Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Vi tycker ju båda matlagning är kul, för sambo är den en av hans hobbys och sätt att skapa. Vi uppskattar god mat väldigt. Vi är tyvärr förtjusta i dyrare råvaror och äter mycket ekologiska grönsaker/frukter/kött. Kött köper vi alltid svenskt. Och gärna svenskt och lokalt med grönsaker/frukt med.
Vi äter rätt sällan pasta, ris, potatis och liknande. Och vi kör alltid laktosfritt eller ännu hellre ingen komjölksprodukt av något slag. Så köper vi ost köper vi Manchego eller liknande. Det kostar ju tyvärr en del.
Vi kommer ner ngt i pris genom att tex köpa ett helt lamm direkt från bonde, samma med nötdjur och att sambon jagar och har vänner som jagar.
Vi har också en bekant som förser oss med Röding direkt från en som levererar sånt till restauranger. Man vill ha dem i samma strl för att enkelt få samma tillagningstid bla på restaurang. Så vi får köpa de som är för stora eller, mer sällan, för små billigt.
Nu har vi flyttat in med närhet till sjö som har bla Gös. Sambon vill gärna fiska. Det blir väl lite bonus om hans hobby som han iaf kommer betala för kan leverera en middag.

Iom att vi bor ute i skogen så brukar vi handla på storköp. Det blir ju klart billigare än då man i Stockholm drog förbi någon närbutik eller i värsta fall typ Pressbyrån etc.
Det blir ju också billigare att inte bo bredvid en massa trevliga restauranger.
De få som finns i närheten är ju dessutom billigare än i Stockholm.

Vi flyttade hit i somras och väntar fortfarande på att hyresvärden ska komma med svar ang om vattnet går att dricka nu eller ej.
Så vi måste köpa vatten också till oss 2 och hund.

Sambon äter extrema mängder mat. Han behöver den energin. Så det kostar ju oavsett hur man gör.
 
Av din handlingslista skulle bananerna varit möjliga. Keso kan jag köpa enstaka gånger/år vid extrapris. Jag handlar till mig för ungefär 1000 kr/månad, alla mål och förbrukningsvaror i hemmet inkluderade. Sambon är bara hemma max varannan vecka, oftast bara lördag-söndag men hans matkostnad är drygt det dubbla dels för att han äter kött och dels för att han äter mer än mig. Jag äter mycket frukt och grönt, mycket sojabönor (köper torra och blötlägger, kokar och tillagar själv) och helt vegetariskt. Jag anser att jag äter/köper det jag vill äta men att handla som du hade jag inte gjort. Det är helt enkelt inte värt det, jag ser ingen anledning till det utan lägger hellre pengarna på det som för mig är viktigare.
 
Vi tycker ju båda matlagning är kul, för sambo är den en av hans hobbys och sätt att skapa. Vi uppskattar god mat väldigt. Vi är tyvärr förtjusta i dyrare råvaror och äter mycket ekologiska grönsaker/frukter/kött. Kött köper vi alltid svenskt. Och gärna svenskt och lokalt med grönsaker/frukt med.
Vi äter rätt sällan pasta, ris, potatis och liknande. Och vi kör alltid laktosfritt eller ännu hellre ingen komjölksprodukt av något slag. Så köper vi ost köper vi Manchego eller liknande. Det kostar ju tyvärr en del.
Vi kommer ner ngt i pris genom att tex köpa ett helt lamm direkt från bonde, samma med nötdjur och att sambon jagar och har vänner som jagar.
Vi har också en bekant som förser oss med Röding direkt från en som levererar sånt till restauranger. Man vill ha dem i samma strl för att enkelt få samma tillagningstid bla på restaurang. Så vi får köpa de som är för stora eller, mer sällan, för små billigt.
Nu har vi flyttat in med närhet till sjö som har bla Gös. Sambon vill gärna fiska. Det blir väl lite bonus om hans hobby som han iaf kommer betala för kan leverera en middag.

Iom att vi bor ute i skogen så brukar vi handla på storköp. Det blir ju klart billigare än då man i Stockholm drog förbi någon närbutik eller i värsta fall typ Pressbyrån etc.
Det blir ju också billigare att inte bo bredvid en massa trevliga restauranger.
De få som finns i närheten är ju dessutom billigare än i Stockholm.

Vi flyttade hit i somras och väntar fortfarande på att hyresvärden ska komma med svar ang om vattnet går att dricka nu eller ej.
Så vi måste köpa vatten också till oss 2 och hund.

Sambon äter extrema mängder mat. Han behöver den energin. Så det kostar ju oavsett hur man gör.
Skicka in vattenanalys själv. Det finns gratis på flera ställen och är inte särskilt dyrt om man väljer ställen som kostar heller. Vatten för en månad för två vuxna kostar mer.
 
Vi tycker ju båda matlagning är kul, för sambo är den en av hans hobbys och sätt att skapa. Vi uppskattar god mat väldigt. Vi är tyvärr förtjusta i dyrare råvaror och äter mycket ekologiska grönsaker/frukter/kött. Kött köper vi alltid svenskt. Och gärna svenskt och lokalt med grönsaker/frukt med.
Vi äter rätt sällan pasta, ris, potatis och liknande. Och vi kör alltid laktosfritt eller ännu hellre ingen komjölksprodukt av något slag. Så köper vi ost köper vi Manchego eller liknande. Det kostar ju tyvärr en del.
Vi kommer ner ngt i pris genom att tex köpa ett helt lamm direkt från bonde, samma med nötdjur och att sambon jagar och har vänner som jagar.
Vi har också en bekant som förser oss med Röding direkt från en som levererar sånt till restauranger. Man vill ha dem i samma strl för att enkelt få samma tillagningstid bla på restaurang. Så vi får köpa de som är för stora eller, mer sällan, för små billigt.
Nu har vi flyttat in med närhet till sjö som har bla Gös. Sambon vill gärna fiska. Det blir väl lite bonus om hans hobby som han iaf kommer betala för kan leverera en middag.

Iom att vi bor ute i skogen så brukar vi handla på storköp. Det blir ju klart billigare än då man i Stockholm drog förbi någon närbutik eller i värsta fall typ Pressbyrån etc.
Det blir ju också billigare att inte bo bredvid en massa trevliga restauranger.
De få som finns i närheten är ju dessutom billigare än i Stockholm.

Vi flyttade hit i somras och väntar fortfarande på att hyresvärden ska komma med svar ang om vattnet går att dricka nu eller ej.
Så vi måste köpa vatten också till oss 2 och hund.

Sambon äter extrema mängder mat. Han behöver den energin. Så det kostar ju oavsett hur man gör.

Jag känner igen mig i det du skriver. Vi är också förtjusta i dyra råvaror och inte nödvändigtvis för att jag anser oss ha en exklusiv smak, men för att vi gärna vill köpa ekologiskt och närodlat. Det vill jag inte kompromissa på heller, utan skär hellre bort något annat som känns onödigt då.

Vi köper köttlåda från Gröna Gårdar. Dyrt, men ändå mycket bättre pris än om vi skulle köpa samma köttbitar på lokala ICA.

Min sambo äter också extrema mängder, i mina mått mätt. Men, vi båda rör oss mycket och uppskattar dessutom bra mat så då får det kosta lite mer.
 
Skicka in vattenanalys själv. Det finns gratis på flera ställen och är inte särskilt dyrt om man väljer ställen som kostar heller. Vatten för en månad för två vuxna kostar mer.

Provet är inskickat och svar bör ha kommit. Vi ska gå på hyresvärden om det nu när vi har tid och ork. :)
 
Av din handlingslista skulle bananerna varit möjliga. Keso kan jag köpa enstaka gånger/år vid extrapris. Jag handlar till mig för ungefär 1000 kr/månad, alla mål och förbrukningsvaror i hemmet inkluderade. Sambon är bara hemma max varannan vecka, oftast bara lördag-söndag men hans matkostnad är drygt det dubbla dels för att han äter kött och dels för att han äter mer än mig. Jag äter mycket frukt och grönt, mycket sojabönor (köper torra och blötlägger, kokar och tillagar själv) och helt vegetariskt. Jag anser att jag äter/köper det jag vill äta men att handla som du hade jag inte gjort. Det är helt enkelt inte värt det, jag ser ingen anledning till det utan lägger hellre pengarna på det som för mig är viktigare.

Det är väl lite sådana saker som jag funderar på. Hur mycket maten är värd, helt enkelt. Jag lägger som sagt gärna pengar på mat och skulle inte vilja kompromissa allt för mycket. Men kan vi skära ner lite på det som är dyrt och lära oss laga lite fler billiga rätter så tror jag det kommer göra stor skillnad i längden. Jag gillar både kött och linsgryta, sambon också, så då kanske vi kan bli aningens mer selektiva med de dyra råvarorna.
 
Generellt sett, köp mango, färska bär osv när det är extrapris. Sånt är dyrt, och slinger lätt iväg om man köper lite var och varannan vecka.
Jag köper både mango och färska hallon, ofta, men det är för att mitt ica har bra pris på det ett par gånger i månaden. Fryser in hallonen som dom är i plastlådan om jag köper fler, då är det enkelt att ta fram och tina.

Jag tycker man ska köpa det man vill äta, men kanske inte varje gång man vill äta det, just för att hålla priset nere. Är det extrapris på kycklingfiléer eller lax, då köper jag 2 förp för att slippa köpa när det är dyrt igen (lax och kyckling hör till min vardagsmat, äter väldigt sällan kött annat än bacon, nötfärs eller chorizo).

Att ta till vara på det man köpt gör också att matkostnaden blir lägre. Jag är pinsamt dålig på det, tyvärr.
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!
Min överslagsberäkning landar på att mat för fyra personer kostar mellan 80 och 100 kr. Men som en kommentar till inköpslistan så blir det dyrt om man baserar sin kost på protein och utesluter kolhydrater till stora delar. Under vintern så är ju alla bladgrönsaker och andra ovanjordsgrönsaker och frukter dyra med undantag för kål och äpplen.
Det är en god ide att botanisera efter grönsaker i frysdisken eller äta mer rotsaker och kål om man vill hålla nere kostnaderna. Lök är också en billig och näringsrik grönsak. Apelsiner är i säsong hela vintern och därmed också hyggligt billiga även i kravform.
Bladgrönsaker i påsar tex färsk spenat ruccola etc är skitdyrt jämförelsevis, färska bär är en lyx. Frysta bär är helt överkomligt.
Solrosfrön och pumpafrön är ett billigare alternativ än nötter och mandel.
 
Det är väl lite sådana saker som jag funderar på. Hur mycket maten är värd, helt enkelt. Jag lägger som sagt gärna pengar på mat och skulle inte vilja kompromissa allt för mycket. Men kan vi skära ner lite på det som är dyrt och lära oss laga lite fler billiga rätter så tror jag det kommer göra stor skillnad i längden. Jag gillar både kött och linsgryta, sambon också, så då kanske vi kan bli aningens mer selektiva med de dyra råvarorna.
Har man råd så kan man ju testa sig fram till en nivå man ändå tycker är rimlig. Champinjoner i köttfärssås, i köttgrytor osv. kan dryga ut utan att tumma på smaken (enligt min omgivning iallafall, jag äter inte kött) och många blir förvånade över hur god riktig vegetarisk mat faktiskt är och kan tänka sig mer av det när de väl har smakat. Numera är det svårt att få ha den vegetariska maten för mig själv, innan vi träffades hade sambon aldrig ätit någon vegetarisk mat alls.
En påse sojabönor kostar ju te x inte många kronor men blir väldigt många portioner. Utan att tumma på vare sig smak eller kvalité får jag enkelt 20-25 portioner av 500 gram sojabönor a´15 kr om jag lägger till ca 35 kronor för övriga ingredienser. Då kan ju övriga dagar få kosta mer om lunchen/middagen vissa dagar bara kostar någon krona.
 
Jag tycker man ska köpa det man vill äta, men kanske inte varje gång man vill äta det, just för att hålla priset nere.

Jag tänker nog lite som du, att lusten inte alltid ska få styra. Jag kanske är supersugen på färska bär en dag, men det kanske är rimligt att spara till någon trevlig långfrukost då och då och inte falla för spontana cravings var och varannan dag.

En annan sak jag försöker bli bättre på är att inte köpa allt till alla maträtter. Gör vi exempelvis en pastasås med cremé fraiche som bas så kanske det räcker med att slänga i lite stekt gul lök och champinjoner. Det behöver ju inte tillkomma spenat och paprika och toppa med både parmesanost och pinjenötter, liksom. Där är vi ganska dåliga, vi slänger i allt i korgen som vi skulle tycka vore gott även fast skillnaden faktiskt inte blir superstor. Plus att som vardagsmat så kan man ju försöka hålla nere lite.
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!

Vad min mat kostar är inte så relevant då jag mestadels äter hemmaproducerat, men jag tycker att din handlingsnota består av skitlyxiga saker. Färska hallon (eller bär öht) som säljs nu är SVINDYRA ur ett miljöperspektiv. Likaså mango och bananer, industrin runt import av exotisk frukt är väldigt slösaktig (för att inte tala om miljökostnaderna sett till bevattning, vad odlingsmark brukas till lokalt, arbetsrätt, besprutning...)


Min storhandling består av rotfrukter, kål, mjöl, kaffe, pasta/ris, kryddor, mjölk/smör/youghurt/ost och olja. Typ. Hade jag inte haft eget kött hade jag nog kanske köpt mer ost. Kött i butik tycker jag inte är ok, speciellt inte fågel eller fläsk.
 
Om det är en vardag och jag har ätit rejält på lunchen (ute eller matlåda) så brukar jag äta något lite lättare på kvällen. Så då kan det bli tex omelett med de rester som finns kvar i kylskåpet, soppor med tex lök/purjolök/ grönsaker/kryddor eller tex ris med en röra med de rester jag hittar.
 
Jag har ingen aning om vad vår mat kostar per person.
Jag gillar att laga mat och vi båda älskar att äta mat och lyxa till det emellanåt.
Matvaror är en post i min ekonomi som jag helt enkelt inte vill skära ner på. Det har alltid varit så och jag är nog uppväxt på det viset.
Jag sparar hellre in på annat.

Med detta sagt betyder det inte att jag inte bryr mig om vad saker kostar. Jag är egentligen en snålis och jämför definitivt priser och olika erbjudanden och handlar medvetet.
Det som hjälper att hålla kostnaderna nere är att vi planerar vilka maträtter vi ska äta och att vi handlar på nätet.

Jag tror att om ni bara började planera er mat lite bättre så skulle det automatiskt ge lägre kostnader utan att ni egentligen behöver ändra era matvanor.
Handla på nätet varje vecka och planera en liten veckomatsedel borde ni väl kunna få till utan att det blir överfullt i kyl och skafferi? Kanske går att dra ut på det till varannan vecka?
Vi storhandlar på nätet en gång i månaden och stödhandlar enbart i mataffärer, typ frukt/grönt som inte håller så länge eller om vi är sugna på något speciellt/någon speciell helgrätt vi inte storhandlat till. Men då har vi mycket plats i köket också.
 
Jag tror som sagt att våra lokala butiker ligger väldigt högt i pris, och ska bli bättre på att köpa hem matkassar på nätet från typ Matsmart eller annan bra nätbutik. Vi kan ju som sagt inte bunkra upp med torrvaror med tanke på det lilla utrymme vi har, men några pastapaket i taget borde gå i alla fall!
Jag har helt slutat handla på matsmart, de ligger ofta på näst intill samma jämförspriser som tex Willys.

Vill man pressa priser så gäller det nog tyvärr att se över sina lagringsmöjligheter. Att köpa en låda kött direkt från producent tex.
 
Jag känner igen mig i det du skriver. Vi är också förtjusta i dyra råvaror och inte nödvändigtvis för att jag anser oss ha en exklusiv smak, men för att vi gärna vill köpa ekologiskt och närodlat. Det vill jag inte kompromissa på heller, utan skär hellre bort något annat som känns onödigt då.

Vi köper köttlåda från Gröna Gårdar. Dyrt, men ändå mycket bättre pris än om vi skulle köpa samma köttbitar på lokala ICA.

Min sambo äter också extrema mängder, i mina mått mätt. Men, vi båda rör oss mycket och uppskattar dessutom bra mat så då får det kosta lite mer.


Ja, man har ju en fördel om man bor som vi gör när det kommer till kött, plocka bär/svamp i skogen, fiska, jaga etc.
Vi hade funderingar på att odla lite saker här. Men blir det lika torrt som i somras känns det inte som någon idé om man inte kan vattna. Blir det blötare har vi lite fruktträd här med.

Vi kan också tycka enkel mat är god. Så det handlar inte om att det måste vara lyx-käk jämt.

Och ja, de måste ju få nog mat. Även om man fortfarande 4 år senare kan storögt stirra när han hämtar 3:e tallriken ibland. :laugh:
Precis som dig vill jag inte kompromissa vad gäller produceringen av maten.
 
Vad min mat kostar är inte så relevant då jag mestadels äter hemmaproducerat, men jag tycker att din handlingsnota består av skitlyxiga saker. Färska hallon (eller bär öht) som säljs nu är SVINDYRA ur ett miljöperspektiv. Likaså mango och bananer, industrin runt import av exotisk frukt är väldigt slösaktig (för att inte tala om miljökostnaderna sett till bevattning, vad odlingsmark brukas till lokalt, arbetsrätt, besprutning...)

Min storhandling består av rotfrukter, kål, mjöl, kaffe, pasta/ris, kryddor, mjölk/smör/youghurt/ost och olja. Typ. Hade jag inte haft eget kött hade jag nog kanske köpt mer ost. Kött i butik tycker jag inte är ok, speciellt inte fågel eller fläsk.

Ja, just den listan var väldigt lyxig. Jag stod och velade ganska länge över hallon och mango men det fick bli så denna gång. Jag var mest nyfiken på det sammanlagda priset i jämförelse med vad det kostat på andra butiker. Men just importerad frukt och bär är definitivt ett område som jag skulle kunna skära ner på.
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!

Svårt att säga tycker jag!
Gör ofta stora storkok och kan då äta samma mat till lunch i 2 veckor :D samma med middag, men då lagar jag annat.

Småhandlar tyvärr lite som ni, är för lat för att åka iväg varje vecka.
Storhandlar en gång i månaden :)
 
Om det är en vardag och jag har ätit rejält på lunchen (ute eller matlåda) så brukar jag äta något lite lättare på kvällen. Så då kan det bli tex omelett med de rester som finns kvar i kylskåpet, soppor med tex lök/purjolök/ grönsaker/kryddor eller tex ris med en röra med de rester jag hittar.

När jag bodde ensam handlade jag nästan aldrig middag. Det blev lite vad man än kunde skrapa ihop av resterna, eller typ filmjölk och flingor. Min sambo tycker dock det är viktigt att äta varm lagad mat, så det kräver lite mer planering och inköp av oss. Varför vi försöker hitta lite fler billiga och snabblagade maträtter till middag, och kanske lite mer storhandling i mån av utrymme så att vi inte alltid behöver handla på lokala ICA.
 
Jag har helt slutat handla på matsmart, de ligger ofta på näst intill samma jämförspriser som tex Willys.

Vill man pressa priser så gäller det nog tyvärr att se över sina lagringsmöjligheter. Att köpa en låda kött direkt från producent tex.

Köttlåda köper vi! Har som tur är lite utrymme i frys. Vi borde bli bättre på att frysa in saker överlag, och bunkra lite. Just nu är det väldigt mycket färsk mat vilket jag inte alltid ser nödvändigt.
 
Jag har ingen aning om vad vår mat kostar per person.
Jag gillar att laga mat och vi båda älskar att äta mat och lyxa till det emellanåt.
Matvaror är en post i min ekonomi som jag helt enkelt inte vill skära ner på. Det har alltid varit så och jag är nog uppväxt på det viset.
Jag sparar hellre in på annat.

Med detta sagt betyder det inte att jag inte bryr mig om vad saker kostar. Jag är egentligen en snålis och jämför definitivt priser och olika erbjudanden och handlar medvetet.
Det som hjälper att hålla kostnaderna nere är att vi planerar vilka maträtter vi ska äta och att vi handlar på nätet.

Jag tror att om ni bara började planera er mat lite bättre så skulle det automatiskt ge lägre kostnader utan att ni egentligen behöver ändra era matvanor.
Handla på nätet varje vecka och planera en liten veckomatsedel borde ni väl kunna få till utan att det blir överfullt i kyl och skafferi? Kanske går att dra ut på det till varannan vecka?
Vi storhandlar på nätet en gång i månaden och stödhandlar enbart i mataffärer, typ frukt/grönt som inte håller så länge eller om vi är sugna på något speciellt/någon speciell helgrätt vi inte storhandlat till. Men då har vi mycket plats i köket också.

Vi har tänkt på det länge, att börja storhandla lite över nätet och bara stödhandla här hemma. Vi måste verkligen få arslet ur vagnen bara. Jag fyllde en matkasse på MatHem en kväll, hann dock inte klicka hem den innan tiden gick ut :meh: Men till synes så blev varorna mycket billigare än vad vi är vana vid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp