Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Inte särskilt gott heller, om du frågar mig. Och jag blir aldrig serverad béarnaise nuförtiden.

En gång varje vår gör jag dock hollandaisesås till sparris!
OM jag skulle få för mig att ha kött-klyftpotatis-sås skulle jag hellre ha en kall sås. Är väl grekinfluerad där. Köpte gräddfil för ett tag sedan, på paketet fanns recept på sås med finriven fänkål och päron samt citron. Bara tanken erigerade mina smaklökar så den ska jag göra nån gång (fast sannolikare på yoghurt)
 
Ja det är trist att blanda in ekonomi i njutningen. Som när en bekant påpekade att hjortronsylt (köpt) ju är så dyrt, när jag bjöd på tårta med hjortronsylt i. Jag hade inte ens tittat på priset, utan köpte en burk för att det var det jag ville ha i tårtan. Priset var inte en faktor i sammanhanget.

Men hjortronsylt ÄR dyrt. Vissa har inget val och måste kolla priset för varje råvara de köper.

Det som är lyx -och därför bara äts ibland- för vissa, är vardag för andra och det gäller ju all typ av mat/tillbehör. För många styr ekonomin absolut vad som äts både till vardags och till lite mer festliga tillfällen.

Personligen har jag som exempel extremt svårt för att se vad som ska föreställa vara lyxigt med ex.vis ruccola eller haloumi för att ta några exempel från tråden. Äckligaste salladen som finns och haloumi tycker jag inte är så mycket att orda om smakmässigt heller :p

Inte alla kan köpa närodlat, ekologiskt, importerad frukt, "delikatessostar" osv utan får välja billigare märken, annan ost etc, men det innebär ju inte att man inte kan äta gott ändå.

För just mig är t ex hjortronsylt lika mycket "vardagssylt" som hallon/blåbär/lingonsylt eftersom jag plockar mina egna hjortron och gör sylt på.

Tänkte lite på det där och lyxigt -för mig- handlar mer om smakupplevelsen än pris när det kommer till mat.
 
OM jag skulle få för mig att ha kött-klyftpotatis-sås skulle jag hellre ha en kall sås. Är väl grekinfluerad där. Köpte gräddfil för ett tag sedan, på paketet fanns recept på sås med finriven fänkål och päron samt citron. Bara tanken erigerade mina smaklökar så den ska jag göra nån gång (fast sannolikare på yoghurt)
Köpe-bea är ju kall. Inte blåbands pulver liksom ;)
 
Jag tycker nog det. Om inte rätten är såsig i sig själv, typ gryta. Liksom - äta typ ris utan sås? Torrt!
Det behöver definitivt inte bli "torrt" utan sås. Jag tror ju nu av empiriska erfarenheter att svenskar (och för all del, britter och irländare) är mer benägna att äta sås till allt i tid och otid. Jag vill att min mat ska smaka, inte bara vad såsen smakar.
 
Det behöver definitivt inte bli "torrt" utan sås. Jag tror ju nu av empiriska erfarenheter att svenskar (och för all del, britter och irländare) är mer benägna att äta sås till allt i tid och otid. Jag vill att min mat ska smaka, inte bara vad såsen smakar.
Alltså jag gillar sås. Det är sjukt gott och jag tycker rätt sås förhöjer smaken även om såklart de övriga sakerna på tallriken också är goda i sig.
Sen ställer jag mig inte och gör egensås från grunden så tycker det stora utbudet av köpesåser är toppen.
 
Till vad, linssoppan eller bönssalladen? :D

Alltså kall bearnaise. Jag hade verkligen ingen aning!

Min sambo hade aldrig hört talas om kall bearnaise när han flyttade till Sverige. Vägrade i sex år för att det lät och såg vidrigt ut. Men smakade i ett mindre nyktert tillstånd på en krog i Stockholm och är nu totalt frälst av kall bearnaise. :meh:
 
Alltså jag gillar sås. Det är sjukt gott och jag tycker rätt sås förhöjer smaken även om såklart de övriga sakerna på tallriken också är goda i sig.
Sen ställer jag mig inte och gör egensås från grunden så tycker det stora utbudet av köpesåser är toppen.
Ja, smaken är som baken. Jag tycker om bearnaisesås, men dessa kalla såser är i min mun - vidriga. Dallrande majonäsiga och smaksatta med något som ska vara åt bearnaisehållet men är långt ifrån målet. Jag vill inte vara matelitist men dessa kalla såser är verkligen slaskig snabbmat som är dyr.
 
Det som är lyx -och därför bara äts ibland- för vissa, är vardag för andra och det gäller ju all typ av mat/tillbehör. För många styr ekonomin absolut vad som äts både till vardags och till lite mer festliga tillfällen.

Personligen har jag som exempel extremt svårt för att se vad som ska föreställa vara lyxigt med ex.vis ruccola eller haloumi för att ta några exempel från tråden. Äckligaste salladen som finns och haloumi tycker jag inte är så mycket att orda om smakmässigt heller :p

Inte alla kan köpa närodlat, ekologiskt, importerad frukt, "delikatessostar" osv utan får välja billigare märken, annan ost etc, men det innebär ju inte att man inte kan äta gott ändå.

För just mig är t ex hjortronsylt lika mycket "vardagssylt" som hallon/blåbär/lingonsylt eftersom jag plockar mina egna hjortron och gör sylt på.

Tänkte lite på det där och lyxigt -för mig- handlar mer om smakupplevelsen än pris när det kommer till mat.
Egenplockade hjortron är underbart. Så är även en näve pepprig ruccola från köksträdgården; min absoluta favorit. :d
 
OM jag skulle få för mig att ha kött-klyftpotatis-sås skulle jag hellre ha en kall sås. Är väl grekinfluerad där. Köpte gräddfil för ett tag sedan, på paketet fanns recept på sås med finriven fänkål och päron samt citron. Bara tanken erigerade mina smaklökar så den ska jag göra nån gång (fast sannolikare på yoghurt)
Jag har inte lagat den typen av måltid sedan 80-talet! Det är så inte-jag. Den där såsen, och små färsbiffar, klyftpotatis och bönsallad känns mer hemma, tycker jag.
 
Jag har inte lagat den typen av måltid sedan 80-talet! Det är så inte-jag. Den där såsen, och små färsbiffar, klyftpotatis och bönsallad känns mer hemma, tycker jag.
Färsbiffar, helt okej. Med god kryddning i och citron på. Och potatisklyftor med timjan och sen kall yoghurtbaserad sås. Skulle jag lätt kunna äta.

(Vad är cevapcici kryddade med? Det stuket tänker jag mig)
 
Köpe-bea är ju kall. Inte blåbands pulver liksom ;)
Jag trodde att man värmer sån färdigköpt sås. (Om den är bättre eller sämre än pulvervarianten, har jag ingen uppfattning om. Min enda referens är vaniljsås, och då föredrar jag pulver framför sån där vaniljvisphistoria.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp