Bukefalos 28 år!

Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Om man vill hålla nere matkostnaden så är väl inte pasta med pesto, halloumi, parmaskinka, ruccola och pinjenötter det första man kommer att tänka på? Hon tog det väl dessutom som exempel på där hon tyckte sambon valde onödigt mycket.
Jag tycker inte det låter som en konstig maträtt. Men självklart blir det dyrare om man snabblagar mat varje dag jämfört med tex storkok som är mer välplanerade.
Tror kanske inte problemet ligger i just vilka varor som köps.
 
Nu har just pastarätten diskuterats av flera så jag hugger sista bara.. Men jag kan inte för mitt liv begripa hur det kan bli lyx att äta pasta med färdig burkpesto, pinjenötter och skinka?
Det känns väl som en rimlig måltid om msn faktiskt vill få i sig näring på en snabbmåltid. Tex bara pasta och pesto är ju lite bristfälligt.

Men så förstår jag inte alls allt prat om lyx när det handlar om vanliga matvaror. (Här övergår jag helt till KL)
Absolut, man kan fundera på vissa saker faktiskt tillför något, men TS vill ju bara komma ner lite i matkostnad. Hon vill ju inte leva på jättesnål matbudget.
Förmodligen räcker det att planera och tänka lite mer, man måste inte sluta köpa saker som man gillar..
Sen tog jag nog för givet att det var hemmagjord pesto. Med färsk basilika osv. Vad en burk kostar, har jag ingen aning om. Det blir kanske billigare, men jag hade hellre skippat tillbehören och gjort egen pesto. Det är inte dyrt, men inte heller "nyttig budgetmat" som tex linscurry är.
 
Sen tog jag nog för givet att det var hemmagjord pesto. Med färsk basilika osv. Vad en burk kostar, har jag ingen aning om. Det blir kanske billigare, men jag hade hellre skippat tillbehören och gjort egen pesto. Det är inte dyrt, men inte heller "nyttig budgetmat" som tex linscurry är.
Jag tror det var färdig, TS lade in bild på en burk.
 
Nu har just pastarätten diskuterats av flera så jag hugger sista bara.. Men jag kan inte för mitt liv begripa hur det kan bli lyx att äta pasta med färdig burkpesto, pinjenötter och skinka?
Det känns väl som en rimlig måltid om msn faktiskt vill få i sig näring på en snabbmåltid. Tex bara pasta och pesto är ju lite bristfälligt.

Men så förstår jag inte alls allt prat om lyx när det handlar om vanliga matvaror. (Här övergår jag helt till KL)
Absolut, man kan fundera på vissa saker faktiskt tillför något, men TS vill ju bara komma ner lite i matkostnad. Hon vill ju inte leva på jättesnål matbudget.
Förmodligen räcker det att planera och tänka lite mer, man måste inte sluta köpa saker som man gillar..
Pinjenötter är dyrt, parmaskinka är en importerad delikatess så givetvis dyrt (500 kr/kg), halloumi är också hyggligt dyrt även det, färsk ruccola vintertid inte heller direkt billigt. Det är ju en rätt bestående nästan helt av delikatesser, det är väll ganska givet att det kostar och inte direkt är vardagsmat? Hade det varit grönkål, solrosfrön, vanlig skinka och vanlig ost samt pesto hade nog ingen reagerat på kostnaden.
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!
Ditt exempel tycker jag lät dyrt!

Jag gillar att titta på Youtube, tex "brothers eat greens", "cheap lazy vegan". Tycker man kan få många bra idéer!
 
Pinjenötter är dyrt, parmaskinka är en importerad delikatess så givetvis dyrt (500 kr/kg), halloumi är också hyggligt dyrt även det, färsk ruccola vintertid inte heller direkt billigt. Det är ju en rätt bestående nästan helt av delikatesser, det är väll ganska givet att det kostar och inte direkt är vardagsmat? Hade det varit grönkål, solrosfrön, vanlig skinka och vanlig ost samt pesto hade nog ingen reagerat på kostnaden.
Ja men det går att äta sån mat utan att få enorma matkostnader. Jag skulle kunna slänga ihop ngt liknande ibland och mina matkostnader är fullt rimliga.
Jag skiljer dessutom inte på ”vardagsmat” och helgmat. Vi äter samma typ av mat oavsett. Skulle aldrig falla mig in att äta tråkig mat på vardagarna bara för att tjäna några kronor.
Däremot om det alltid är snabba impulsiva ihopplock så kommer det ju bli dyrt i slutändan.
 
Jaha.
Buke är fantastiskt, det finns alltid något som någon kan argumentera emot! I en tråd om matekonomi blir en upplyst om att en kan visst ha manchego på mackan. My god.
Ta det som ett tips. Jag brukar skiva parmesan på brödet. Eftersom den smakar mycket, räcker en tunn skiva (dessutom svårt att hyvla annat än tunt av reggiano). Samma sak gäller västerbotten. Alltså blir det inte många kalorier om jag slopar smöret. Jag tror att det är ett ekonomiskt alternativ på så sätt att matglädje/njutningskvoten per krona maximeras. Den där 50kr/kg-osten får ju bara ligga i kylskåpet tills den möglar för att den är så trist.
 
Senast ändrad:
Ja men det går att äta sån mat utan att få enorma matkostnader. Jag skulle kunna slänga ihop ngt liknande ibland och mina matkostnader är fullt rimliga.
Jag skiljer dessutom inte på ”vardagsmat” och helgmat. Vi äter samma typ av mat oavsett. Skulle aldrig falla mig in att äta tråkig mat på vardagarna bara för att tjäna några kronor.
Däremot om det alltid är snabba impulsiva ihopplock så kommer det ju bli dyrt i slutändan.
Jag äter billigare mat på vardagar, ser dock till att maten är god ;)
 
Jag äter billigare mat på vardagar, ser dock till att maten är god ;)
Ja men min poäng är mer att man kan äta samma typ av mat alla dagar utan att det innebär lyx. Jag tycker TS får orimligt mycket kommentarer om att deras mat är ”lyxig” och ”inte vardagsmat” osv när hon snarare beskriver rätt vanlig mat för någon som vill äta gott men snabbt.
Den kostnadsminskning TS är ute efter kan nog nås utan att ändra vilka livsmedel de köper. TS har ju beskrivit att de har en god ekonomi och att de mest bara vill tänka till lite. Då blir det ju helt skevt när det kommer en massa svar om ”lyx” och beskrivningar om matbudget på typ 1000 kr/månad eller 10kr per rätt..
 
Ja men min poäng är mer att man kan äta samma typ av mat alla dagar utan att det innebär lyx. Jag tycker TS får orimligt mycket kommentarer om att deras mat är ”lyxig” och ”inte vardagsmat” osv när hon snarare beskriver rätt vanlig mat för någon som vill äta gott men snabbt.
Den kostnadsminskning TS är ute efter kan nog nås utan att ändra vilka livsmedel de köper. TS har ju beskrivit att de har en god ekonomi och att de mest bara vill tänka till lite. Då blir det ju helt skevt när det kommer en massa svar om ”lyx” och beskrivningar om matbudget på typ 1000 kr/månad eller 10kr per rätt..
Det är kanske vanlig mat för dig, men tråden visar väl att det är många som det inte är det för?

Om tråden handlar om att komma ner i kostnad är det väl inte konstigt om parmaskinkan hamnar i fokus. Du verkar läsa in ett moraliserande om lyx. Det gör inte jag.

Der är rundgång i tråden nu men som jag skrev: innan jag drog ner på pastan var färsk fylld pasta med pesto eller färdig ostsås rena stapelvaran här. Krävde ingen matlagning, gott - och dyrt.

Gör man en vansinnigt god egen tomatsås och äter med spaghetti så blir det avsevärt mycket billigare, även om man river lite parmesan över.
 
Det är kanske vanlig mat för dig, men tråden visar väl att det är många som det inte är det för?

Om tråden handlar om att komma ner i kostnad är det väl inte konstigt om parmaskinkan hamnar i fokus. Du verkar läsa in ett moraliserande om lyx. Det gör inte jag.

Der är rundgång i tråden nu men som jag skrev: innan jag drog ner på pastan var färsk fylld pasta med pesto eller färdig ostsås rena stapelvaran här. Krävde ingen matlagning, gott - och dyrt.

Gör man en vansinnigt god egen tomatsås och äter med spaghetti så blir det avsevärt mycket billigare, även om man river lite parmesan över.
Ja men det är väl rimligt att ge råd utifrån vad som faktiskt är målet?
Jag skulle aldrig ställa mig och göra egen tomatsås eller egen pesto. Av vad jag läser från TS kanske det gäller för dem också?
Jag tänker att TS nog har bättre nytta om råden kring att göra storkok och planera bättre, än att sluta köpa specifika varor.
 
Ja men det är väl rimligt att ge råd utifrån vad som faktiskt är målet?
Jag skulle aldrig ställa mig och göra egen tomatsås eller egen pesto. Av vad jag läser från TS kanske det gäller för dem också?
Jag tänker att TS nog har bättre nytta om råden kring att göra storkok och planera bättre, än att sluta köpa specifika varor.
Skulle du inte göra egen tomatsås? :confused:

Jag tycker att TS verkar öppen för mer än råd om storkok. Hon tog själv upp sambons önskemål kring pastan som onödiga.

Jag tittade på ingredienserna till den på min Icas online nu. Förutom pastan gick de på 169 spänn, då med färdigförpackad parma. Det enda av ingredienserna som väl kan användas till fler portioner senare i någon större omfattning är väl pinjenötterna.
 
Ja men det är väl rimligt att ge råd utifrån vad som faktiskt är målet?
Jag skulle aldrig ställa mig och göra egen tomatsås eller egen pesto. Av vad jag läser från TS kanske det gäller för dem också?
Jag tänker att TS nog har bättre nytta om råden kring att göra storkok och planera bättre, än att sluta köpa specifika varor.
Jösses! Skulle du varken göra tomatsås eller pesto? Båda är ju plättlätt ju!
 
Ta det som ett tips. Jag brukar skiva parmesan på brödet. Eftersom den smakar mycket, räcker en tunn skiva (dessutom svårt att hyvla annat än tunt av reggiano). Samma sak gäller västerbotten. Alltså blir det inte många kalorier om jag slopar smöret. Jag tror att det är ett ekonomiskt alternativ på så sätt att matglädje/njutningskvoten per krona maximeras. Den där 50kr/kg-osten får ju bara ligga i kylskåpet tills den möglar för att den är så trist.
Kan vi släppa den här ostmackan nu? Missförstå mig rätt, jag är ostoman och har dyra ostvanor men jag använder min frikkin manchego till mina quesedillas hellre än lägger på knäcke. Det spelar ingen roll hur billig varje skiva blir på mackan, billigare är det att inte ha det på mackan alls och ost njuter jag av på annat sätt än att ha på mackan. Så släpp detta nu buke - jag har inga planer på att börja handla ost för att lägga på knäckekälke.
 
Jösses! Skulle du varken göra tomatsås eller pesto? Båda är ju plättlätt ju!
Nu äter jag inte mycket pasta för tillfället. Men ibland gråter jag över att jag tappat det typ 30 år gamla receptet på en fenomenalt god och het tomatsås. Minns bara att den började med att man la vitlök och stark chili i oljan och tog upp det när det satt smak. Den med parmesan och oliver var en dröm.
 
Ja men det är väl rimligt att ge råd utifrån vad som faktiskt är målet?
Jag skulle aldrig ställa mig och göra egen tomatsås eller egen pesto. Av vad jag läser från TS kanske det gäller för dem också?
Jag tänker att TS nog har bättre nytta om råden kring att göra storkok och planera bättre, än att sluta köpa specifika varor.
Men..är inte ett råd om egen tillagning exakt det din sista mening efterlyser?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp