Bukefalos 28 år!

Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

sadelgjord

Trådstartare
Till helgen ska en väldigt nära vän få låna min bil och mig som chafför för att åka och hämta hem sin nya häst 30 mil bort. Jag funderar på hur mycket ersättning som är rimligt att ta för den resan.
Det är en av mina absolut bästa vänner så jag vill inte ta mer än nödvändigt men samtidigt vill jag att alla kostnader som blir (bensin och slitage på bilen tex) täcks. Släpet kommer att gå tomt på vägen ner och med en häst på ca 500 kg på vägen upp.
Bilen drar ca 0,7 liter milen efter landsväg utan släp med släp vet jag faktiskt inte.
Hur skulle ni ha tänkt?
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

För min bästa vän hade jag tyckt att denne kunde betala bensinen, sen räcker det för mig. Kan ju få bjuda på lunch också, som bonus;)
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

Jag skulle ha se till att bilen blir fulltankad innan avfärd och be vännen tanka upp bilen efter resan, samt om det behövs under resans gång.
Sen skulle kompisen kunna bjuda på mat och fika under färden.:d
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

Jag skulle lämna ut den fulltankad. Sen att de lämnar tillbaka den fulltankad.

Sen är jag nöjd. Det är ju en nära vän säger du.

De bjuder säkert igen ändå med fika, middag osv i framtiden. Med nära vänner räknar man inte kronor och ören :)
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

För en riktigt nära vän: ha bilen fulltankad när ni kör, låt vännen se till att den är fulltankad när ni kommer hem igen.
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

För några år sedan räknade man 30 kr per mil, bensin plus slitage schablon. Vet inte hur mycket det ligger på idag, men det är ett riktmärke. Avrunda uppåt till 2000 för 60 mil, vilket väl inte orimligt med släp.
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

Håller med vad övriga skriver, hon/han tankar bilen och bjuder på mat och fika under resans gång

Krångla inte till det med att räkna milersättning och dylikt :)
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

Är det en nära vän låter det väldigt girigt att kräva slitage mm.
Låt henne tanka upp bilen och var nöjd, det skulle iaf jag varit.
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

Jag hade som flera andra sett till att bilen har full tank vid avfärd , och att din vän sedan fyller upp det som gått åt.
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

Jag skulle lämna ut den fulltankad. Sen att de lämnar tillbaka den fulltankad.

Sen är jag nöjd. Det är ju en nära vän säger du.

De bjuder säkert igen ändå med fika, middag osv i framtiden. Med nära vänner räknar man inte kronor och ören :)

:bow:

Håller fullkommligt med!

TS: Du fixar full tank när ni åker,sen tankar hon upp den så den är full igen när ni är hemma. Hon kommer säkerligen bjuda på lunch också, det gjrde iaf jag med mitt resesällskap när vi åkte och hämtade min häst! Hade med färdiga mackor till alla som frukost,sen åt vi lunch ute som jag betalade.
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

Hur skulle ni ha tänkt?
Som de flesta andra svarat; för en nära vän skulle det räcka bra med bensinen. För någon annan, om det öht skulle vara aktuellt att lägga en heldag mm, milkostnad i närheten av det Teilani nämner.
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

Jag fick möjligheten att låna bil plus transport av en jobbarkompis som själv erbjöd sig att köra och följa med och kika på min blivande kuse. Jag stod för soppan till bilen, bjöd på lunch och fika, så fick hon 500:- extra.
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

Bensin och en flaska bra vin skulle vara perfekt för min del.
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

Slitage på min bil för att köra 60 mil åt en mycket god vän? Nej, det hade jag satt på vänskapens konto. Och vänskapen är ju sin egen belöning!

Om vännen betalar bensinen och står för mat och kaffe under dagen, så hade både jag och mina vänner varit nöjda. Det är ju ett nöje också, att åka tillsammans och hämta hem en häst.
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

Jag skulle lämna ut den fulltankad. Sen att de lämnar tillbaka den fulltankad.

Sen är jag nöjd. Det är ju en nära vän säger du.

De bjuder säkert igen ändå med fika, middag osv i framtiden. Med nära vänner räknar man inte kronor och ören :)

Precis så hade jag också tänkt :) Ser en sådan grej som en road trip, att man har en dag då man umgås tillsammans, myser och snackar skit liksom.

Som "utnyttjande" kompis (i brist på bättre ord) hade jag personligen bjudit på både fikor och lunch under resans gång.
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

Bara bensinen och ev. mat/fika - inget annat! Som andra redan sagt, så blir det väl trevligt för dig också att åka med bästa vännen och hämta häst?
 
Sv: Hur mycket ersättning tycker ni att är rimligt?

samma här. Körde en av mina närmsta vänner på tävlingar när hon fortfarande bodde i sthlm. Jag tankade fullt innan avfärd och hon fyllde på när dagen var slut. Sedan så fick jag en mysig dag på tävlingar med min kompis, fika och lunch som tack för att jag körde och stod ut med hennes tävlingsnerver :P
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 112
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 132
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 340
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp