Bukefalos 28 år!

Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Det är svårt att säga vad en viss måltid kostar, det varierar ju väldigt. Är det blodpudding så blir det väldigt mycket billigare än om det är hämtmat från Hötorgshallen. Som försvar för de senare så är det i ungefär samma prisklass som mina uteluncher, som sannolikt är bland de dyrare måltiderna.
Vi har för det mesta haft möjlighet att köpa kött direkt från bönder och jägare, i form av 1/4 , 1/2 eller helt djur, som köps in vid enstaka tillfällen. I butiken handlas mest grönsaker, pasta, pålägg etc. När jag någon gång köper kött så är det påtagligt hur mycket mer det kostar i kassan jämfört när jag bara fyller på med "tillbehör". Att dra ner på mängdedn kött är sannolikt ett effektivt sätt att minska matbudgeten.
 
Jo sedan keso och kvarg, jag köper inte det, men blir det speciellt mycket mat för pengarna? Tänker att man äter hela paketet på en gång, kollegor jag sett verkar hälla upp halva paketet på en (jag råkade ta bort lite för mkt)

Jag håller med här och jag har ofta tidigare gjort en tankevurpa där själv när jag står i affären. Andra kanske är smartare än mig, men jag har liksom tyckt att "jamen kvargen kostar 8 kronor och yoghurten kostar 20 kronor. Då är kvargen billigare." Men, den är ju bara billigare just där och då, för den äter jag ju upp på en gång dvs 8 kr/portion, medan yoghurten räcker till säg 4 portioner= 5 kr/port.
Detta är ju bara ett enkelt exempel, men det kan bli sådär för mig med många saker... att jag unnar mig inte sånt jag tycker är dyrt, men sen går jag och köper nåt annat som egentligen blir dyrare och det är ju tråkigt... Men nu vet jag om det och försöker tänka om, men ibland köper jag kvarg ändå för jag gillar det.

Att varva middagen med soppor tycker jag är enkelt och billigt.

Soppor är mycket bra kvällsmat och går att göra på typ vad som helst.

Håller med om soppor - sjukt billigt, enkelt och gott!

---

Jag vet inte vad mina portioner kostar, men oftast äter jag billig mat. Jag har turen att ha enkel smak :).

Jag älskar havregrynsgröt och annan gröt och det kostar ju nästan ingenting. På somrarna plockar jag/vi och fryser in äpplen hallon, blåbär, lingon, hjortron, så det finns :) Jag köper aldrig sylt, både för att jag har det där i frysen plus att jag inte gillar köpesylt. Den frukt jag lägger pengarna på är bananer, men ska minska på dem ur miljösynpunkt.

Rotfrukter är mättande, billigt och gott. Jag äter inte kött och röda/gröna linser är ju nästan gratis :).

Dricker i 9,8 fall av 10 vatten till maten.

:).

Så det som drar iväg åt mig är kvarg och yoghurt, men har minskat på det. Och iom att jag oftast äter billigt så jämnar det ut sig om jag vill äta nåt dyrare ibland.
 
Tillhör också de som inte köper ost p g a priset. Brukar köpa två om året, en till jul och en till semestern😀

Äter inte så mycket bröd ö h t och har i så fall färskost på. Den gör jag gärna själv.
Jag älskar ost. Men avskräcks också av ordinarie priser, de funkar inte i min nuvarande budget.

Så jag köper när det är extrapris. Och då köper jag inte en bit utan kanske 5-6 bitar. Plus att det emellanåt säljs ut dyr ost pga kort datum. Dvs lagrad ost som blivit gammal. Hahaha.
Favoriten just nu har varit 18-månaders präst som i omgångar sålts för 60-70 spänn kilot.
 
När det gäller mat är jag lärd att inte snåla utan köpa det jag vill ha, vilket inte nödvändigtvis innebär oxfilé när det faktiskt finns mycket annat gott med en bättre prislapp. Undviker mat som transporterats långt i mesta möjlig mån, som frukt, även om det slinker med några gånger om året och äter väldigt sällan ute. Räknar inte matpengar och drar mycket hellre in på annat. :)
 
Hos oss varierar matkostnaderna mycket från dag till dag. Ibland väldigt billigt och ibland väldigt dyrt. Vill äta gott framför billigt. Men det finns mycket gott som inte kostar så mycket som stekt ris med grönsaker, pastasallad med äpplen, kålsoppa med köttfärs och tomatpuré som går utmärkt att frysa och mättar bra. Vi äter inte kött till varje måltid. Överblivet kött anväds i ex stekt ris eller till pastasallad. Dottern gillar mango så det blir endel men aldrig färska hallon vintertid. Däremot mycket färska jordgubbar sommartid. Det vi skulle tjäna mest på är att dra ner på allt onödigt godis mm. Vi handlar ofta, aldrig för mer än en vecka åt gången och inte i lågpris butiker. När vi handlar ofta kan vi ta del av erbjudanden. Är det extrapris på varor som går att lagra så passar vi på. Ex extrapris på köttfärs som vi fryser in.
 
Senast ändrad:
Det här kanske många känner igen men jag undrar om folk tänker i gamla matekonomiska banor - det hade ju sin poäng. Jag har pratat matekonomi med mina gamla gubbar och gummor på jobbet och genomgående var detta självklart. Förr var matveckan ett givet mönster för att hålla matekonomi och variation, och den veckan började med:
Tisdag =Fisk. På söndagar gick man till kyrkan, då jobbade inte ens yrkesfiskarna utan de gav sig ut först på måndagen och fisken köptes alltså färsk sena måndagen eller på tisdagen.
Onsdag = Korv. Då var det kött eller fläskkorv, saltad korv, lammkorv, isterband.
Torsdag: Soppa. Klassisk ärtsoppedag, ofta med pannkakor som delrätt/efterrätt.
Fredag/Lördag Fest! Här åt man lite godare, det gör vi ju också i regel i dag.
Söndag: Familjen samlades, inte helt sällan runt en stek eller för en kalops.
Måndag, här hackade man ner rester från veckan som gick och gjorde fisk (vi pratar kustnära område) eller kött-pytt i panna.

Om jag vore duktig och alltid lagade mat hemma och i övrigt hade ett regelbundet veckoliv skulle kanske mitt mönster vara:
Måndag : Meatfree monday, absolut vego.
Tisdag : Fisk
Onsdag : Något tillagat på färs, eller veckans rester tillagat.
Torsdag: Soppa!
Fredag/Lördag: Valfritt
Söndag: Husman, stek eller hellagad kyckling eller kalkon.

I teorin när jag tittar på det så låter det som en bra och billig grund till bra matekonomi att göra en sån grundplanering. Sen har vi idag för mycket utbud i mataffärerna, för mycket taleaway, för oregelbundna liv kanske. Men man kanske kan få till det så här om en vill.
 
Det här kanske många känner igen men jag undrar om folk tänker i gamla matekonomiska banor - det hade ju sin poäng. Jag har pratat matekonomi med mina gamla gubbar och gummor på jobbet och genomgående var detta självklart. Förr var matveckan ett givet mönster för att hålla matekonomi och variation, och den veckan började med:
Tisdag =Fisk. På söndagar gick man till kyrkan, då jobbade inte ens yrkesfiskarna utan de gav sig ut först på måndagen och fisken köptes alltså färsk sena måndagen eller på tisdagen.
Onsdag = Korv. Då var det kött eller fläskkorv, saltad korv, lammkorv, isterband.
Torsdag: Soppa. Klassisk ärtsoppedag, ofta med pannkakor som delrätt/efterrätt.
Fredag/Lördag Fest! Här åt man lite godare, det gör vi ju också i regel i dag.
Söndag: Familjen samlades, inte helt sällan runt en stek eller för en kalops.
Måndag, här hackade man ner rester från veckan som gick och gjorde fisk (vi pratar kustnära område) eller kött-pytt i panna.

Om jag vore duktig och alltid lagade mat hemma och i övrigt hade ett regelbundet veckoliv skulle kanske mitt mönster vara:
Måndag : Meatfree monday, absolut vego.
Tisdag : Fisk
Onsdag : Något tillagat på färs, eller veckans rester tillagat.
Torsdag: Soppa!
Fredag/Lördag: Valfritt
Söndag: Husman, stek eller hellagad kyckling eller kalkon.

I teorin när jag tittar på det så låter det som en bra och billig grund till bra matekonomi att göra en sån grundplanering. Sen har vi idag för mycket utbud i mataffärerna, för mycket taleaway, för oregelbundna liv kanske. Men man kanske kan få till det så här om en vill.
Jag är helt med på tänket!

När vi hade barn som fortfarande bodde hemma, så gjordes det alltid en matplaneringför den kommande veckan där maträtt (och evt. recept) var tydligt, och vem som skulle laga maten även stod med. Kombinerat med storhandling en gång i veckan, baserat på planen.

Den hade flera funktioner:

*att balansera kosten så att fisk, kött, grönsaker etc i olika slags tillagningsformer (stekt, kokt, soppa, gratinerat...) förekom i något slags lagom avvägning under en sju dagars period.

* att få koll på matkostnaderna. Planen i sig minskar behovet av att handla ofta och köpa extra godis t.ex., och att göra dyra snabblösningar när man är hungrig.

* få in veckoplanen för familjens fritidsaktiviteter med träningar m.m. i "matplanen", så att alla skulle få mat, alla skulle kunna få skjuts vid behov, och ingen skulle bli förvånad när någon skulle vara iväg på en planerad aktivitet (tre barn som i olika utsträckning spelade handboll, fotboll, och ishockey, och en mamma som spelade ishockey...

* Som ett hjälpmedel för att få samtliga familjemedlemmar (mamma, pappa och barn) att efter ålder och förmåga, delta i matlagning och till viss del i planering och inköp.

*Efter några säsonger med planering, blev det enkelt att kunna återanvända gamla planer...Jag hade en pärm med planer indelade säsongsvis.



Låter präktigt?

Tja, kanske, men faktiskt snarare ett sätt att minska vardagsstressen i familjen.
Det är snorenkelt att laga en redan definierad maträtt, när allt som behövs finns hemma redan, jämfört med att vara hungriga bland hungrga familjemedlemmar varav några har bråttom iväg till en träning, och inte ha en susning om hur man ska få till middag...

Det blev godare, och mer varierad kost, för en lägre kostnad, både i pengar och stress.
 
För mig är det för mycket ”sällanköp” över det för att vara vardagsmat. Använder man torkad pasta är det det inte men med färsk blir det det. Pesto, där går nog stora delar av burken åt om en av två är storätare. Samma med halloumi, hela paketet riskerar gå åt och om det inte gör det är en liten bit halloumi svår att spara. Parmaskinka är dyrt och nog oftast inget man köper för att spara, ruccola, där går kanske nästan hela påsen och om inte måste man äta resten snart, pinjenötter, också dyrt.

För mig är det inte riktigt vardagsmat.
Den där pastamåltiden är möjligen något gott att kosta på sig en trött fredag då jag inte orkar laga mat. Dock ej med alla de där tillbehören. Det känns mest som tårta på tårta. Jag tolkar det som att det är lyxkänsla man är ute efter. Vilket blir dyrt för @Voeux , om det inte känns viktigt.
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!

Normalmåltiden kring 20 kr skulle jag tro. T ex idag, köttfärssås med pasta och brytbönor, ca 17 kr/portion. Svensk nötfärs (extrapris), bönpasta (kungsörnen, så inte de snordyra för över 100kr/kg) och frysta grönsaker. Mycket linser (torkade) och majs i färsen.

Vissa måltider är ju såklart billigare och andra dyrare. Färska produkter utanför säsong trissar upp priset, precis som mycket kött/köttsubstitut.

Fantasin och tiden är noll just nu, så det är mycket.... köttfärsvarianter...

Men vanligtvis t ex
Korvstroganoff med potatis
Köttfärssås med pasta
Långkokt kött med ris/potatis/grönsaker
Torsksoppa med rotfrukter
Ärtsoppa
Bruna bönor med bacon och lök
Tomatsoppa
Fiskbullar (köpes) med potatis
Köttbullar (köpes) med pasta/potatis
Linslasagne
Grönsaksbiffar
Fiskgratäng
Lådor (janssons, laxlåda, skinklåda)

Det mesta drygas ut med grönsaker (rotgrönsaker, frysta, konserver), bönor och linser för att det är gott och billigt.

Jag tycker all mat du räknar upp är ganska dyr. Undantag falafeln om ni gör den själv, och så linssoppan såklart. Vitlöksbröd som köps (bonjour?) är dock inte billigt i mina ögon. Kostat väl typ 24 spänn per bröd?
 
Inser att jag har tur som inte tycker om ost :D används i enstaka fall till matlagning här hemma, då någon mer smakrik men i mindre mängd. Eller på pizza, då blir det ibland färdigriven och ibland river vi själva.

Jag jobbar skift, så det här med "vardagsmat" vet jag inte riktigt hur jag definierar. Makaroner och köttbullar? Men det är mer panikmat här, sån där mat som det blir när planeringen fallerat och alla är hungriga och det tar för lång tid att handla.

Vad vi lägger på mat vet jag inte riktigt, kanske drygt 4000? 2 vuxna och en 3åring, alla förbrukningsvaror men ingen utelunch (jobb) inräknad. Dock om vi köper hämtmat till hela familjen tar vi det på matkontot. Nötkött köper vi genom en lokal bonde för riktigt bra kilopris, ägg köper jag från en kollega billigt. Bakar det mesta brödet själv. Men då snålar vi inte på maten i övrigt, det är ett intresse hos oss båda att både laga och äta god mat.
 
Jaha.
Buke är fantastiskt, det finns alltid något som någon kan argumentera emot! I en tråd om matekonomi blir upplyst om att en kan visst ha manchego på mackan. My god.
Ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt. Min poäng, som jag uppenbarligen inte lyckades förmedla, var att även om manchego är dyrt per kg så blir det inte så dyrt per smörgås. Och det är ändå per smörgås som i a f jag räknar. En "mjuk" ost som inte smakar så mycket och inte går att skiva i lika tunna skivor blir det ju mer av på en smörgås. Lidl brukar ha manchego till relativt bra pris.
 
Det här kanske många känner igen men jag undrar om folk tänker i gamla matekonomiska banor - det hade ju sin poäng. Jag har pratat matekonomi med mina gamla gubbar och gummor på jobbet och genomgående var detta självklart. Förr var matveckan ett givet mönster för att hålla matekonomi och variation, och den veckan började med:
Tisdag =Fisk. På söndagar gick man till kyrkan, då jobbade inte ens yrkesfiskarna utan de gav sig ut först på måndagen och fisken köptes alltså färsk sena måndagen eller på tisdagen.
Onsdag = Korv. Då var det kött eller fläskkorv, saltad korv, lammkorv, isterband.
Torsdag: Soppa. Klassisk ärtsoppedag, ofta med pannkakor som delrätt/efterrätt.
Fredag/Lördag Fest! Här åt man lite godare, det gör vi ju också i regel i dag.
Söndag: Familjen samlades, inte helt sällan runt en stek eller för en kalops.
Måndag, här hackade man ner rester från veckan som gick och gjorde fisk (vi pratar kustnära område) eller kött-pytt i panna.

Om jag vore duktig och alltid lagade mat hemma och i övrigt hade ett regelbundet veckoliv skulle kanske mitt mönster vara:
Måndag : Meatfree monday, absolut vego.
Tisdag : Fisk
Onsdag : Något tillagat på färs, eller veckans rester tillagat.
Torsdag: Soppa!
Fredag/Lördag: Valfritt
Söndag: Husman, stek eller hellagad kyckling eller kalkon.

I teorin när jag tittar på det så låter det som en bra och billig grund till bra matekonomi att göra en sån grundplanering. Sen har vi idag för mycket utbud i mataffärerna, för mycket taleaway, för oregelbundna liv kanske. Men man kanske kan få till det så här om en vill.
Påminner om en provencalsk kokbok jag har. Den är uppbyggd kring ett antal "baskok" som sedan varieras i flera rätter så att det räcker flera dagar utan att kännas som rester. Lite av samma sätt gällde när jag som tonåring var på en bondgård i Frankrike. Förutom att allt var helt styrt av årstiderna och vad som växte i "trädgårdslandet" (en halv åker), slaktades (kanin, tupp) eller mjölkades (kor, får och getter), så var den som lagade maten en mästare på att förvandla rester till helt nya rätter. Varje måltid var en fest, även om det inte var dyrt.
 
Påminner om en provencalsk kokbok jag har. Den är uppbyggd kring ett antal "baskok" som sedan varieras i flera rätter så att det räcker flera dagar utan att kännas som rester. Lite av samma sätt gällde när jag som tonåring var på en bondgård i Frankrike. Förutom att allt var helt styrt av årstiderna och vad som växte i "trädgårdslandet" (en halv åker), slaktades (kanin, tupp) eller mjölkades (kor, får och getter), så var den som lagade maten en mästare på att förvandla rester till helt nya rätter. Varje måltid var en fest, även om det inte var dyrt.
Det är typ det roligaste jag vet, när jag kan få till riktigt god mat av blandade rester!
 
Den där pastamåltiden är möjligen något gott att kosta på sig en trött fredag då jag inte orkar laga mat. Dock ej med alla de där tillbehören. Det känns mest som tårta på tårta. Jag tolkar det som att det är lyxkänsla man är ute efter. Vilket blir dyrt för @Voeux , om det inte känns viktigt.
Nu har just pastarätten diskuterats av flera så jag hugger sista bara.. Men jag kan inte för mitt liv begripa hur det kan bli lyx att äta pasta med färdig burkpesto, pinjenötter och skinka?
Det känns väl som en rimlig måltid om msn faktiskt vill få i sig näring på en snabbmåltid. Tex bara pasta och pesto är ju lite bristfälligt.

Men så förstår jag inte alls allt prat om lyx när det handlar om vanliga matvaror. (Här övergår jag helt till KL)
Absolut, man kan fundera på vissa saker faktiskt tillför något, men TS vill ju bara komma ner lite i matkostnad. Hon vill ju inte leva på jättesnål matbudget.
Förmodligen räcker det att planera och tänka lite mer, man måste inte sluta köpa saker som man gillar..
 
Nu har just pastarätten diskuterats av flera så jag hugger sista bara.. Men jag kan inte för mitt liv begripa hur det kan bli lyx att äta pasta med färdig burkpesto, pinjenötter och skinka?
Det känns väl som en rimlig måltid om msn faktiskt vill få i sig näring på en snabbmåltid. Tex bara pasta och pesto är ju lite bristfälligt.

Men så förstår jag inte alls allt prat om lyx när det handlar om vanliga matvaror. (Här övergår jag helt till KL)
Absolut, man kan fundera på vissa saker faktiskt tillför något, men TS vill ju bara komma ner lite i matkostnad. Hon vill ju inte leva på jättesnål matbudget.
Förmodligen räcker det att planera och tänka lite mer, man måste inte sluta köpa saker som man gillar..
Om man vill hålla nere matkostnaden så är väl inte pasta med pesto, halloumi, parmaskinka, ruccola och pinjenötter det första man kommer att tänka på? Hon tog det väl dessutom som exempel på där hon tyckte sambon valde onödigt mycket.
 
Coops hemsida har väl recept på mat som kostar 80 kr för 4 personer? Det verkar så på deras reklam på TV.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp