Bukefalos 28 år!

Katt som lossar MÄNGDER med hår?!

M

Maya_221

Mina föräldrar har 2 st katter, kastrerade hanar 4 år gamla. Den ena släpper så mycket hår att man knappt vill ta i honom, det bara ryker om honom. Det har pågått nåt år, extra mycket nu dock då han tappar vinterpälsen också. Han går ut och in som han vill, är dock mest utomhus, och vi har trott att det är anledningen, nu börjar jag dock tro att det måste bero på något annat...

Han äter Iams Cat Adult 1+ Lamb, MJAU burkmat 1-2 gånger/dag + att han tar rätt mycket råtter. Trots att det känns som om han borde få i sig alla vitaminer och mineraler så undrar jag om han kan ha brist på något som kan förklara varför han släpper så mycket päls. Han är pigg och full fart på och verkar inte lida av det här, men mina föräldrar börjar ledsna på att inte kunna klappa honom, och de vill inte ha honom inne längre pga allt hår som han släpper.

Är det någon som har något förslag på vad vi kan göra eller är det vetrinären som gäller?
 
Sv: Katt som lossar MÄNGDER med hår?!

Ökad fällning är ett vanligt symptom på hudsjukdom hos katt. Din kisse kan vara allergisk, antingen mot något i fodret eller i omgivningen. Du kan testa att byta foder till snäppet bättre (t ex Eukanuba eller kanske Royal Canins Young Male Skin (säljs av veterinär) eller köpa extra omega-3 och omega-6 fettsyror för att se om det har effekt (kan ta någon månad).
 
Sv: Katt som lossar MÄNGDER med hår?!

har katten haft onormalt med fällning i något år utan att ens fundera att kolla upp katten hos veterinären..eller har jag missuppfattat dig?:crazy:
 
Sv: Katt som lossar MÄNGDER med hår?!

Då det är mina föräldrars katt och jag bor långt ifrån dom så träffar jag sällan katterna. Någon gång/år eller så. När jag frågade mamma hur länge det har varit så här så sa hon "Nåt år eller något ditåt". Jag gör alltså vad jag kan nu när jag är hemma.
 
Sv: Katt som lossar MÄNGDER med hår?!

Men om hon lyssnar på dig så kan du väl be henne prova att ge katten enbart så kallad Barf, slaktavfall. Och får hon inte tag i det så kan det duga med köttfärs, lite lever, lite fisk och sånt. Om det är något konserveringsmedel som han får hudproblem av så blir han ju i alla fall bättre då.
 
Sv: Katt som lossar MÄNGDER med hår?!

Tack ni som svarat, katten får nu Salmopet Laxolja varje dag och det är en enorm skillnad! Han fäller betydligt mindre, nu kan man klappa honom utan att det ryker päls runt honom. Jag har för säkerhetsskull varit i telefonkontakt med en veterinär som sa att vi skulle avvakta så länge katten är pigg i övrigt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 388
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 834
Senast: WildHorse
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 120
Senast: yamyam
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 266
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp