Hur mycket dressjord och gräsfrön kan det gå åt?

Philosophia

Trådstartare
Det är en gräsmatta på ca. 100 kvm där det är fler kala fläckar än vad det är gräs. Jag tänkte lägga på dressjord och så nytt gräs på de kala fläckarna. Är det någon som uppskattningsvis vet hur mycket jord och frön som det kan gå åt?
 
Sv: Hur mycket dressjord och gräsfrön kan det gå åt?

Det går åt ca 3 ggr så mycket som du tror :D

Det gäller allt när vi pratar renoveringar eller underhåll och i fråga om både material, pengar samt tid..
 
Sv: Hur mycket dressjord och gräsfrön kan det gå åt?

dress skall man lägga på ungeär 3 cm.... så räkna en säck till 1-2 kvm...
jag skulle beställa ett flak med toppdress med lastbil=bättre pris...
gräsfrö räcker mer, men då måste du bestämma dig för vad för typ av gräs.
ta en blandning med ett snabbväxande som binder jorden och sedan en mer långväxande sort som blir frodigt och grönt...
det brukar finnas färdiuga blandningar från weibulls, står på påsarna hur mycket de räcker till.
 
Sv: Hur mycket dressjord och gräsfrön kan det gå åt?

Det går åt ca 3 ggr så mycket som du tror :D

dress skall man lägga på ungeär 3 cm.... så räkna en säck till 1-2 kvm...
jag skulle beställa ett flak med toppdress med lastbil=bättre pris...

Nu blev det 250 l dressjord, det var allt som fick plats i bilen. Men som ni båda misstänker så skulle jag egentligen ha behövt mer. Jag har använt nästan tre säckar redan och har mer än halva gräsmattan kvar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 124
Senast: BornAgain
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 315
Senast: Hazel
·
Hemmet Ska ju flytta till nytt hus och vill hängna in det. Behöver vara nät. Problemet är att det är ett ganska stort område jag vill hägna...
Svar
10
· Visningar
1 124
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp