Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Jag vet att fler har hunnit svara, men SJÄLVKLART måste man ha sås till allt!! :love: sås är liksom livet :love:
Jag har aldrig varit en vän av sås. Särskilt inte gräddiga, stabbiga sådana. En lätt skysås möjligen i vissa fall. Annars gärna lite ringlad olivolja eller en kall sås på yoghurt etc. Mycket fräschare och godare.
 
Jag vet att fler har hunnit svara, men SJÄLVKLART måste man ha sås till allt!! :love: sås är liksom livet :love:
Mja, som sagt - smaken är som baken! Jag älskar (tyvärr) gräddsås, pepparsås, hollandaise och dylikt, men nä jag kan nog avstå sås vad det gäller en hel del maträtter. Som någon ovan sa - till sallad? :confused: Va liksom? Till kött har jag hellre kryddsmör eller en coleslaw eller en tzatziki. Typ.
 
Mja, som sagt - smaken är som baken! Jag älskar (tyvärr) gräddsås, pepparsås, hollandaise och dylikt, men nä jag kan nog avstå sås vad det gäller en hel del maträtter. Som någon ovan sa - till sallad? :confused: Va liksom? Till kött har jag hellre kryddsmör eller en coleslaw eller en tzatziki. Typ.
Sås eller inte till potatisgratäng och kött? Jsg skyr såsen där, vill bara ha gräddigheten i gratängen.
 
Jag vet. När jag köper så väljer jag stark men tycker att det är lite mesigt ändå. Och här misstänkte jag @honung nog gör den själv.
Faktiskt inte numer. Men förr gjorde jag den själv. Nu är den så billig att köpa så det finns ingen anledning att stå och göra själv.Som sagt, paprika är dyrt, mycket dyrare än en burk. Sen ska en ha aubergine också.
 
Mja, som sagt - smaken är som baken! Jag älskar (tyvärr) gräddsås, pepparsås, hollandaise och dylikt, men nä jag kan nog avstå sås vad det gäller en hel del maträtter. Som någon ovan sa - till sallad? :confused: Va liksom? Till kött har jag hellre kryddsmör eller en coleslaw eller en tzatziki. Typ.
Gräddsås är magiskt, kan äta med sked :love: jodå, såklart man ska ha till sallad, något med vitlök.. :d jag kör coleslaw OCH sås :D:D och kött utan sås, det vore sorgligt!
 
Torkade gula ärtor finns nästan alltid i mataffärerna, det är fortfarande vanligt att folk kokar ärtsoppa. De kommer i en pappkartong. De står ofta intill/nära de "moderna" torkade bönorna och linserna, ofta bredvid kartongerna med torra bruna bönor...
Men ibland "göms" de tråkigt traditionella gula ärtorna undan lite grann, så att de står lite osynligt, och kanske t.o.m. på en annan hylla en bit bort...
Fråga i affären!

Gröna ärtor är egentligen samma växt (kanske några små skillnader av sorter), som skördas innan full mognad, alltså innan de hunnit gulna.
De är lite mer sällsynta än de gula ärtorna som torkad vara, de var betydligt vanligare "förr".

Grundrecept på kokade gula bönor som används istället för kikärtor, t.ex. i en gryta eller till hummus.

Till hummus för 6 personer blir det lagom med att utgå från 2-3 dl torra ärtor.

Blötlägg ärtorna ca 12 timmar ("över natten", eller över arbetsdagen).

Häll bort blötläggningsvattnet

koka ärtorna i lättsaltat vatten i ca 40-45 minuter under lock på svag värme. Kolla, genom att plocka upp några ärtor i grytan om de är genomkokta och fasta, eller om de fortfarande är lite okokta i mitten. Om de är lite okokta så koka 5-7 minuter till, testa igen, och koka mer vid behov.
Koktiden kan bli upp till 60 minuter.

Ska man ha lite fastare ärtor, som i sin tur ska med i en gryta som kokas, så kan de vara ett uns "al dente", när de läggs i grytan. Gula ärtor blir rejält mosiga om de kokar "för länge" men har en fastare konsistens om avbryter kokandet i tid. (kikärtor har mindre tendens att koka sönder).

Ska ärtorna bli till hummus, så är det inte så där jättenoga med att behålla fastheten i ärtorna, så då kan man koka 50-60 minuter utan att "testa".

Häll så av kokvattnet genom att lägga ärtorna i ett durkslag. Använd ärtorna till gryta,kalla i sallad eller hummus.
Färdiga ärtor kan frysas i portionspaket för senare användning. Så man kan koka dubbel sats, när man ändå håller på.

Recept ärthummus: (utgår från 2-3 dl okokta ärtor som kokts enligt ovan)

2 vitlöksklyftor av medelstorlek
2 tsk timjan
2 tsk spiskummin
1-2 msk tahini
2 msk pressad citron
3 msk olivolja
salt
vitpeppar

Lägg de kokta ärtorna i en lämplig skål för mixning med stavmixer, eller använd matberedare för att mixa ärtorna släta.
Tillsätt kryddorna, och ha i citronsaft, olivolja, salt och peppar, men inte allt på en gång, utan smaka av.
Kanske vill man öka eller minska något på i synnerhet vitlök, tahini, citron, olivolja, salt eller peppar för att anpassa till sin egen smak? Kom ihåg att vitlökssmaken så att säga utvecklas i rätten, så att den blir mer markant efter någon timme.
Tack!! 😃
 
Såsshaming.
Som såsälskare blir jag kränkt.
Om du lovar att inte tala om det för någon så ska jag tala om en hemlis för dig. Säg speciellt inte något till någon på buke, jag har en image att tänka på!

Häromdagen blev jag introducerad till en ny kärlek i mitt liv.
97108-560.jpg


Jag DÖR så god! Jag har ätit hemmagjorda burgare i tre dagar på jobbet med halloumi rostad blomkål, krispsallad och denna sås och jag är helsåld. Jag har haft den sm pålägg på rostad macka med stekt ägg! 😍:o

Top secret.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp