Hur mycket Betfor och Kornkross ska jag ge??

Bukefalos 30 år!

JessicaM

Trådstartare
På lördag den 17 ska jag hämta min första häst!! (foderhäst) :D Jag är 27år och ska få min första häst hehe :bump:

Jag har köpt betfor och kornkross men tyckte inte att det stod så mycket på betfor påsen om hur mycket jag ska ge...

Hästen är ett varmblod och 162 hög. Hon är ganska nätt i sin storlek.

Vi ska inte tävla eller något sådant utan "bara" skogsmulle ridhäst.

Som jag har förstått det så får hon, förutom hö, bara havre!! Så jag kanske ska ge lite betfor i taget och öka succesivt, eller vad tycker ni??

Vad anser ni hur mycket jag ska ge per dag? Skriv också om ni menar uppblött betfor eller om ni räknar i torrt betfor. (man blöter ju alltid upp men ni fattar vad jag menar hehe)

Sv: Hur mycket Betfor och Kornkross ska jag ge??

Duger det inte med havre?
Behöver hästen Betfor och korn?

Varför ändra nåt som funkar bara för att..?

Nu förespråkar ju jag att man gör en höanalys och rättar sig efter den i första hand när man lägger till kraftfoder, om kraftfoder behövs överhuvudtaget, men du kanske är av en annan uppfatting. I vilket fall som helst så tycker jag inte att du ska läsa så mycket på säckarna och fodra efter det, eftersom den mängd foder som din häst behöver beror helt och hållet på hur bra hö/hösilage du har. Och det är därför jag tycker att man gör bäst i att analysera, eftersom man då ser exakt vad grovfodret innehåller så att man kan komplettera med kraftfoder eller nåt annat om det behövs.

Det finns ingenting som säger att din häst behöver varken havre, betfor eller kornkross. Men beroende på höets värden så kanske den behöver lite av allt? Svårt att säga utan analys.

(Och självklart måste man också använda ögonen när man fodrar med analys som grund, det räcker inte att bara stirra sig blind på siffrorna.)

höet är inte analyserat.

Havre är något vi inte ger i vårat stall om de inte behöver lite krut.

Om någon kan svara på frågan så är jag jätte tacksam..

Men det går ju inte att svara på frågan utan att bara sitta och gissa. ;)

Min häst som är ett halvblod på 13 år, 160 hög, äter 1/2 kg betfor + 1/2 kg korn till frukost och samma till kvällen. Men som sagt går det inte att säga vad DIN häst ska äta, det är ytterst individuellt från häst till häst vad de behöver..

det tar 2-3 veckor för hästens mage att vänja sig vid ett foder, så beroende på hur mkt du ska ge så bör det ta så lång tid att komma upp i den givan...
det är VÄLDIGT svårt att säga hur mkt en häst ska ha av ett foder när mna inte vet hur den ser ut i hull,muskler och vad du har för grovfoder.
Hästen är en grovfoderätare så att om det är möjligt bör energi och proteinbehovet täckas av grovfodret.
Hö skulle jag ge runt 12-15 kg just för att den ska få tugga, men är svårt att säga om det är en lämplig giva med tanke på energi och protein värdena.

Analysera grovfodret och se sedan om hästen behöver något mer...

Passa på och fråga förra ägarna hur mycket MJ och g smältbart råprotein hon behöver för att vara lagom i hull. Det underlättar foderberäkningen.
// Linda

höet är inte analyserat.

Havre är något vi inte ger i vårat stall om de inte behöver lite krut.

Om någon kan svara på frågan så är jag jätte tacksam..

Utan en analys är det helt omöjligt att gissa. Hästen kanske inte behöver något alls, jätte mkt, eller något helt annat fodermedel.

Eftersom du inte har någon analys så skulle jag välja att de lussern och ev betfor. Lussern räknas som grovfoder och är dessutom proteinrikt, något som ofta fatts i hö. Överdoserin (om ditt hö redan innehåller tillräckligt) gör inte lika mkt som om du har annat kraft foder.

Skillnaden i näringsinnehåll mellan havre och korn är väldigt liten. Faktiskt otroligt liten. Skillnaden är hur olika hästar hanterar de två sädesslagen, vissa blir havretokiga, andra fungerar jättebra.

Generellt försöker jag undvika spannmål och stärkelse till hästarna, föredrar i förstahand enbart grovfoder (hö, ensilage och/eller lusern). Det ger en billig och bra foderstat som fungerar för hästens mag-tarmsystem. Behövs mer energi så tillsätter jag en skvätt olja. Är hästen kräsen krävs lite justeringar, men som grundregel undviker jag kraftfoder så långt det går.

Din fråga är inte lätt att svara på, det blir bara en gissning. Varför vill du ge betfor är nog en viktig fråga. Vad vill du ha för effekt - det är nog grunden för hur mycket du ska ge.

Vill du fortsätta ge kraftfoder hade jag gjort så liten förändring som möjligt, d v s fortsatt med havre och inte bytt till korn.

Skillnaden i näringsinnehåll mellan havre och korn är väldigt liten. Faktiskt otroligt liten. Skillnaden är hur olika hästar hanterar de två sädesslagen, vissa blir havretokiga, andra fungerar jättebra.

Generellt försöker jag undvika spannmål och stärkelse till hästarna, föredrar i förstahand enbart grovfoder (hö, ensilage och/eller lusern). Det ger en billig och bra foderstat som fungerar för hästens mag-tarmsystem. Behövs mer energi så tillsätter jag en skvätt olja. Är hästen kräsen krävs lite justeringar, men som grundregel undviker jag kraftfoder så långt det går.

Din fråga är inte lätt att svara på, det blir bara en gissning. Varför vill du ge betfor är nog en viktig fråga. Vad vill du ha för effekt - det är nog grunden för hur mycket du ska ge.

Vill du fortsätta ge kraftfoder hade jag gjort så liten förändring som möjligt, d v s fortsatt med havre och inte bytt till korn.

Effekten jag vill ha är att hon ska må bra. Det sägs att man "ska" ge ½ -1kg betfor (torr) per häst.

Jag ska inte tävla utan bara skogsmulleridning och lite markövningar. Men tycker att det är svårt att veta hur mycket hon ska ha.. Räcker det med 0,5kg betfor tro?

Jag vill inte ha några "du är dum i huvudet" svar -så ni behöver inte svara alls. Utan jag vill ha tips på vad som kan vara bra att börja med (mängd). Och om ni har tips på hur jag vet att hon ska ha mindre eller mer?

Det kan man som sagt inte avgöra utan att se hästen. Ställ dig frågan vad det är du vill ha ut av betforen i stället och fråga dig sedan om du behöver ge det.

Det sägs att man "ska" ge ½ -1kg betfor (torr) per häst.

Aha, jag ger mina hästar bara 1 dl (torr betfor) var för att kunna blanda mineraler/vitaminer m.m. i den uppblötta betforn. För övrigt så få mina hästar bara grovfoder + den här lilla mängd betfor för att få i de mineraler/vitaminer m.m.

Senast ändrad:

:idea:Jag tycker du ska ge henne ½ skopa korn på morgonen och ½ skopa korn + 1 skopa betfor på kvällen.
Det tror jag blir lagom :D
// Linda:angel:

jag ger ca 5dl torr pelletrerad betfor/dag och tycker det funkar bra, betfor är bra fibrer för hästens mage.
om du ska ge betfor och kornkross kan det nog vara bra att komplettera med lite mineraler.
jag har heller ingen analys och fodrar med "ögat". och alla som ser min häst tycker hon ser fin ut.
du kan säkert ge några dl kornkross/mål, blir hon tjock - minska, börjar hon falla ur eller trött/seg - ge mera.
hoppas det går bra!

jag ger ca 5dl torr pelletrerad betfor/dag och tycker det funkar bra, betfor är bra fibrer för hästens mage.
om du ska ge betfor och kornkross kan det nog vara bra att komplettera med lite mineraler.
jag har heller ingen analys och fodrar med "ögat". och alla som ser min häst tycker hon ser fin ut.
du kan säkert ge några dl kornkross/mål, blir hon tjock - minska, börjar hon falla ur eller trött/seg - ge mera.
hoppas det går bra!

Jag har köpt mineraler också :D Tack så mycket för ditt svar

Grovfoder och Lusern bör du börja med. Skippa kraftfodret så länge eftersom du inte vet vad du ger.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka