Hur mycket är 5 GB...?

athena

Trådstartare
Vi ska flytta och ingen kan leverera ADSL dit (hemska tanke!). Alternativet är väl mobilt bredband förstår jag.

Kollar Telias villkor, och där finns en begränsning på 5 GB/månad. Vad innebär det i praktiken? Jag surfar ordentligt mycket, ofta uppkopplad 2-6 timmar varje dag. Klarar man sig med det då?

Sv: Hur mycket är 5 GB...?

Vi ska flytta och ingen kan leverera ADSL dit (hemska tanke!). Alternativet är väl mobilt bredband förstår jag.

Kollar Telias villkor, och där finns en begränsning på 5 GB/månad. Vad innebär det i praktiken? Jag surfar ordentligt mycket, ofta uppkopplad 2-6 timmar varje dag. Klarar man sig med det då?
Det beror rätt mycket på vad du gör när du surfar. Om du mest använder webmail, facebook, chattar msn och kanske läser o skriver på litet olika forum så kommer 5 GB nog att räcka fint. Om du däremot streamar ljud och framför allt bild (spotify, youtube m.m.), surfar mycket på "tunga" sidor med mycket animationer och inbäddat streamande material, laddar ner (självklart inget upphovsrättsligt tveksamt) musik eller film... då blir 5 GB i minsta laget. Den månadskvoten räcker ju bara till en enda DVD i originalupplösning, om du är lagd åt det hållet. För min egen del skulle jag försökt hitta en alternativ tjänst med högre gräns, men som sagt - det beror på.

Hm, Spotify går ju många timmar i veckan här men det får man kanske helt dumpa då :(.

Jag använder SurplusMeter som är ett program som mäter mängden upp- och nedladdning. Just detta program är för Mac, men det finns säkert liknande till PC.

Som exempel har jag hittills den här månaden kommit upp i 2,6 GB. Jag är nog uppkopplad i snitt 3-4 timmar per dag, ingen nedladdning men lite Youtube och liknande, och en del webb-tv.

Jag valde bort Telias bredband av bland annat den anledningen, tycker att det verkar lite stressande att behöva hålla koll på att man inte överstiger gränsen, vill kunna ladda ner en film om jag känner för det.

5gb gör jag av med på två dagars webbsurfande. du får tänka på att facebook ÄR mycket bilder. mycket mycket bilder, bara en förstasidesladdning av facebook går på lite drygt 3mb för mig.

PS: spotify är bara att glömma. det går lite drygt "en megabyte" per minut du lyssnar på musik.

PS: du borde snarare satsa på telenor eller tele2's mobila bredband, de har såvitt jag vet ingen begräsning.

det ÄR värt att betala extra för att slipap otäcka överrasknignar när det komemr till just internet. man har ingen aning om hur mycket man gör av med förrens man har en gräns.

Fast enligt tele2:s hemsida så är deras begränsning 10 Gb, "max"-abonnemanget.
Telenor vet jag inget om täckningen på?

I stort sett alla bolag kommer att lägga in en begränsning, det är bara frågan om när och hur mycket. Troligtvis mellan 3 och 10 GB/mån. Telia har ju dock att det man surfar genom homerun eller LAN inte räknas i denna begränsning, men då är det ju på hotspots inne i städer.

Kan du inte få ADSL är ju risken stor att mobilt inte ens har teckning.
Vi hade liknande problem... eller enda alternativet var telia fast telefoni sen adsl på det, alt dra in stadsnätet. Vi valde det första till att börja med även om vi aldrig använder fast telefoni. I vårat fall har vi gamla "koppar"ledningar eller vad dom sa, som gör att bara telia funkar här. Enl deras utmätning skulle vi max komma upp i 0.2 mbit/sek om vi körde mobilt... vilket vi uteslöt snabbt :rofl:

Den här begränsningen innebär ju så vitt jag förstår, endast att det är lägre hastigheter efter de där 5 GB? Så förstod jag det när jag läste någon artikel i någon kvällstidning igår?

Jag har telias och så länge jag bara surfar snålt så är det ingen fara. Typ bara kolla forum och söka på google osv.

Gör jag något annat så drar det iväg direkt och när det tar slut så man går på den där lägsta hastigheten så klarade inte ens mitt antivirus av att uppdateras för att det gick för segt.

Sen är Telias dongel helt värdelös. Den stänger av sig titt som tätt trots att man har koppling, och det är inte alltid man ens kan starta den. Vet fler som haft problem med den.

Täckningen har ju inget med ADSL att göra. ADSL handlar om att telestationen inte är utbyggd för det, helt enkelt.

Fishli; Jo, så är det ju, men jag kommer inte att kunna jobba hemifrån (som jag gör nu) med den lägsta hastigheten.

Thuzze; Mina svärisar har Telia och de har samma problem. Man borde kanske testa Tele2 då?

igår såg jag en fin tabell på telias hemsida, men idag så hittar jag den bara inte. men jag skall försöka komma ihåg:
5Gb=1000-3000mp3, beroende på kodning
30-110 min på svtplay, mer om det var t.ex. youtube
om en startsida på facebook eller aftonbladet, är ca 2.5mb, ja då blir det 2000 besök där.

angående adsl, gå in på de olika bolagen, bredbandsbolaget, tele2, telia, ice.net osv... och slå oin ditt nummer så får du se vad du får upp.

dessutom så stämmer inte altid informationen hos telebolagen om vad det är för utrustning i stationen. Jag fick övertyga dem om att vår var uppdaterad, men hade missat att skriva in det i systemet..... Jag fick reda på det av serviceeknikern som satt in adsl utrustningen... hurray, jag fick 24Mb (och får ut ca23)

Senast ändrad av en moderator:

jag och flickvännen har ett mobilt bredband med 5gb/månad och det räcker väl för att surfa facebook, buke, mail, bank och uppdateringar för OS, program och antivirus.

inget jag skulle ha som permanent lösning men det duger som reserv.. typ sommarstuga och det nödvändigaste.

skall man ladda hem något större eller streama något så bör man ha en fast lina, adsl, fiber eller satelit, som jag kan rekommendera om du inte kan få adsl..

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska flytta och måste då ha mobilt bredband. Men, frågan är - hur mycket är normalt att man gör av med på en person? En hel del... 2
Svar
24
· Visningar
1 015
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 192
Senast: Imna
·
IT & mobiler Vi har haft obegränsat ADSL-bredband i en "evighet" nu, så jag har ingen aning om hur mycket man faktiskt använder på en månad. Vi år...
Svar
19
· Visningar
1 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka