Hur mycket kostar det att ha en ponny?

lillan222

Trådstartare
Hej, jag har eventuellt tänkt köpa en ponny. Just nu är det bara en tanke.

Jag har lite funderingar på hur mycket det kostar.

Har tittat upp hur försäkringen ser ut per månad vilket kan bli runt 87-110kr /månad beroende på ålder (har dock inte tittat upp alla åldrar osv)

Om jag köper en ponny skulle den troligen stå i ett kallstall där jag inte behöver betala någon stallhyra.

Men hur mycket kan det kosta för foder och veterinär och hovslagare?
Barfota, skor?

Tack 😊
 
Jättesvårt att svara på, och om du söker kommer du hitta fler trådar med samma fråga. Jag har en ponny som jag har inhyrd. Min uppskattning är att det kostar 3000-3500 kronor per månad. Det är ju då stallplats, försäkring (jag har en i mitt tycke billig med låg livförsäkring, 335kr kostar den), hö, kraftfoder, mineraler och skor (500-1800 då ponnyn går utan ibland på sommaren och behöver nya skor och sulor ibland på vintern). Det tillkommer avmaskning, träckprov, höanalys, tandläkare, ridhusavgift, utrustning och kostnad för lektioner. För att inte nämna veterinär. Det är tyvärr svindyrt att ha häst, visst går det att få det hyfsat billigt men ingen tjänar på några glädjekalkyler. Kan bli väldigt jobbigt att vara beroende av en särskild stallplats utifall man själv vantrivs, eller hästen eller vad som helst. Den här månaden har min ponny kostat mig 7500..
 
Hej, jag har eventuellt tänkt köpa en ponny. Just nu är det bara en tanke.

Jag har lite funderingar på hur mycket det kostar.

Har tittat upp hur försäkringen ser ut per månad vilket kan bli runt 87-110kr /månad beroende på ålder (har dock inte tittat upp alla åldrar osv)

Om jag köper en ponny skulle den troligen stå i ett kallstall där jag inte behöver betala någon stallhyra.

Men hur mycket kan det kosta för foder och veterinär och hovslagare?
Barfota, skor?

Tack 😊


Hur långt är ett snöre?

Det beror på var du bor, vad du har för kontakter och så vidare. Det går inte att ge ETT bra svar. Det är bättre att du frågar runt, i stallen där du bor.
 
Jag har två d-ponnyer, lättfödda båda två. Köper in hela årets grovfoderbehov samtidigt vilket ger mig ett väldigt lågt kilopris. Jag räknar foderstater noga och köper aldrig några färdiga kraftfoderblandningar. Jag bor ganska långt från större städer vilket ger lägre pris på i stort sett allt och har eget stall, dvs. ingen stallhyra och underhåll för stall, hagar, el och vatten räknar jag inte med i nedanstående.
Mina kostar ungefär 2000 kr/månad var. Då ingår foder, strö, hovslagare var åttonde vecka (vintertid inklusive snösulor/broddskor) båda är skodda runt om. Mina skos vanligtvis om var sjätte vecka sommartid och var nionde vecka vintertid men det blir ungefär var åttonde vecka utslaget på ett år. Försäkring, årlig vaccination, tandkoll och kolla masken ingår också. Utrustning, eventuella träningar/tävlingar ingår alltså inte och inte heller oförutsedda veterinärbesök/klinikbesök.
Den summa du nämner för försäkring, vad är det för en försäkring? Vad ingår? Det låter väldigt lågt. Försäkringarna på mina kostar ca 500 kr/häst och månad. Man kan inte stirra sig blind på premien utan måste kolla upp vad man får för pengarna. Så låga summor som du nämner lär inte bli mer än möjligtvis en katastrofförsäkring, dvs. den täcker nästan inget alls och då står du där ändå när hästen behöver veterinärvård och får betala allt själv.
 
Min tävlingsponny kostar nog i snitt 5.000:-/månad. Det är mycket som ska räknas in; stallhyra, försäkring, utrustning, träning, licens, tävling, vaccination, veterinärbesök, transport. Men om jag skulle ha en ponny hemma i trädgården bara för att titta på den hade den förstås inte kostat 5.000:-/månad, så det handlar en hel del om ens egna ambitioner med sitt hästägande.
 
Jag har två d-ponnyer, lättfödda båda två. Köper in hela årets grovfoderbehov samtidigt vilket ger mig ett väldigt lågt kilopris. Jag räknar foderstater noga och köper aldrig några färdiga kraftfoderblandningar. Jag bor ganska långt från större städer vilket ger lägre pris på i stort sett allt och har eget stall, dvs. ingen stallhyra och underhåll för stall, hagar, el och vatten räknar jag inte med i nedanstående.
Mina kostar ungefär 2000 kr/månad var. Då ingår foder, strö, hovslagare var åttonde vecka (vintertid inklusive snösulor/broddskor) båda är skodda runt om. Mina skos vanligtvis om var sjätte vecka sommartid och var nionde vecka vintertid men det blir ungefär var åttonde vecka utslaget på ett år. Försäkring, årlig vaccination, tandkoll och kolla masken ingår också. Utrustning, eventuella träningar/tävlingar ingår alltså inte och inte heller oförutsedda veterinärbesök/klinikbesök.
Den summa du nämner för försäkring, vad är det för en försäkring? Vad ingår? Det låter väldigt lågt. Försäkringarna på mina kostar ca 500 kr/häst och månad. Man kan inte stirra sig blind på premien utan måste kolla upp vad man får för pengarna. Så låga summor som du nämner lär inte bli mer än möjligtvis en katastrofförsäkring, dvs. den täcker nästan inget alls och då står du där ändå när hästen behöver veterinärvård och får betala allt själv.
Delvis knapplån

Har man "rätt" ras behöver inte försäkringen vara så dyr.
Både kallblodet och varmblodet kostar vardera under 2000:-/ år i försäkringsavg.
Livvärdet ligger mellan 15-25.000 kr och Veterinärvård ca 70.000:-. Inga reservationer. Skulle jag höja Veterinärvård till 130.000 kr så får jag lägga på en tusenlapp per år.

Shettisen kostar 1000:-/år, Livvärde 10.000:- och Veterinärvård ca 70.000:-
 
Nu betalar inte jag försäkring, men. Har ett Svensk Ridponny-sto, D. Har ganska omtäckande försäkring har jag för mig!
Stallplats kostar nästan 4000 där jag bor, då ingår 4 stallpellets-balar, hösilage, mineraler, havre, betfor, ridhus, utsläpp/fodring. Kostade 2700 när jag flyttade in i Januari 2018 men har höjts med 1000 pga foderbristen... :(

Plus någon sågspånsbal i månaden.
Plus foder som jag köper ca varannan månad, lucern för proteinbristen och en müsli som kostar 550 för två påsar och 240 kr. Som sagt så köper jag käk drygt varannan månad.
Plus minst 1 träning i veckan.
Plus 1-3 tävlingar i månaden.
Plus transport 1-3 gånger i månaden till tävling.
Hovslagare, 1500 kr för helskoning.
Utrustning, veterinärkostnad, vaccination osv osv. Nu har även tävlingslicensen för både ponny och ryttare betalats in.
Det blir oftast mer än vad man tänkt sig innan man skaffar häst, det är alltid något som behövs! :cautious:
 
Jag räknar 8000 kr i månaden inklusive allt. Men då ingår dyrt foder (grovfoder och mineraler), träning 2000 kr/mån, friskvård var 2-3 mån, och relativt dyr vetcheck och helskoning, 1000 kr i stallhyra.

Försäkringen för min connemara är typ 4500 kr/år, 10 kkr i livvärde och högsta veterinärvården.

Då är det inte budgeterat för någon utrustning (jag köper i princip bara sadlar numera) men tanken är att det ska rymmas där i.
 
Kan ju ge exempel på ”billig” ponny. Hon rids dock inte aktivt vilket gör viss skillnad. Stor D-ponny.
Box: ”gratis” ( för det kostar ju ingenting att köpa gård, bygga och underhålla stall:D)
Verkning varannan månad: 200 kr. Hade nog varit dyrare om inte övriga skoddes samtidigt.
Hö: 350kr/ mån, tar eget med produktionskostnad 1kr/kg
Mineraler och krubbskrammel: 150kr/mån
Försäkring: 100 kr/ mån, ej livförsäkring.
Vaccination, tandkoll, avmaskning mm: 200kr/ mån.

Så för en ponny som mest går som sällskap blir månadskostnaden 1000kr + kostnaden för investering och underhåll av stall.
 
Jag har räknat på en månadskostnad på 4-5000 kr för en lättfödd d-ponny. Kallhyran ligger på 800 kr. Men då ingår ALLA kostnader gällande häst, även mina stallkläder.
 
Räkna hellre högre än lägre skulle jag säga.
Man vill inte stå där och inte ha möjlighet att betala för sej.

Stallhyra- har du råd att betala stallhyra den dagen den inte är gratis längre?

Strö- jag räknar med 100/månad. Spån. Jag är väldigt (!)billig på strö, kanske för att hästarna är ute väldigt mycket.

Grovfoder- beroende på analys räkna hur många kilo per dygn och gångra med kilopriset. Jag räknar minst 500kr, men har rätt billigt grovfoder..

Ev Kraftfoder/mineraler/ev tillskott- beroende på hö, jag har 300/mån

Försäkring- beroende på häst. Ett par hundra iaf.

Hovvård- skor runt om utslaget på ett år (dyrare på vintern) , räknar med 1000kr/mån för att vara säker.
Verkning billigare. Skulle räkna på 300-500/mån.

Vaccinering- 1500/år
Tänder- 1500/år
Övrig veterinärkostnader- Okänt...

Ha Självrisk plus till rörlig del som buffert.

Vill man träna eller tävla tillkommer ju det också.

Jagräknar alla kostnader och delar på 12 och har autogiro på den summan till hästkonto.
För att det alltid ska finnas pengar till löpande kostnader. Avrundar alltid uppåt för att det ger ett litet sparande samtidigt.
 
För en ponny som man inte vet något om (än), så skulle jag räkna med en månadskostnad på 5-10 000 kr, beroende på var i landet man bor. Kallhyran är en relativt liten del av den totala kostanden, så den kan vara "bonus", för som @Magnum skrev så vet du inte hur länge den är gratis. Kanske byter stallet ägare eller så passar det inte dig eller din ponny. Har man själv inga kontakter och är tvungen att köpa in foder i mindre kvatitet (eller betala för förvaring) så kan det kanske t o m vara dyrare än att stå på ett stall där grovfoder ingår. Sedan finns det många som kommer under det, men du kan ju i förväg inte veta om din ponny kommer vara svårfödd, ha sönder täcken i parti och minut, behöver specialskor, skadar sig eller har någon annan anledning till att kosta lite extra. Bättre att bli positivt överraskad. Även om du nu bara tänker att du vill rida ut i skogen vill du kanske, när ponnyn är på plats, rida för tränare och tävla. Det går lätt på minst en tusenlapp i månaden; tränare, ev ridhusavgift (jag vet att man kan träna utomhus, men måga tränare föredrar ridhus om det finns), licenser, tävlingsavgifter mm, förutom kostanden för inköp av släp, uppgradering till bättre dragbil och allt vad som kan komma med det ;-).
 
Vår D-ponny kostar ungefär 6-7000 kr/mån och då är inte träningar inräknade. Bor i Sthlmsområdet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 795
Senast: Jeslin
·
Ekonomi & Juridik Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver...
Svar
16
· Visningar
1 921
Senast: Rialavargen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir...
2
Svar
21
· Visningar
3 335
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp