga mässigt då då.

Hoppas verkligen att jag aldrig behöver står i den sitsen någon dag men om det skulel hända så hoppas(och tror)jag verkligen att vi kan prata om det.Jag litar så pass på min medis att vi skulle kunna lösa det efter bästa förmåga.

Hej! Jag har haft medryttare och varit det oxå. Jag annser att en medryttare har nästan lika stort ansvar som ägaren. Men om det skull hända en skada så finns det försäkring så det ska väll inte vara några probbs. Vad jag menar som ansvar är , man ser till att hästen har det bra,får motion, ser att den är frisk osv. Och ofta är man ju medryttare för att hjälpa ägaren eller hur?! Och skulle det hända något som du skrev så vad ska man göra? hänt är ju hänt detta tror jag som hästägare inte ser som medryttarens fel.
//Mvh Ledin

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 335
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 068
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 511
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka