Hur mycket kläder har ni och hur mycket kläder behöver man?

Om ni köper kvalité, vad köper ni för märken?

Jag är fullkomligt oinsatt är jag rädd, men gillar tanken på att ha bättre basplagg.
 
Det beror alldeles på smak. Jag gillar klassiska kläder så jag köper gärna exempelvis Filippa K (tidlöst) eller Hope (också tidlöst men lite knasigt ibland).
 
har för mycket av det mesta. sliter inte ut så ofta heller tyvärr. sparar på allt, kan va bra att ha eller så är jag inte säker på att jag verkligen inte använder. försöker rensa garderoben en gång om året. antingen slängs det ( då svider det i mitt snåla hjärta) eller så skänker jag bort till vänner.
 
Det är ENORM skillnad på kvalitet och billigare kläder. Kvalitet håller i regel formen och färgen i åratal. Det gör inte billigare kläder.
Jag tycker dock att det är svårt att veta vilka märken man ska satsa på. Dyrt är inte alltid bra!
För att svara på frågan så behöver man inte mycket kläder. Jag har haft enorma mängder kläder men gjort mig av med massor.
 
Hmm, måste tänka efter. Använder nog 5 jobbklänningar och 5 festklänningar. Runt 5-6 kjolar, 2 par shorts, runt 10 tjocktröjor, 2 koftor, 10-15 toppar och 4-5 par byxor. Inte överdrivet mycket men så har jag lite mer som jag aldrig använder och borde skänka bort. Lite för många jackor där jag egentligen bara använder 5 st. Inte många par skor, ett par bekväma från Ecco, några sandaler, ett par gummistövlar och ett par vinterkängor.

Satsar mest på kvalitet vad gäller skor, annars blir det mest HM och liknande.
 
Jag har en lite större byrå. Alla mina kläder (inte ytterkläder) får plats i den.
De flesta av mina kläder är dock förbannat fula, tråkiga, utslitna och allmänt hopplösa. I en låda har jag "finare kläder", men det är i princip oanvänt och ligger där i väntan på roligare tider.

Kul va? :D
 
Jag behöver definitivt städa ut kläder .Slänger bara när det blir hål i dom annars jag jag kvar kläder sedan jag gick i skolan och dom passar inte bra med tanke på 20 kg mer nu .Sist jag köpte något var ... en byxa för ca 6-7 år sedan men fick en tröja i en bytesaffär med skidvalla för någon vecka sedan Det var något ur Vegard Ulvangs kollektion och kostade 1000 norska .Får mest reklamkäder så det mesta står det något firmanamn på och alla jackor kommer från swecon och scania och har mina jobbarkläder på mycket då vi köper en påse med kläder för 1600 och får allt man behöver i den som underkläder strumpor tröjor mössa och byxa jacka och något mer brukar det vara med då dom har olika för olika årstider så har jag fått 3 påsar så jag har kläder året om.Så när vi ska ut och resa brukar jag packa men tanten tar ut allt och byter det och är högröd i ansiktet då hon talar om min klädsmak .Jag skiter helt och fullt i hur jag ser ut med kläder .Tanten brukar likna mig vid en karamell då jag tagit fram kläder själv och säger det ser förjävligt ut med olika färger som inte passar !
 
Jag har jättemycket kläder, 30-40 klänningar, mer än tio koftor, nästan lika många munkjackor, mer än tio svarta långärmade tröjor, 20 färgade, 20 kjolar med mera. En låda med nylonsytrumpbyxor, en låda med stickade strumpbyxor. 40 par trosor är kvar efter att jag rensat:o

Jag köper aldrig dyra plagg utan bara från vanliga kedjor, klänningar främst Indiska tröjor främst Åhléns. Jag märker sällan någon skillnad i kvalitet på det jag köpt i de butikerna jämfört med riktigt dyra plagg som jag fyndat på rea. Har en svart t-shirt köpt på ICA Maxi för 50 spänn för tio år sedan som inte tappat färgen ännu. Jag har tajts från 80-talet som fortfarande inte tappat vare sig färg eller form. Några har gått sönder lite men jag har lagat dem.
 
Ni som valt att satsa på kvalité på kläder istället för kvantitet. Vad kostar en dyr kofta (som exempel) enligt er?

Allt är ju relativt, jag köper inte snordyra kläder.
Mina älskade ärvda koftor är Anna Holtblad, tror de kostar 3500kr. Skulle jag ha svårt att motivera för mig själv, men jag är enormt förtjust i dem.
Jag lägger hellre 2000 på en klänning än 200 om den ska vara till jobbkläder, men då kommer den att användas tills den lider av total materialutmattning.
Jag satsar stenhårt på rea, är för snål för att betala fullpris.
 
Jag köper rätt blandat med kläder, en del dyrare och en del billiga. Försöker oavsett att inte tvätta i onödan utan hellre vädra. Har kanske 5-7 jobbklänningar, 8 par jeans, 3-4 skjortor, 10 koftor och en hel del baskläder. En del festkläder, några kavajer, för många jackor...
Jag har inte bytt storlek sedan gymnasiet i princip (dvs typ 10år) och har fortfarande kvar en hel del kläder från den tiden som jag använder i perioder.
 
Jag har nog inte så jättemycket då jag inte har ett klädintresse men försöker ha en jobbgarderob med lite finare vardagskläder då det är det jag trivs i på jobbet. Kanske 5 olika par byxor som jag varvar med, två kavajer, en hög med t-shirtar och linnen som jag har under både koftor och kavajer, ett par skjortor, några klänningar och ett par kjolar. Har flera koftor/stickade tröjor som passar till det mesta. Har en hög med skor/stövlar som jag varierar med också. Väldigt varierat vart och till vilken prisklass jag köper kläder.

När jag inte jobbar går jag i myskläder, arbetskläder eller ridkläder. Har inte så mycket festkläder då jag typ aldrig är ute :p Men någon klänning eller finare byxor finns som jag kan ta på mig vid sådana tillfällen.
 
Jag har speciella jobbkläder som jag måste ha, så det är skönt för mig sol hatar att shoppa kläder. Till vardags har jag ca 10 passande svarta tajta jeans, tre stora trådbackar fullproppade med t-shorts o linnen. Ca 10-15 koftor. Lika många tjocktröjor/stickade/munktröjor. Otroligt mkt underkläder. Ca 10 par mjukisar. Köper bara budget.
 
Jag har också blandat, en del dyrare plagg men de flesta är lite billigare från vanliga kedjor. Men när det är rea eller på second hand köper jag gärna dyrare märken om jag hittar nåt. Uppskattar att jag har 4-5 par jeans, 3 kjolar, 8-10 klänningar, 5 koftor, ca 10 linnen, 10 kortärmade tröjor och 10 långärmade, 8 par träningsbyxor, 3 par mjukisbyxor, 3 pyjamasar/nattlinnen också underkläder och strumpor.

Jag rensar 1-2 ggr per år och då ryker allt som jag inte använt sedan förra rensningen. Plagg som jag ändå inte har på mig är det lika bra att någon annan får. Jag är inte särskilt nostalgisk över kläder.
 
Jag har enormt mkt kläder vilket beror på att det är ett intresse hos mig. Men nu har jag börjat fundera på hur mkt kläder folk anser att de behöver? om man inte har något stort klädintresse?

Jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är. Men säg att man som mig har ett kontorsjobb där jag vill vara lite "vardagsfin" dvs går ofta i klänning eller snyggare byxor dvs vill ej ha en sunkig urtvättad t-shirt. Sen beror det ju på vad man har för vardag dvs det kan vara bra med något ombyte till kläder om jag ska måla om hemma samt ett ombyte till träning samt ett ombyte till mjukiskläder att hänga hemma i.
Sen beror det väl också på hur ofta jag vill tvätta.

Så dagens fåniga fråga är :D.. ni utan klädintresse men liknande livsstil..
Hur många tex plagg har ni att ha till jobbet? Säg två par byxor att växla med? två klänningar?
Har ju arbetskläder då jag jobbar inom vården. Klassisk vårdklädsel.

Till vardags basen är ett par snygga blå o svarta jeans - funkar ju nästan alltid att ha. Sedan 5-6 snygga t-shirts/linnen o ett par koftor o ett par långtröjor. 2 mjukisbyxor/Adidas o ett par klänningar. Typ bas garderob. Typ de jag alltid har.

Jag tror jag har väldigt lite kläder nu för tiden jämfört med andra kvinnor.

Har slutat köpa MASSOR med kläder. Köpte mycket, för mycket förr. Många kläder hade prislappar kvar. Hann aldrig använda dom. Usch törs inte ens tänka på hur mycket pengar i onödiga klädinköp man gjort.

Jag tror jag blivit äldre & klokare. ;-)
 
Senast ändrad:
Jag har definitivt för mycket kläder, dels därför att jag tidigare hade för lätt för att falla för plagg som jag senare insett att de inte är min stil eller fel färg, dels därför att jag var lite rundare för några år sen och de plaggen är nu för stora. En sträng utrensning är påbörjad, säljer en del på tradera och ger bort resten till Erikshjälpen. Tyvärr gillar jag att handla på tradera, så det fylls på lite fast jag inte "får" handla. Motiverar med att det är billigt och att second hand är miljövänligt.

Nu börjar jag faktiskt inse att jag handlat alldeles för okritiskt tidigare, och tänker till innan jag köper något - t o m traderaköpen har blivit färre.:)
 
För arbete: tre par jeans, 2 par byxor, 6 långa och 6 korta kjolar (både vinter och sommar). Toppar och polo, kanske 10 allt som allt, en långkofta och ett par korta. Två fina sidenkjolar för fest och fyra långa/vadlånga klänningar för arbete (sommarkläder). Ett par ridbyxor, rider bara på helgerna och har överdragsbyxor i stallet så de räcker gott. Brukar räcka 5-6 år i alla fall. Har fortfarande en del kläder sedan jag läste på sjuttiotalet (de långa sommarklänningarna för arbete, köpta i London -77) och något ärvt från 30/40-talen :). Min kusin har mycket mer kvar fr. sin mamma (våra mammor föddes 1916 resp. 1918) som användes fortfarande. Bra material och sydda av sömmerskor.
 
Jag har - om man tittar i garderoberna - rätt mycket kläder.
Väldigt mycket är gammalt som inte används och som jag av olika anledningar inte slänger. T.ex. byxor som just nu är för små... Men byxor som går runt - kanske 5-6 par. Toppar och blusar runt halvdussinet där med.
Skulle vilja kunna lägga mer pengar på kläder men har prioriterat annat under några år nu. Problemet är att jag står i centrum för folks blickar - jag står ju framför klass. Alltså vill jag vara proper.
Jag har en "ledig" stil. Gärna rätt modeoberoende för att kunna ha dem i flera (många) år. Avskyr åtsittande och kroppsnära. Har kläder för att dölja kroppen, inte framhäva den. Sommartid ljusare byxor av enkelt snitt - inte sällan med resår i midjan. Höst och vinter propra mörka byxor. Upptill ett linne (eftersom jag inte använder BH) med en topp över. Blus, löst sittande tröja etc. Nästan aldrig bara armar (rejält gäddhäng med lös hud) eller urringning. (urringning halkar så snett när man bara har ett bröst) Ytterst sällan svart. Ser inte klok ut i svart upptill.

Hade jag mer pengar att lägga på kläder skulle det bli mer lager på lager av linne t.ex.

Allt ovan är "stadskläder". Hemma går jag i joggingbyxor och tröjor. Kläder som funkar att gå i skogen eller jobba i trädgården i. En sommargranne möte mig i affären och undrade förvånat om jag var på väg på fest. Jag kom från jobbet. Insåg där och då hur sunkig jag är till vardags :rofl::rofl::rofl:

Jag köper inte kläder varje månad, eller ens varannan. Ytterkläder används tills de faller isär. Hemmakläder tills hålen blivit generande många.
 
Man "behöver" väl inte så mycket kläder även om man vill se proper ut på dagarna. Jag har väsentligt mer kläder än vad jag behöver. Jag följer visserligen principen att köpa bra kvalitet så att det håller men kan ändå inte avhålla mig från att köpa mer. Som alltså då håller över åren och sakta (nåja...) men säkert fyller garderoben, garderoberna, klädkammaren. Däremot har jag inte så mycket skor.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som förälder stöter man på diverse svårigheter, just nu ligger mitt fokus på hur otroligt svårt det är att vara förälder till två...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
14 412
Senast: Miks
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 610
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 209
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 719
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp