Bukefalos 28 år!

Spinoff på vikttråden

tictac

Trådstartare
Vad skall egentligen en 4-5 månaders kattunge väga?

I tråden "vad väger din katt" så är det två 4-mån kattungar som väger 1,7 kg (om jag minns rätt) - mina kattungar 4,5 och 5,5 mån väger båda 3,2 kg. Är de för tjocka? Skall jag försöka minska på maten? Annan mat? De äter ca 120 g Eukanuba Kitten tillsammans per dag, samt ca 100 gram Mjau blötfoder var per dag. Är det för mycket? Eller är de rätt i vikt?

Många frågor - men som nybliven kattägare så vill man ju sina små katter det bästa.

Det är vanliga huskatter, mamman och mobrorn till hanen (den som är 4,5 mån) är ganska stora så det kan ju ligga i generna att han blir stor också. Hur honans föräldrar ser ut vet jag inte, mamman dog två veckor innan vi hämtade vår katt.

De bor i stallet, och är ute när vi är hemma på em/kväll och inne i huset ibland på kvällen. Jag tänkte att de kanske behöver mer mat nu när det blivit något kallare (ca 10-15 grader i stallet) precis som hästar - men jag vet ju egentligen inte hur katter fungerar, och med tanke på deras vikt jämfört med andra katter här så behöver de ju nog inte mer mat.

I och för sig vet jag ju inte om de hittar några möss också men det tror jag inte, snarare är det spindlar, skalbaggar, fjärilar, trollsländor och grodor som utgör bytesdjuren för tillfället.

Tacksam om någon har lite info om vad en normalkatt väger vid 4-6 mån ålder.
 
Sv: Spinoff på vikttråden

Det finns ingen "normalvikt" på huskatter. En vuxen huskatt kan väga vad som helst mellan 2 och 8 kg (grovt uppskattat) och det är känslan av katten som avgör vilket hull den är i. De ska kännas tung och fast, inte löst hull. En välmusklad katt väger oftast mer än den ser ut att göra.

Mina ungar av en ganska elegant ras vägde vid 16 veckor 2,5 kg, jag tycker att en 4-månaders på 1,7 är i tunnaste laget (om det inte är en honunge av en "mindre" ras).
 
Sv: Spinoff på vikttråden

Jag har lite samma fråga.
Men det gäller perser katter.
Min hane är snart 7 månader och väger 3,8 kg.
Han är ett matvrak och äter heöa tiden, svårt att hejda honom.

Men är han för tjock??
 
Sv: Spinoff på vikttråden

I min senaste kull vägde hanarna 2,7 kg vid 4 månaders ålder och honan vägde 2 kg. Vid 6 månaders ålder vägde en av hanarna 3,7 kg utan att vara tjock (han hade dock "baby hull").
 
Sv: Spinoff på vikttråden

*kl*

Tack för era svar. Som jag uppfattat det så är de lite i tyngsta laget, men de är ju inte tjocka direkt - de är ju nästan lika stora som de vuxna katterna som bor där jag har min häst, om man mäter från nos till svans.

Speciellt honan känns lite "lös" i hullet så lite mer aktivitet för att bränna den energi hon får i sig samt bygga muskler kanske inte är fel. De är lite av soffpotatisar när vi inte är hemma (även om jag ibland ser spår efter lekar). Helst hade jag velat att de kunde gå ute mer, men jag vågar inte riktigt släppa dem lösa när vi inte är hemma.
 
Sv: Spinoff på vikttråden

när min katt var sjuk och gravt underviktig vägde hon ynka 2,8 kg, vid fullvuxen ålder.. :cry: älsklingen, och hon var ändå hälften skogis! :( så det var absolut inte normalt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 271
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Försöker här eftersom jag bara får idiotsvar på FB som inte alls svarar på min fråga. Det här med att banta katt... Min ena katt har...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 637
Senast: Wille
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 646
Senast: ufot
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 367
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp