Hur mycket kattmat?

Ajabaja

Trådstartare
En enkel fråga, hoppas jag!
Jag har en kastrerad hane på 3 år som ska väga ca 4,5-4,8kg. Han äter främst mjau burkmat, men får lite annat som tex kyckling lever eller vinge någon gång ibland. I alla fall hur mycket bör en katt i denna storlek äta varje dag? (I gram av mjau-maten.)

Just nu är han lite mullig efter att ha bott med mina föräldrar i några veckor, men jag tänkte att om vi hade rätt matmängd så är det lättare att lägga sig strax under den så går han säkert ner i lagom takt.:)

:bow:
 
Sv: Hur mycket kattmat?

Efter att min hankatt blev kastrerad så ändrade jag ingenting i hans mat. Han har fri tillgång till torrfoder och han delar 1 burk mjau kattmat med 5 kattungar, kattmamman och 1 till vuxen katt / dag. Han väger ca 5 kg och han var inte gått upp eller ner i vikt efter kastreringen. :)
 
Sv: Hur mycket kattmat?

Runt 150-200 g/dag, sedan kan det ju behövas mer eller mindre beroende på aktivitetsnivå.

Doseringsangivarna som ges av tillverkarna brukar vara alldeles för väl tilltagna (i synnerhet när det gäller blötmat).
 

Liknande trådar

M
Katthälsa Mina föräldrar har 2 st katter, kastrerade hanar 4 år gamla. Den ena släpper så mycket hår att man knappt vill ta i honom, det bara...
Svar
5
· Visningar
4 203
Senast: Maya_221
·
Katthälsa Hur mycket burkmat kan man räkna på att en 5 kg katt behöver äta varje dag? Varför står det ingen rekomenderad mängd på burkarna som på...
Svar
10
· Visningar
1 927
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Vad skall egentligen en 4-5 månaders kattunge väga? I tråden "vad väger din katt" så är det två 4-mån kattungar som väger 1,7 kg (om...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Caltha
·
Y
Övr. Katt Idag var Ynthe inne på premiärtur på nya djuraffären här på orten, först och främst för att titta på en ny transportbur till min...
2
Svar
39
· Visningar
3 142
Senast: Nussikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp