Hur mycket kläder har ni och hur mycket kläder behöver man?

Jag är också tjänsteman och rätt uppklädd på jobbet. Folk klär sig väldigt olika och vi har ingen dresscode men jag gillar verkligen att klä mig fint på jobbet.
Jag med
Om jag gick med trasiga jeans skulle jag göra ett dåligt jobb. För jag skulle inte trivas.
 
Jag har enormt mkt kläder vilket beror på att det är ett intresse hos mig. Men nu har jag börjat fundera på hur mkt kläder folk anser att de behöver? om man inte har något stort klädintresse?

Jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är. Men säg att man som mig har ett kontorsjobb där jag vill vara lite "vardagsfin" dvs går ofta i klänning eller snyggare byxor dvs vill ej ha en sunkig urtvättad t-shirt. Sen beror det ju på vad man har för vardag dvs det kan vara bra med något ombyte till kläder om jag ska måla om hemma samt ett ombyte till träning samt ett ombyte till mjukiskläder att hänga hemma i.
Sen beror det väl också på hur ofta jag vill tvätta.

Så dagens fåniga fråga är :D.. ni utan klädintresse men liknande livsstil..
Hur många tex plagg har ni att ha till jobbet? Säg två par byxor att växla med? två klänningar?
Tja jag ligger nog på lite snarare än mycket. Ca två jeans + ett par lagade, två vinterklänningar och två sommarklänningar och två festklänningar lätt överlappande och ganska många kjolar iofs, men jag använder ett par mest, tre par långstrumpor, . 5-6 t-shirts, varav två "fina" som kan leva utan kofta, resten HM, 4 linnen, 5 ylletröjor/koftor men där tycker jag att jag ligger lite lågt :D och jag borde laga en igen.

Ett plagg överlever några år och kostar lite för mycket oftast (en kjol är hos skräddare för kopiering, 800 kr, är jättenervös :eek: tänk om den blir jätteful). Min träningströja imponerar, insåg precis att den är ca 8 år gammal, men den ser inte ens naggad i kanten ut.

Sedan ligger det en hel del skrafs i botten på alla skåp och lådor som är "sista utvägen".
 
Jag har några dyra svarta koftor sam banne mig ser helt nya ut. Den ena har jag haft i fem år, den andra minst tio, men troligen femton år!
Jo där ligger mina fina också, och så en stackare som redan ser sliten ut efter två år som reserv, den var billig.
 
Jag har inget speciellt klädintresse men jag har en hel del kläder..
dock gjorde jag en välbehövlig rensning nyss.
till jobbet har jag

6 par jeans blå o svarta
ca 6 par en storlek mindre när jag är smalare

10 kortärmade tröjor +5 koftor för sommar
10 tröjor med lång ärm för vår o höst
10 tal stickade tjocktröjor att ha på vinterb
ca 5 festtröjor
ca 5 klänningar för bröllopp o fest
ca 5 par shorts



en låda med div linnen/t-shirts
en låda med träningskläder
samt en låda med ridkläder

hemma har jag
3 par mysbyxor och ca 6 luvtröjor..


Kanske inte är så mycket kläder ändå?
 
Ni som valt att satsa på kvalité på kläder istället för kvantitet. Vad kostar en dyr kofta (som exempel) enligt er?
Hu! har inte köpt en på flera år så det har nog drösat iväg sedan dess. Den senaste kostade 1200, den är nog kanske hm 5 år? (Filippa K) Men det verkar som att den faktiskt börjar bli sliten eller någon knaprar på den. Det är nog också för att det är en tight övertröja/top. Jag har två koftor som naggar tioårsstrecket och ser fräscha ut som låg där någonstans också i pris (Gant och Filippa K). Den äldsta var dyr för mig då 800 kr, 17 år gammal är den, men den måste jag tvätta efter varje användning, den förlorar formen numera.

Ridbyxorna är också 17 år, men dem har jag ärvt av en väninna så jag vet inte hur dyra de var. Dessutom låg de och latade sig i några år i en källare. Helskodda i läder.
 
Om ni köper kvalité, vad köper ni för märken?

Jag är fullkomligt oinsatt är jag rädd, men gillar tanken på att ha bättre basplagg.
Filippa K, Gant, Tiger, Day

Mina klänningar är faktiskt från Pepperberry, ett märke med extra bystutrymme snarare än kvalitet egentligen. Har alltid tidigare haft problem med att hitta klänningar där urringningen blir rimlig (och då har jag ändå bara D) utan kört på top och kjol.

(Men ska jag vara ärlig så har jag knappt lagt energi på att handla kläder på 6 år (barn) jag vill ha lite tid och lugn och ro för att hitta någonting kul. Och mer pengar att lägga och inte känna att jag använder pengar som kunde gått till ngt vettigare.)
 
Senast ändrad:
Fast jag blir lite nyfiken, tio jeans tex? Man har ju ett par på sig och ett par kan ligga i tvättkorgen, de övriga då? (nu har jag iofs några par trasiga som ligger och väntar på bättre tider, för älskade för att slängas för lagade för jobbet, men ändå) Iofs kanske man byter jeans varje dag och då blir det sex par på en vecka? och så tvätta på lördag.
 
Jag är också tjänsteman och rätt uppklädd på jobbet. Folk klär sig väldigt olika och vi har ingen dresscode men jag gillar verkligen att klä mig fint på jobbet.
Det gör jag med, ibland måste jag ha jobbkläder alltså kläder från arbetsgivaren men ofta har jag projekt och sådana möten och då brukar jag försöka klä mig anständigt. Inga munkjackor alltså. Känns oseriöst annars.
 
Jag försöker att ha kläder så att jag klarar mig i två veckor, varav den första veckan ska det finnas bra alternativ till allt jag vill göra och andra veckan kan jag kompromissa lite.
Jeans används 2-3 dagar, resten av kläderna byts varje dag. Så, 14-20 st av allt och 7 par jeans.
 
Jag har enormt mkt kläder vilket beror på att det är ett intresse hos mig. Men nu har jag börjat fundera på hur mkt kläder folk anser att de behöver? om man inte har något stort klädintresse?

Jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är. Men säg att man som mig har ett kontorsjobb där jag vill vara lite "vardagsfin" dvs går ofta i klänning eller snyggare byxor dvs vill ej ha en sunkig urtvättad t-shirt. Sen beror det ju på vad man har för vardag dvs det kan vara bra med något ombyte till kläder om jag ska måla om hemma samt ett ombyte till träning samt ett ombyte till mjukiskläder att hänga hemma i.
Sen beror det väl också på hur ofta jag vill tvätta.

Så dagens fåniga fråga är :D.. ni utan klädintresse men liknande livsstil..
Hur många tex plagg har ni att ha till jobbet? Säg två par byxor att växla med? två klänningar?

Hah.
Jag behöver inte kläder på jobbet. Eller jo, men använder arbetskläder som arbetsgivaren tillhandahåller.
Alltså behöver jag kläder för att ta mig till och från jobbet. Två par jeans, två eller tre tröjor skulle teoretiskt räcka.
Och en massa underkläder, förstås.
För lite finare tycker jag att det räcker med några snygga överdelar och möjligen två klänningar (använder inte klänning till vardags men kan ta på mig exempelvis till midsommar eller något festligare tillfälle resten av året).

Så behöver: två par jeans, ett par snyggare byxor. En sommarklänning, en mer klädd klänning för vintern. Tre snygga överdelar (blusar och någon snygg kofta).
Och en massa överdelar.

Har:
ingen koll, har två par vardagsjeans i stretch, ett par blå och ett par svarta som jag aldrig använder pga de inte är i stretch, tre par skinnbyxor. Har tre eller fyra klänningar (vet inte riktigt) och vet inte hur många blusar, tröjor et c jag äger. Det är ointressant.
Jag växlar inte så ofta utan det kan bli ljusblått på väg till jobbet på sommaren, eller ljusgrått, och mörkare färg på vintern.
Jag har mer ridkläder än jag har vanliga kläder, men sliter ut någon omgång i taget och har handlat på mig på rea så jag inte behöver köpa så fort något går sönder.
 
På jobbet är jag den enda som alltid går i mina egna kläder, de flesta andra har arbetskläder. Ingen klädkod, och jag kan ha allt från hoodie till skjorta till klänning.

Tror att jag har kanske 5-7 par jeans, har minskat en del i vikt så jag har dålig koll på vilka som passar och vilka som blivit för stora. Efter utrensning i somras hade jag kvar runt 25 långärmade tröjor, allt från hoodies till stickade till tunna i bomull. En hel hög med linnen och t-shirts. Har kanske 10 klänningar.
Har samma hyfsat samma kläder till vardags som till fest.

Jag tycker nog att jag har "normalmycket" kläder, men inser samtidigt att jag skulle klara mig på mycket mindre.

Hyfsat billiga kläder, gillar att kunna variera. Skor däremot lägger jag gärna mer pengar på och har färre par.
 
Äger 4 par jeans varav två måste slängas då de är olagbara men är favvisar. Är inte använda på länge.
Sitter ofta på golvet på jobb, vilket har gjort från att alltid vara en jeansmänniska, så har jag oftast kjol, stickade strumpbyxor och t- shirt.
Är jag sjuk brukar jag slänga på mig en finare tunika/ blus för att väga upp. :angel:
Kan oftast ha strumpbyxorna 2 ggr innan de åker i tvätten, men brukar varva så att jag inte har de två dagar på raken, för syns skull.
Är det shortsväder så har jag arbetsshorts, sjukt praktiskt med alla fickor som behövs eftersom jag är ute extra mycket då.

Är rätt bra på att hänga upp och vädra mina kläder (om jag får säga det själv) Men är det snorsäsong (:wtf:) på jobb så byts de oavsett.
Kjolarna är enkla och stretchiga och slängs i tvätten när de får fläckar på sig, ibland efter en dag, ibland tar det nån vecka.
Koftorna slängs ofta i tvätt efter en vecka, inte för att de är så ofräscha, mer än för att jag har haft en massa barn i knät med bacillusker.
Har separata ytterkläder till jobb (förutom den tid det är som kallast). Så jag kan grilla korv och spilla ketchup, krypa in i buskar efter bollar och agera mänsklig stege utan att våndas.
Har inte så mycket "vanliga kläder", men några finare blusar och enstaka klänning att klä upp finns.
Och så har jag stallkläder.

Egentligen så är mitt enda krav att jag har underkläder så att jag kan komma undan med att tvätta 1 gång i månaden. Även om det passar bäst klädmässigt att göra det var tredje vecka. :idea:
 
Precis när jag tänkte svara i denna tråd såg jag att TS faktiskt vänder sig till dem UTAN klädintresse... d v s jag hör egentligen inte alls hemma här... Men jag kan inte riktigt låta bli...! Jag har alldeles för mycket kläder för att jag skulle orka räkna efter...! Jag jobbar som företagsrådgivare på bank och har oftast dräkt, kostym eller klänning på jobbet och en väldigt stor andel av mina kläder är också jobbkläder. När jag handlar köper jag helst hög kvalitet så jag kan ha kläderna i många år (och i kombination med att jag tycker det är jättekul att köpa kläder så växer ju garderoben hela tiden.) Har bl a flera kostymer/dräkter och några klänningar som jag låtit sy upp hos duktiga skräddare utomlands i riktigt fina tyger som är lika fina nu som när de var helt nya.

Den näst största "garderobskategorin" är ridkläder - det är ju också så jättekul att köpa!!! Däremot har jag inte särskilt mycket kläder som varken är bankmässiga eller ridkläder - och det kanske är tur för annars skulle det bli ÄNNU mer att rymma i garderoberna... :o
 
Jag har massor av vissa sorters kläder, färre av andra. Har bara 2 par jeans. Ganska få byxor över lag. Desto fler fleecetröjor (typ 10-15+) och tonvis med t-shirts/toppar/linnen. Massvis av stall, lagårds -och hemmajackor.
Försöker rensa ut då och då och skänka till loppis eller tradera bort.. Men lättare sagt än gjort. Samlar gärna på mig lite för mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som förälder stöter man på diverse svårigheter, just nu ligger mitt fokus på hur otroligt svårt det är att vara förälder till två...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
14 410
Senast: Miks
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 609
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 205
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 716
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp