Bukefalos 28 år!

Hur mycket arbete är en hel del?

Wysiwyg

Trådstartare
Jag hör ofta folk säga att "min hund kräver att få jobba en hel del för att må bra".

Då undrar jag, hur mycket är en hel del? Är det en halvtimme effektiv tid per dag? En timme? Två timmar? Fem?

Var går gränsen mellan sällskapshund och en brukshund? Är det antalet tränade timmar på klubb? Hur mycket ägaren tävlar? Vad som görs med hunden?
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

"En hel del" är ju ett relativt begrepp.

När jag använder det om min hund så vill jag med det poängtera att om man köper en hund av den rasen så nöjer sig inte den hunden med några små korta promenader per dag alternativt rastning i trägården. Dvs är du inte intresserad av att jobba mycket med hunden och låta den uppta en stor del av din fritid så ska man inte välja den sorten.

Går du in på SBK sida så finns alla "bruksraserna" listade där.
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

I gruppen Brukshundar ingår följande raser:
Belgiska Vallhundar
*Groenedael
*Laekenois
*Tervueren
*Malinois
Hollandse Hedershond
Svart Terrier
Australian Cattledog
Australian Shepherd
Beauceron
Bovier des Flandres
Boxer
Briad
Collie
Dobermann
Hovawart
Kelpie
Risenschnauzer
Rottweiler
Schäfer

Enkelt kan man säga att det som skiljer dem från sällskapshundarn är att de har en arbetande bakgrund som vall-, herde- eller vakt-hundar.

För mej betyder "hunden behöver jobba en hel del" att den aktuella hunden behöver betydligt mer aktivering än enbart promenader.

Sedan hur lång TID denna aktivering tar är OMÖJLIGT att säga!
Ett lite längre hårt spår tar kanske 15 minuter att lägga och 20 minuter att jobba ut och hunden blir JÄTTE trött.
Medan en "inaktiv" promenad på 60 minuter resulterar i att man kommer hem med en "piggare" hund än man gick ut med ! :)

/Swat
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

Är det bara just gränsen mellan sällskaps och brukshundarna du undrar över? För det finns ju mängder av arbetande raser som kräver sitt arbete för att må bra, som inte faller in i gruppen brukshundar. :)
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

En hel del är ju mkt beroende på ens egen uppfattning! Vad har man som norm för en "normal" hund och "normal" hundhållning. Har man alltid varit inne i "schäfersvängen" så kanske en hel del är den där hunden som behöver mer än två timmar aktivt arbete per dag.
Referar man däremot till mormors lugna lilla york, så kanske man tycker att en hel del är ens egen dvärgschnauzer som behöver en timmes promenad/dag och en kvarts hjärngympa en 4-5 ggr i veckan...

För mig är nog en hel del, en hund där den dagliga motionen tar över en timme och hunden har en arbetslusta som gör att du behöver anstränga den mentalt på daglig basis (dvs trötta ut huvudet inte bara stimulera den lite för skojs skull)
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?


Jag formulerade mig väldigt klantigt tror jag :D

Jag menade mer var gränsen mellan sporthund/tävlingshund/"aktiv hundmänniska" och någon som bara har sällskapshund och håller på för att det är roligt?

Eller, alla håller väl på för att det är roligt men.. ja, förstår du/ni vad jag menar?
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

När jag använder det om min hund så vill jag med det poängtera att om man köper en hund av den rasen så nöjer sig inte den hunden med några små korta promenader per dag alternativt rastning i trägården. Dvs är du inte intresserad av att jobba mycket med hunden och låta den uppta en stor del av din fritid så ska man inte välja den sorten.

Hur mycket är en stor del? Är det 2 timmar? Allt är ju relativt :) Min kompis som har marsvin kan tycka att en stor del av hennes fritid går åt till att mata dem medan jag tycker att en stor del av min fritid går åt till hästarna eftersom jag ofta är i stallet runt 3-4 timmar per dag.

Det är det jag vill komma åt, hur ofta/mycket jobbar man när man jobbar mycket med sin hund? Per dag/per tillfälle/per vecka?
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

För mej betyder "hunden behöver jobba en hel del" att den aktuella hunden behöver betydligt mer aktivering än enbart promenader.

Sedan hur lång TID denna aktivering tar är OMÖJLIGT att säga!
Ett lite längre hårt spår tar kanske 15 minuter att lägga och 20 minuter att jobba ut och hunden blir JÄTTE trött.
Medan en "inaktiv" promenad på 60 minuter resulterar i att man kommer hem med en "piggare" hund än man gick ut med ! :)

/Swat

Tack!

För mig som helt grön hundmänniska är det svårt att veta hur mycket man jobbar med hundarna när man har brukshund :D
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

Är det bara just gränsen mellan sällskaps och brukshundarna du undrar över? För det finns ju mängder av arbetande raser som kräver sitt arbete för att må bra, som inte faller in i gruppen brukshundar. :)

Se mitt svar till Gabbi, formulerade mig galet :)

En hel del är ju mkt beroende på ens egen uppfattning! Vad har man som norm för en "normal" hund och "normal" hundhållning. Har man alltid varit inne i "schäfersvängen" så kanske en hel del är den där hunden som behöver mer än två timmar aktivt arbete per dag.
Referar man däremot till mormors lugna lilla york, så kanske man tycker att en hel del är ens egen dvärgschnauzer som behöver en timmes promenad/dag och en kvarts hjärngympa en 4-5 ggr i veckan...

För mig är nog en hel del, en hund där den dagliga motionen tar över en timme och hunden har en arbetslusta som gör att du behöver anstränga den mentalt på daglig basis (dvs trötta ut huvudet inte bara stimulera den lite för skojs skull)

Så du anser att en schäfer behöver 1 timmes fysisk motion per dag och 2 timmars mental stimulans? :) Alltså, jag är genuint nyfiken på vad folk anser att brukshundar kräver!

Okej, så hur länge anstränger man en arbetsvillig hund mentalt per dag då? Ungefär? Det kanske är upp och ner omöjligt att svara på men något slags medelvärde borde man väl kunna säga/tro? :)

Halvt KL

Jag kanske är helt dum och frågar efter något luddigt eller något som helst enkelt inte kan svaras på?
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

Jag har en medelaktiv hund (Flatcoated retriever/pointer) och en mycket aktiv hund (renrasig flatcoated retriever).

Båda hundarna aktiveras ungefär lika mycket, skillnaden i stort är att min medelaktiva hund blir inte knäpp om han är utan annan aktivering än motion en vecka eller två, men det blir den aktiva hunden.
Vi aktiverar oss med mellan 2-4 timmar på motion och mental stimulans om dagen. Flatten kräver som en genomsnittlig bruksras skulle jag tro.

Vi varvar vilt- och personspår med lydnad, agility, jaktapportering och trix.

Jag tycker det är "lagom", dvs om jag hade en hund som krävde mindre skulle jag troligtvis överaktivera den, och en hund som krävde mer skulle jag nog inte riktigt orka med.
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

Jag har en medelaktiv hund (Flatcoated retriever/pointer) och en mycket aktiv hund (renrasig flatcoated retriever).

Båda hundarna aktiveras ungefär lika mycket, skillnaden i stort är att min medelaktiva hund blir inte knäpp om han är utan annan aktivering än motion en vecka eller två, men det blir den aktiva hunden.
Vi aktiverar oss med mellan 2-4 timmar på motion och mental stimulans om dagen. Flatten kräver som en genomsnittlig bruksras skulle jag tro.

Vi varvar vilt- och personspår med lydnad, agility, jaktapportering och trix.

Jag tycker det är "lagom", dvs om jag hade en hund som krävde mindre skulle jag troligtvis överaktivera den, och en hund som krävde mer skulle jag nog inte riktigt orka med.

Tack! Det var dessa uppskattningar jag var ute efter!

Jag hör nämligen så himla olika, en arbetskompis till mig (med bruksschäfer) hävdar att hans hund är nöjd om den får en timmes motion per dag (cykel, lös promenad) och mellan en halvtimme-timme mental stimulans (spår, etc) 2-3 dagar i veckan. Andra påstår att man inte ens ska fundera på brukshund om man inte kan stimulera dem fysiskt 2 timmar per dag och psykiskt helst 4.
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

Det är inte så många människor som kan ha brukshund om man måste aktivera hunden sex timmar om dagen :)

Psykisk stimulans i fyra timmar? Vad sjutton gör man då? Min kille sover så fint så fint hela kvällen efter ett spår på 15 min (som tar typ 10 min att lägga) och kanske något godisletande på promenaden eller att jag "tappar" vanten några gånger och han får hämta den.

De gamla bruksrävarna på min hundklubb som alla har schäfrar, rottisar och liknande hänger på klubben en 2-3 timmar två tre gånger i veckan, och utöver det tror jag inte att de går några 2-3 timmars promenader utöver det. Och dessa hundar går det nog ingen större nöd på :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

Tack! Det var dessa uppskattningar jag var ute efter!

Jag hör nämligen så himla olika, en arbetskompis till mig (med bruksschäfer) hävdar att hans hund är nöjd om den får en timmes motion per dag (cykel, lös promenad) och mellan en halvtimme-timme mental stimulans (spår, etc) 2-3 dagar i veckan. Andra påstår att man inte ens ska fundera på brukshund om man inte kan stimulera dem fysiskt 2 timmar per dag och psykiskt helst 4.

Min är mer som din kompis hund, även om hon gärna jobbar mer när tillfälle bjuds. Tror inte heller att många kör sina hundar 6 timmar om dagen. Det blir på gränsen till snärjigt att hinna med ett jobb då.
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

Det är inte så många människor som kan ha brukshund om man måste aktivera hunden sex timmar om dagen :)

Psykisk stimulans i fyra timmar? Vad sjutton gör man då? Min kille sover så fint så fint hela kvällen efter ett spår på 15 min (som tar typ 10 min att lägga) och kanske något godisletande på promenaden eller att jag "tappar" vanten några gånger och han får hämta den.

De gamla bruksrävarna på min hundklubb som alla har schäfrar, rottisar och liknande hänger på klubben en 2-3 timmar två tre gånger i veckan, och utöver det tror jag inte att de går några 2-3 timmars promenader utöver det. Och dessa hundar går det nog ingen större nöd på :)

Och jag säger att det finns brukshundar som inte alls nöjer sig med ett spår som tar 10 minuter att lägga. Eller att man tappar en vante eller letar godis.

Min lilla malletik skulle vända ut och in på sig själv om hon skulle leva ett sånt liv!

Det går kanske ingen nöd på Border Collies som inte vallar heller, men nog fan anser jag att dom ska få utlopp för det!

Varför tänker man ens skaffa en bruksras avlad för att jobba om man inte tänker fullfölja hundens behov?
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

Tack! Det var dessa uppskattningar jag var ute efter!

Jag hör nämligen så himla olika, en arbetskompis till mig (med bruksschäfer) hävdar att hans hund är nöjd om den får en timmes motion per dag (cykel, lös promenad) och mellan en halvtimme-timme mental stimulans (spår, etc) 2-3 dagar i veckan. Andra påstår att man inte ens ska fundera på brukshund om man inte kan stimulera dem fysiskt 2 timmar per dag och psykiskt helst 4.

Anser att jag har en medelaktiv hund och en "inte" aktiv alls hund :D

Dock är min medelaktiva ingen brukshund, han är irländsk setter. Han får väl i genomsnitt lite mer än en timmes motion/ dag, och istället lite mindre mental stimulans. Vi är på klubben ca två gånger / vecka. (Eller vi beger oss iväg ca 2/ggr per vecka för att försöka träna lite mer seriöst.) Just nu spårar vi nästan varannandag för han ska ha nått att göra (Får inte röra sig mer än i skritt/koppel.) Annars blir det väl ca 1 dag/ vecka med :)
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

Min kille sover så fint så fint hela kvällen efter ett spår på 15 min (som tar typ 10 min att lägga)

Haha, vilken skillnad det kan vara på hund och hund :p Jag la ett spår på några hundra meter idag på en stubbåker. Det tog kanske 5 minuter att lägga och 30 minuter för hundfan att gå :rofl: Noggrann är han ju i alla fall :angel:
 
Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

Min är mer som din kompis hund, även om hon gärna jobbar mer när tillfälle bjuds. Tror inte heller att många kör sina hundar 6 timmar om dagen. Det blir på gränsen till snärjigt att hinna med ett jobb då.

Ja både ett jobb och ett liv i övrigt ;) Jag menar, kan ju inte vara många sambos som tycker det är okej att den man bor med är ute från tex klockan 5 till midnatt :D

Varför tänker man ens skaffa en bruksras avlad för att jobba om man inte tänker fullfölja hundens behov?

Vem har skrivit det?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 855
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 771
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 637
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 247
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp