Hur mycket är lagom?

Fibban

Trådstartare
Hello!

För snart en månad sedan var jag och hämtade min nordis! :love:

Han är född -06. Då jag köpte honom var han endast tömkörd ett par gånger och sutten på i skritt.

Vi satte igång med det samma! Började med lite promenad, gick vidare med tömkörning, hängde på honom, av och på med sadel, suttit på i skritt, och även prövat på lite trav. Har hängt med som hand häst och är riden på tillsammans med äldre häst och vi har även haft med min äldre häst som handhäst.

Han är otroligt lättlärd, trygg, lessnar snabbt och vill hela tiden göra spännande saker!
Min frågor är mest om jag går för fort fram? Hur mycket är egentligen "lagom"? Tidsmässigt? Är en halvtimme lagom per gång? En timma för långt?

Det är mycket skritt som sagt med även trav korta bitar. Han verkar hela tiden vara med på noterna och vill hänga med. Men bara för att han vill betyder det ju inte att det är bra för honom att hålla igång för mycket.

Tips och råd mottages!

Sv: Hur mycket är lagom?

lagom är i mina ögon ca 30 min 4 dagar i veckan. alltså rid eller tömkör den varannan dag. låt den vila ca varannan dag.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
767
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 736
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka