Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Vi har tänkt på det länge, att börja storhandla lite över nätet och bara stödhandla här hemma. Vi måste verkligen få arslet ur vagnen bara. Jag fyllde en matkasse på MatHem en kväll, hann dock inte klicka hem den innan tiden gick ut :meh: Men till synes så blev varorna mycket billigare än vad vi är vana vid.

Jag kan tipsa om att handla på Ica Online, då kan du välja vilken butik dina varor ska levereras ifrån. Jag väljer Ica Maxi Haninge då de har betydligt lägre pris jämfört med Ica närmare stan samt stort utbud. Kolla om de levererar hem till dig också :) ICAs egna varor tycker jag håller hög kvalitet men prisvärda och jag gillar deras ekologiska produkter också.
Annars blir det mest mat.se då de har märket Garant som också är prisvärt och ofta bra kvalitet plus att man får rabatt på nästa köp.
Mathem tycker jag är för dyrt faktiskt :o:p
Men säkert billigare än de lokala butikerna på Kungsholmen ;)
 
Jag fyllde en matkasse på MatHem en kväll, hann dock inte klicka hem den innan tiden gick ut :meh: Men till synes så blev varorna mycket billigare än vad vi är vana vid.

Jag handlar regelbundet på mathem sedan mer än ett år tillbaka. Det är inte så att matvarorna är billigare, men däremot får man ett rationellare mathandlarmönster när man kan ägna tid och eftertanke till vad man lägger i kundkorgen. Jag är supernöjd med mathem, det förenklar verkligen mitt liv att handla där och få det inburet ända in i kylskåpet, men det är inte så att man handlar billigare varor där enligt min erfarenhet.

Men, vill tipsa om att prova handla frukt & grönsakspåse i 2:a sortering. Billigt guld!
 
Jag handlar regelbundet på mathem sedan mer än ett år tillbaka. Det är inte så att matvarorna är billigare, men däremot får man ett rationellare mathandlarmönster när man kan ägna tid och eftertanke till vad man lägger i kundkorgen. Jag är supernöjd med mathem, det förenklar verkligen mitt liv att handla där och få det inburet ända in i kylskåpet, men det är inte så att man handlar billigare varor där enligt min erfarenhet.

I jämförelse med vår ICA så tror jag det är billigare. Men då är det också en liten ICA i centrala Stockholm.
 
När jag brukade handla på nätet tyckte jag det var bra att ha en stående beställning på vissa saker så basvaror levererades till mig varannan vecka. Så slapp man tänka att man skulle komma ihåg att göra det.
 
Jag kan tipsa om att handla på Ica Online, då kan du välja vilken butik dina varor ska levereras ifrån. Jag väljer Ica Maxi Haninge då de har betydligt lägre pris jämfört med Ica närmare stan samt stort utbud. Kolla om de levererar hem till dig också :) ICAs egna varor tycker jag håller hög kvalitet men prisvärda och jag gillar deras ekologiska produkter också.
Annars blir det mest mat.se då de har märket Garant som också är prisvärt och ofta bra kvalitet plus att man får rabatt på nästa köp.
Mathem tycker jag är för dyrt faktiskt :o:p
Men säkert billigare än de lokala butikerna på Kungsholmen ;)

Sannolikt billigare :D Tack för tips! Jag har hört att Coop ska ha en bra webbutik också där man kan klicka på recept och handla varorna som ingår!
 
För en tid sen började jag planera mina matinköp bättre och har nog mer än halverat kostnaderna.
Jag väljer några rätter som jag gör storkok på till matlådor. I och med att jag ser till att det alltid finns mat i frysen spontanköper jag inte mat när jag är hungrig.
Jag gör inköpslistor och tar mig runt till flera butiker för att spara några tior här och där.
Jag ser till att ha lite torrvaror hemma så att jag kan svänga ihop något om frysen skulle råka vara tom.
Jag sätter en mental gräns för hur mycket en måltid får kosta. Min vardagsmat kostar aldrig mer än 20:- per portion, oftast hälften.

För mig har största faran varit att spontanköpa en massa som jag inte har en plan för när jag egentligen bara skulle köpa mjölk. Sån mat har en tendens att bli hyllvärmare hos mig som ibland slängs när den blivit för gammal och jag inte gjort något med den.

De senaste månaderna ligger mina matkostnader på under 1000:- per månad.
 
Det stora ögat är inte sen på bollen :D

31292A88-38C0-412C-BF97-D6B799AE510E.png
 
Jag får lite ett intryck av att du är ganska inne på att allt ska vara "nyttigt" men rent krasst sett så fyller det inte någon jättestor funktion med "nyttigt" när näringsbehoven är tillgodosedda och man är mätt och glad så blir inte maten direkt bättre av att lägga till mer "nyttighet" (vad det nu betyder).

Antagligen skulle du tjäna både ekonomiskt och mentalt på att vara lite mindre nyttig även om det kan vara motiverande psykiskt att äta "bra" så kan det vara kostsamt och stressande till i princip ingen (annan) nytta.
 
Jag handlar regelbundet på mathem sedan mer än ett år tillbaka. Det är inte så att matvarorna är billigare, men däremot får man ett rationellare mathandlarmönster när man kan ägna tid och eftertanke till vad man lägger i kundkorgen. Jag är supernöjd med mathem, det förenklar verkligen mitt liv att handla där och få det inburet ända in i kylskåpet, men det är inte så att man handlar billigare varor där enligt min erfarenhet.

Men, vill tipsa om att prova handla frukt & grönsakspåse i 2:a sortering. Billigt guld!

Mathem är ju dyrt. Övriga stora matbutiker på nätet är inte dyrare enligt min erfarenhet och i alla fall i Stockholm är de oftast samma som i butik eller billigare ibland om de har erbjudande. Fri frakt kommer man oftast upp i. En Ica Nära på Kungsholmen lär inte ha samma pris som till exempel Ica Maxi Botkyrka (online) så jag tror definitivt att @Voeux kan sänka sina matkostnader på så sätt (utöver då att man oftast handlar mer eftertänksam).
 
Ja, just den listan var väldigt lyxig. Jag stod och velade ganska länge över hallon och mango men det fick bli så denna gång. Jag var mest nyfiken på det sammanlagda priset i jämförelse med vad det kostat på andra butiker. Men just importerad frukt och bär är definitivt ett område som jag skulle kunna skära ner på.
Min spontana tanke är nog inte så mycket "lyx" som det är "gräslig miljöpåverkan". Färska bär köper jag bara när det är säsong. Nu skulle det känns miljövidrigt att göra det.
 
Mathem är ju dyrt. Övriga stora matbutiker på nätet är inte dyrare enligt min erfarenhet och i alla fall i Stockholm är de oftast samma som i butik eller billigare ibland om de har erbjudande. Fri frakt kommer man oftast upp i. En Ica Nära på Kungsholmen lär inte ha samma pris som till exempel Ica Maxi Botkyrka (online) så jag tror definitivt att @Voeux kan sänka sina matkostnader på så sätt (utöver då att man oftast handlar mer eftertänksam).
Ja? Jag sa ju att de inte var billiga? :confused:
 
När jag bodde ensam handlade jag nästan aldrig middag. Det blev lite vad man än kunde skrapa ihop av resterna, eller typ filmjölk och flingor. Min sambo tycker dock det är viktigt att äta varm lagad mat, så det kräver lite mer planering och inköp av oss. Varför vi försöker hitta lite fler billiga och snabblagade maträtter till middag, och kanske lite mer storhandling i mån av utrymme så att vi inte alltid behöver handla på lokala ICA.
Om sambon äter "extrema mängder" och tycker det är viktigt med mat så är väl kostnaden och problemet med planering och inköp hans?
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!

Om du vill äta billigare så byt ut mangon mot annan billigare frukt. Mango är dyrt! Det är även de färska hallonen. Byt ut mot äpple, päron eller annan billigare frukt.
 
Det absolut bästa sättet för mig att hålla matkostnaderna nere, är som andra redan sagt: matlådor.
Jag har tex inte mycket alls i kylskåpet. Hade det inte varit för att jag alltid äter fil och flingor till frukost, och behöver ha hundmaten i kylskåp, då hade jag inte behövt någon kyl öht. En frys däremot kan jag inte vara utan!

Jag äter gärna sojafärs. Det har jag ibland till "bara" sallad, ibland gör jag tacos av det. I min sojafärs ser jag dock till att blanda ner så mycket annat att det totalt sett är ganska lite färs :p Det är krossade tomater, massvis av bönor, linser, svamp, spenat, senast hade jag även i zucchini... Jag brukar blanda i allt som jag tycker är gott ungefär, och det blir betydligt billigare (och godare) än att äta ren färs som "bara" är kryddad för att bli god (vilket tydligen många gör).

Vissa saker har jag också slutat med, inte enbart pga kostnaden, det har med miljön att göra också. Tex har jag helt slutat äta vindruvor. Banan (eko) äter jag ibland, men försöker nu att så mycket som möjligt byta ut det mot svenska äpplen. Kött äter jag inte alls, vilket jag såklart sparar pengar på även om kostnaden inte är anledningen till varför jag undviker det. Jag funderar ofta på om en produkt verkligen behövs, eller om jag vill ha den bara av gammal vana, försöker hitta alternativ osv.

Att inte köpa mer än vad som faktiskt går åt är också jätteviktigt. En person i min närhet köper ofta mjölk i 1 1/2-liter stora förpackningar, för det är billigare per liter och han gillar mjölk. Sedan hinner han bara dricka hälften innan den är för gammal... Och så är det nästan varje gång han köper mjölk :banghead: Det är idiotiskt av så många anledningar att det känns riktigt lockande att hälla all sur gammal mjölk över honom...
 
Det absolut bästa sättet för mig att hålla matkostnaderna nere, är som andra redan sagt: matlådor.
Jag har tex inte mycket alls i kylskåpet. Hade det inte varit för att jag alltid äter fil och flingor till frukost, och behöver ha hundmaten i kylskåp, då hade jag inte behövt någon kyl öht. En frys däremot kan jag inte vara utan!

Jag äter gärna sojafärs. Det har jag ibland till "bara" sallad, ibland gör jag tacos av det. I min sojafärs ser jag dock till att blanda ner så mycket annat att det totalt sett är ganska lite färs :p Det är krossade tomater, massvis av bönor, linser, svamp, spenat, senast hade jag även i zucchini... Jag brukar blanda i allt som jag tycker är gott ungefär, och det blir betydligt billigare (och godare) än att äta ren färs som "bara" är kryddad för att bli god (vilket tydligen många gör).

Vissa saker har jag också slutat med, inte enbart pga kostnaden, det har med miljön att göra också. Tex har jag helt slutat äta vindruvor. Banan (eko) äter jag ibland, men försöker nu att så mycket som möjligt byta ut det mot svenska äpplen. Kött äter jag inte alls, vilket jag såklart sparar pengar på även om kostnaden inte är anledningen till varför jag undviker det. Jag funderar ofta på om en produkt verkligen behövs, eller om jag vill ha den bara av gammal vana, försöker hitta alternativ osv.

Att inte köpa mer än vad som faktiskt går åt är också jätteviktigt. En person i min närhet köper ofta mjölk i 1 1/2-liter stora förpackningar, för det är billigare per liter och han gillar mjölk. Sedan hinner han bara dricka hälften innan den är för gammal... Och så är det nästan varje gång han köper mjölk :banghead: Det är idiotiskt av så många anledningar att det känns riktigt lockande att hälla all sur gammal mjölk över honom...
Tala om för honom att man kan frysa in halva mjölken så blir det ännu billigare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp