Hur mycket foder köper ni på er?

MiniLi

Trådstartare
Jag köper lucern från kvarnby, första gången köpte jag bara 4 säckar. Nu är det snart dags att beställa igen och funderar då på hur mycket jag vågar köpa på mig.. Ju mer, desto billigare..

När jag pratade med säljaren sist sa han hur många kilo det var i hel/halvpall men nu kan jag inte minnas.. Någon som vet?
Antal kilo eller antal säckar i hel- eller halvpall.

Det står på förpacknigen att en säck håller i 12 månader, men de är kanske inte precis tillverkade när man får dem?

Jag har bara en häst och gör av med ca 1 säck/månad.

Sen har vi problemet med förvaring men det får jag fundera över när jag vet hur många säckar jag kan köpa på en gång :p

Sv: Hur mycket foder köper ni på er?

oftast brukar de väll vara 25 kg i en sån tror jag

Det är 30 kg i en säck. Men jag ville veta hur många kilo det är i en hel eller halv PALL :)

Det du framförallt ska fundera på är hur dina förvaringsmöjligheter är. Jag har köpt helpall med lusern (annat fabrikat förvisso) för några år sedan, när jag hade en storkonsument. Sista säckarna fick jag slänga pga att de tagit åt sig fukten i luften och möglat...

Ja usch, det vill jag ju inte vara med om :crazy:

Men det är ju ganska avörande hur många säckar det rör sig om.. Så jag vet om jag behöver utrymme till 10 eller 30 säckar liksom..

Jag köper lucern från kvarnby. Har bara köpt en gång och då 5 säckar.

På en helpall är det 24 säckar och en halv är det då 12.

Jag har köpt en låda från jysk som det ryms 3,5 säckar i. OM de ligger kvar i säckarna. (Häller man ut dem ryms säkert mer.) En säck i foderlådan (från i*ea) Den andra halvan får i väntan ligga i nån annan låda nånstans..
Ger också bara lucern till en häst.

Jag PM:ar dig om priser, för jag tyckte att jag fick betala mer än jag hört andra berätta om här på buke. Kul om vi kunde jämföra..

Det är 30 kg i en säck. Men jag ville veta hur många kilo det är i en hel eller halv PALL :)

Om jag kommer ihåg rätt så är det 24 säckar på en hel pall vilket då blir 720 kilo.
Samma sak igen så kommer de att höja priset senast den siste september beroende på när innestående parti tar slut.
Men man kan vara lugn för att det är väldigt färskt foder när man köper från dem. Har aldrig fått något som varit äldre än en månad.

Ska de höja?
Då är det bäst att jag bestämmer mig snabbt, vill ha billigt foder:p

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 188
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 418
Kultur Brukade ha extremt många hästböcker när jag var yngre, och minns att det fanns en av dem jag verkligen älskade. Har dock inte kvar den...
Svar
8
· Visningar
956
Senast: saltakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka