Sv: Hur mycket får era små hjälpa till hemma?
22 oktober blev han 2.
Här är han 1½ år, min stalltomte

(
Filmklipp)
När jag hade hästen hemma så ledde han henne till och från hagen (höll i grimskaftet medans jag körde vagnen) han borstade och kratsade hovarna, sopade stallgången och hjälpte till att mocka. Han hjälpte även till att bära ut foderpåsar och hinkar
Rasmus har alltid vela hjälpa till och gillar det. I affären började han köra liten kundvagn när han var typ 1 år och i höjd med vagnen

dom vagnar vi har finns de ett handtag man kan hålla i och styra.
Sen är ju inte jag den som skäms om han lägger sig ner på golvet och vrålar för han tar något vi inte ska ha.
Här hemma säger vi bara Nej en gång. Så rycker han en shampoflaska och jag säger att vi inte ska ha den och han inte ställer tillbaka den så sätter jag mig på huk så jag är i hans nivå och säger jag väldigt bestämt nej och tar den ifrån honom om han inte ställer tillbaka. Kastar han iväg den får han gå och hämta den för tillbaka på sin plats ska den även om det ska ta 3 timmar. Lägger han sig ner och skriker så sitter jag kvar och låter honom skrika en stund för då lyssnar han ändå inte, och sen förklarar jag vad som gäller.
Springa iväg och göra annat har han faktiskt aldrig försökt med, han tycker ju det är så kul att köra vagnen och har gjort de sen han var typ 1½ år.
I början körde han och jag höll i och då bara om vi skulle handla lite mjölk. Så det gick fort och när det är tomt i butiken för stå i kö är inte riktigt hans grej

Sen blir det mer och mer grejer. Är alltid tydlig "Nu ska vi gå och hämta mjölk" och då är det mjölk vi ska hämta, sen tar vi nästa grej och nästa och för att undvika onödigt bråk går jag aldrig förbi godiset
Sen tränar vi hela tiden, räknar till 3 tomater, gurkan är grön. Då tycker han det är roligare. Låter honom plocka t.ex. äpplen och säger jag 5 äpplen så räknar vi till 5 äpplen och inga fler och äpplena är röda.
Hämta posten brukar vi ju oxå göra