Hur mycket kläder har ni och hur mycket kläder behöver man?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag har enormt mkt kläder vilket beror på att det är ett intresse hos mig. Men nu har jag börjat fundera på hur mkt kläder folk anser att de behöver? om man inte har något stort klädintresse?

Jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är. Men säg att man som mig har ett kontorsjobb där jag vill vara lite "vardagsfin" dvs går ofta i klänning eller snyggare byxor dvs vill ej ha en sunkig urtvättad t-shirt. Sen beror det ju på vad man har för vardag dvs det kan vara bra med något ombyte till kläder om jag ska måla om hemma samt ett ombyte till träning samt ett ombyte till mjukiskläder att hänga hemma i.
Sen beror det väl också på hur ofta jag vill tvätta.

Så dagens fåniga fråga är :D.. ni utan klädintresse men liknande livsstil..
Hur många tex plagg har ni att ha till jobbet? Säg två par byxor att växla med? två klänningar?
 
Jag har haft massor. Nu kör jag stenhårt på bra kvalitét och färre plagg.
Jag vill kunna ha en snygg kofta mer än några månader.
Jag har ca 10 jobbklänningar (eller 10 vinterklänningar och 10 sommarklänningar), 5 koftor, några kavajer och det antal strumpbyxor som krävs.
Sen har jag hemmakläder och några festklänningar. Enstaka kjolar och toppar.
Alldeles för många par skor och ytterplagg.

Svarta klänningar är min bas, färgar om dem om de börjar se ledsna ut.
Nu på hösten är mina finaste koftor (som dessutom är ärvda, jag hade aldrig betalat så mycket själv) även ytterplagg. De är minst 7 år gamla men inte ett dugg slitna eller noppriga och riktiga klassiska plagg. Älskar dem.
 
Jag har haft massor. Nu kör jag stenhårt på bra kvalitét och färre plagg.
Jag vill kunna ha en snygg kofta mer än några månader.
Jag har ca 10 jobbklänningar (eller 10 vinterklänningar och 10 sommarklänningar), 5 koftor, några kavajer och det antal strumpbyxor som krävs.
Sen har jag hemmakläder och några festklänningar. Enstaka kjolar och toppar.
Alldeles för många par skor och ytterplagg.

Svarta klänningar är min bas, färgar om dem om de börjar se ledsna ut.
Nu på hösten är mina finaste koftor (som dessutom är ärvda, jag hade aldrig betalat så mycket själv) även ytterplagg. De är minst 7 år gamla men inte ett dugg slitna eller noppriga och riktiga klassiska plagg. Älskar dem.
Det där med kvalité är intressant. Just när det gäller basplagg, i mitt fall tex svart klänning, svart kofta, svarta byxor så tänker jag att det verkligen är värt att investera i kvalité som man kan ha i många år .
 
Det där med kvalité är intressant. Just när det gäller basplagg, i mitt fall tex svart klänning, svart kofta, svarta byxor så tänker jag att det verkligen är värt att investera i kvalité som man kan ha i många år .

Ja, när älskingsbasbyxan eller lilla koftan (den där som man alltid tar till, som funkar jämt) ger upp så är det kris! Basplaggen ska bara hålla, där är det läge att investera. Sen kan man piffa till med någon billig topp från HM.
 
För egen del:
Mycket second hand. Inget som inte används ganska frekvent. För många jackor dock som hänger oanvända.

Skor brukar jag köpa nya med hög kvalitet och använda oavbrutet tills de är helt utslitna.

Jag tror att det här är ett område där kvinnor klimatsyndar betydligt mer än män.
 
För egen del:
Mycket second hand. Inget som inte används ganska frekvent. För många jackor dock som hänger oanvända.

Skor brukar jag köpa nya med hög kvalitet och använda oavbrutet tills de är helt utslitna.

Jag tror att det här är ett område där kvinnor klimatsyndar betydligt mer än män.
Min klimatsyndning ( har jag hittat på ett nytt ord?) sker definitivt med kläder. Å andra sidan reser jag sällan med flyg, åker mkt kollektivt etc så det kanske jämnar ut sig.
Dock slänger jag aldrig kläder utan skänker det jag inte längre kan ha.
 
Casual-kläder vet jag inte hur mycket jag har. Det är 2 garderober fyllda till den grad att man får hälften över sig om man öppnar dörren. :o

Däremot när det kommer till kategorin "acceptabelt på jobbet" har jag faktiskt inte mycket. 3 kavajer, ca. 10 st blusar/skjortor och 2 par byxor.
 
Men det där att kvalitet lönar sig? Jag är skeptisk, ärligt talat. Jag går huvudsakligen i enkla, rätt billiga kläder från diverse vanliga kedjor. Inte heller cirkulerar jag särskilt många plagg i taget. Jag går i mina kläder tills de är utslitna, och det tar oftast ett bra tag - flera år.

(Ridkläderna är betydligt dyrare, men jag ställer mycket högre krav på de kläder jag rider i och använder i alla väder, än de kläder jag har när jag sitter stilla inomhus eller står och undervisar i varma klassrum på sin höjd.)
 
Men det där att kvalitet lönar sig? Jag är skeptisk, ärligt talat. Jag går huvudsakligen i enkla, rätt billiga kläder från diverse vanliga kedjor. Inte heller cirkulerar jag särskilt många plagg i taget. Jag går i mina kläder tills de är utslitna, och det tar oftast ett bra tag - flera år.

(Ridkläderna är betydligt dyrare, men jag ställer mycket högre krav på de kläder jag rider i och använder i alla väder, än de kläder jag har när jag sitter stilla inomhus eller står och undervisar i varma klassrum på sin höjd.)
Det är ENORM skillnad på kvalitet och billigare kläder. Kvalitet håller i regel formen och färgen i åratal. Det gör inte billigare kläder.
 
Det är ENORM skillnad på kvalitet och billigare kläder. Kvalitet håller i regel formen och färgen i åratal. Det gör inte billigare kläder.
De kläder jag går i har inte mycket till form från början. Det är inte ens meningen att de ska ha det. :p

Men jag går i samma jeans i flera år och tex en svart skjorta som jag har ofta kostade typ inget (under 200), och den hänger med på minst tredje året nu.

Jag har funderat på det där med dyrare kläder i högre kvalitet, mest av miljöskäl. (Men vad är ens hög kvalitet?) Men jag undrar på riktigt hur stor skillnad det blir, och vilken skillnad. Jag vill ju på riktigt se enkelt klädd ut.
 
Senast ändrad:
Jag har som regel att jag ska inte ha mer kläder än vad som går in i garderoben. När det börjar kännas som en bra idé att kanske köpa en garderob till för att alla mina plagg inte går in, då är det dags att rensa ut. När jag menar att alla kläder ska gå in, då är det bokstavligt. Jag ska kunna stå naken och alla kläderna ska rymmas i garderoben, minus ytterkläder.
 
Ni som valt att satsa på kvalité på kläder istället för kvantitet. Vad kostar en dyr kofta (som exempel) enligt er?
 
Ni som valt att satsa på kvalité på kläder istället för kvantitet. Vad kostar en dyr kofta (som exempel) enligt er?

Använder inte koftor direkt men kvalitet för mig är väl typ ett par Rodebjerbyxor (typ de enda byxor som passar mig) för runt 2000 kr. Har massa olika och de håller evigheter!
Blusar (i siden) tex kanske 4-5 000 kr.
Tröjor typ 3 000?
Kappor i ull/kashmir eller liknande kan ju kosta en del, men här kan man ju gärna välja vintage istället för att cacha ut 5-10 000.
Skor kan jag lägga kanske 5-6 000 på.

Köper jag "mitt märke" så har jag dock "subventionerade" priser. Blandar ut med rätt mkt seconhand och prisvärd vintage.
 
Kläder ska inte tappa formen! Byxor ska inte få knän, och ingenting får bli noppigt (värsta jag vet!:rage: hatar noppor!). Sömmarna ska vara raka; det får inte se ut att vara slarvigt sytt. Kvaliten har inte alltid med priset att göra, ibland har man tur att hitta billigt och ändå bra. jag tittar mycket på materialblandningen. Jag vill ha naturmaterial och köper t ex aldrig något som innehåller akryl. (Noppar i regel förfärligt! :rage:) Byxor får gärna vara i ull eller ullblandning; likaså kavajer.
 
Använder inte koftor direkt men kvalitet för mig är väl typ ett par Rodebjerbyxor (typ de enda byxor som passar mig) för runt 2000 kr. Har massa olika och de håller evigheter!
Blusar (i siden) tex kanske 4-5 000 kr.
Tröjor typ 3 000?
Kappor i ull/kashmir eller liknande kan ju kosta en del, men här kan man ju gärna välja vintage istället för att cacha ut 5-10 000.
Skor kan jag lägga kanske 5-6 000 på.

Köper jag "mitt märke" så har jag dock "subventionerade" priser. Blandar ut med rätt mkt seconhand och prisvärd vintage.
Måste fråga hur mkt kläder du har? Är du bra på att rensa ut och göra dig av med kläder
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som förälder stöter man på diverse svårigheter, just nu ligger mitt fokus på hur otroligt svårt det är att vara förälder till två...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
14 409
Senast: Miks
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 606
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 203
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 716
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp