Bukefalos 28 år!

Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

@honung Ost ja! Jag köper sällan en bit hårdost, ostmackor äter jag mycket sällan, för mycket kalorier. Men så för ett tag sedan var det extra synd om mig så jag ville lyxa. Köpte manuellt eftersom jag ville ha så liten bit som möjligt, har svårt att göra slut på ost så länge den smakar färskt.

Så jag smakade mig fram till en gudomligt god 18 månaders Herrgård. Perfekt för mig.

I kassan fick jag dock ett mindre bryt. ”Hördu, här har nog blivit något fel, den här lilla ostbiten har gått in för 70 spänn ...?”

Det var inte fel. Den kostade över 200 spänn kilot. 😤

Vänligen, konsument och idiot
Eller hur! Och det är sällan eller aldrig extrapris på annat än hushållsost, eller gouda eller blytunga arlas vacuumförpackade 'standardostar'. Nä, jag är i själ hjärta och mage en ostälskare men det har gått ur mitt produktsortiment för att det är så illjävla dyrt. Ost är färskvara ja, inget en köper storpacka av för då får en slänga en porslinsliknande tjockskalk till slut.
200 spänn kilot, hujeda mig! 😳
 
Eller hur! Och det är sällan eller aldrig extrapris på annat än hushållsost, eller gouda eller blytunga arlas vacuumförpackade 'standardostar'. Nä, jag är i själ hjärta och mage en ostälskare men det har gått ur mitt produktsortiment för att det är så illjävla dyrt. Ost är färskvara ja, inget en köper storpacka av för då får en slänga en porslinsliknande tjockskalk till slut.
200 spänn kilot, hujeda mig! 😳
Jag köper storpack och fryser sedan in halva osten
 
Eller hur! Och det är sällan eller aldrig extrapris på annat än hushållsost, eller gouda eller blytunga arlas vacuumförpackade 'standardostar'. Nä, jag är i själ hjärta och mage en ostälskare men det har gått ur mitt produktsortiment för att det är så illjävla dyrt. Ost är färskvara ja, inget en köper storpacka av för då får en slänga en porslinsliknande tjockskalk till slut.
200 spänn kilot, hujeda mig! 😳
Gjorde just en omelett och då slog det mig att den där jämra ostbiten ändå inte är det dyraste sätt jag lyckats hitta att äta ost på. Ända fram till för något halvår sedan köpte jag regelbundet riven (RIVEN!) Västerbotten för att det är så otroligt gott i just omelettsmet.

Men såg insåg jag det orimliga i att köpa ost på det sättet så jag slutade.
 
Eller hur! Och det är sällan eller aldrig extrapris på annat än hushållsost, eller gouda eller blytunga arlas vacuumförpackade 'standardostar'. Nä, jag är i själ hjärta och mage en ostälskare men det har gått ur mitt produktsortiment för att det är så illjävla dyrt. Ost är färskvara ja, inget en köper storpacka av för då får en slänga en porslinsliknande tjockskalk till slut.
200 spänn kilot, hujeda mig! 😳
Varför slänger du hårdost som torkat? Det tycker jag är synd, ofta blir den till och med bättre till matlagning.
 
Vad kostar egentligen "vanlig" ost? Mvh noll koll :o

(När jag extraknäckte med ostförsäljning kostade det över 500 kr/kg. De ytterst få gånger jag själv unnar mig lyxig ost ligger priset ofta på åtminstone 400 kr/kg. Fast det är ju inte sådana ostar man har på mackan till vardags direkt.)
 
Tillhör också de som inte köper ost p g a priset. Brukar köpa två om året, en till jul och en till semestern😀

Äter inte så mycket bröd ö h t och har i så fall färskost på. Den gör jag gärna själv.
 
Vad kostar egentligen "vanlig" ost? Mvh noll koll :o

(När jag extraknäckte med ostförsäljning kostade det över 500 kr/kg. De ytterst få gånger jag själv unnar mig lyxig ost ligger priset ofta på åtminstone 400 kr/kg. Fast det är ju inte sådana ostar man har på mackan till vardags direkt.)
Populäraste herrgården på min Icas sajt är Arlas milda för 109:95/kilot och Icas milda för 88:95.

(Min Ica, är stor, välsorterad och dyr. På min nästa Ica kostar Arlas 91 kr/kg och Icas 78! Fan att jag behöver bil för att handla där, och för att den inte ligger på väg från jobbet. Att den inte lika välsorterad kan jag leva med, där jag brukar handla har de en massa lyx som jag ändå inte köper)
 
Vad kostar egentligen "vanlig" ost? Mvh noll koll :o

(När jag extraknäckte med ostförsäljning kostade det över 500 kr/kg. De ytterst få gånger jag själv unnar mig lyxig ost ligger priset ofta på åtminstone 400 kr/kg. Fast det är ju inte sådana ostar man har på mackan till vardags direkt.)
Hushållsost som är sådan där relativt smaklös ost kostar mellan 50 och 100 kr/kg. Det är ofta rabatter på den, fungerar som lockvara. Vanliga lite mer lagrade frukostostar typ greve och liknande ligger på runt 130 kr/kg. Blir billigare ju mer du köper och tvärtom. Men det är ofta rabatter på just ost tycker jag :).
 
Gjorde just en omelett och då slog det mig att den där jämra ostbiten ändå inte är det dyraste sätt jag lyckats hitta att äta ost på. Ända fram till för något halvår sedan köpte jag regelbundet riven (RIVEN!) Västerbotten för att det är så otroligt gott i just omelettsmet.

Men såg insåg jag det orimliga i att köpa ost på det sättet så jag slutade.
Varför är det orimligt? Västerbotten i bit kostar typ 200 kr/kg, riven Västerbotten 240 kr/kg. Räknar man in bekvämlighet och att det blir mindre svinn än om man köper i bit och river för hand, så tycker jag den färdigrivna är prisvärd. Jag har gjort tvärtom - sen jag insåg hur liten prisskillnad det är har jag slutat riva osten själv utan köper färdigriven.
 
Varför är det orimligt? Västerbotten i bit kostar typ 200 kr/kg, riven Västerbotten 240 kr/kg. Räknar man in bekvämlighet och att det blir mindre svinn än om man köper i bit och river för hand, så tycker jag den färdigrivna är prisvärd. Jag har gjort tvärtom - sen jag insåg hur liten prisskillnad det är har jag slutat riva osten själv utan köper färdigriven.
Jag var otydlig. Det är inte generellt orimligt, men det orimligt för mig. Jag vill inte betala så mycket för något som bara ska ner i omelettsmeten.

Skulle jag däremot göra Västerbottenpaj skulle jag inte betrakta det som orimligt. Man kan ju inte äta ostron och förvänta sig att de ska kosta som blåmusslor, i den pajen SKA det vara Västerbotten.
 
Min budget är max 80 kronor per dag för frukost, lunch, kvällsmat samt mellanmål. Det inkl hämtmat en till två gånger i veckan.
 
Absolut, det kan man göra. Hur mycket pengar man sparar där beror väl också på hur mycket sånt som går åt, och hur mycket plats man har att bunkra storpack.

Jag skulle generellt säga att mat kostar en del, dock, men att en och samma mat kan variera en del i pris. Idag åt jag t ex overnight oats till lunch. Budgetvarianten där hade väl kanske varit havregryn med vatten och äppelmos. Nu gjorde jag den istället på klibbris, grynblandning, färdigköpt smoothie, frysta blåbär, färsk mango, kokosmjölk, linfrön, äpple och banan. Gissar att portionen kanske landade på 30 kr, och hade landat på 5 om jag gjort budgetvarianten. Och jag hade säkert kunnat få upp den till 50 med t ex några dyra pulver typ maca, färska bär och nötsmör.
Vilken avancerad overnight oats! Brukar själv äta det till frukost på jobbet och min innehåller chiafrön, havregryn, vanlig mjölk och jordnötssmör!
 
Vilken avancerad overnight oats! Brukar själv äta det till frukost på jobbet och min innehåller chiafrön, havregryn, vanlig mjölk och jordnötssmör!
Inte särskilt avancerad, mer baserad på vad som råkade finnas hemma (=överblivet kokosris och färsk mango från middagen), mitt grundrecept är smoothie, gryn, linfrön och fryst frukt/bär. Och sen antingen keso el nötsmör, och komplettera med lite frukt från jobbets fruktskål.
 
Varför slänger du hårdost som torkat? Det tycker jag är synd, ofta blir den till och med bättre till matlagning.
Jag köper inte såna ostar så alltså slänger jag dem inte. Men det har hänt men det bör vara preskiberat idag. ;)Jag använder för övrigt extremt sällan riven ost i min matlagning, det sker kanske ett par gånger om året om jag gör quesedillas men då är det manchego och det är inte riktigt vad en har på knäckemackan utan då inköpt för ändamålet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hjälp med fundering
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp