Bukefalos 28 år!

Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Jag försöker ha en balans i matinköpen. Just nu fungerar det rätt bra med veckohandling var eller varannan vecka. Har ett jättestort Willys ett par kilometer bort och fyller då 2-3 stora pappkassar. Sen fyller jag på med smågrejer från närbutiken (som ligger farligt nära hemmet) under vardagarna utifrån behov.

Nyckeln i att storhandla är att se till att man sen verkligen lagar maten! Något som funkat för mig är att skriva ner de råvaror jag använder mest (pasta, ris, grönsaker, rotfrukter, smakförstärkare, protein, mjölkprodukter, bröd, hygien, städ) och handla utifrån den. Jag köper en hel del färska grönsaker och där får man planera matlagningen utifrån hållbarhet. Äta upp salladsbladen direkt och se till att tillaga det som ska värmas så att det sedan kan frysas.
 
För att svara på rubrikfrågan, så sällan över 10 kr. Men jag följer ju inte direkt normen med mitt "matsamlande" i naturen och egenodlande av diverse grödor, fast skulle jag köpa exakt allt så skulle jag nog sällan komma över 20 kr/portion ändå baserat både på vad jag äter och i vilken mängd.

Men med det sagt, så vanlig mat är inte så svårt att komma ner i kring 20-25 kr per måltid. Även om man köper en del kött, för själva köttportionen är ju sällan enorm så portionskostnaden blir inte så jättehög om man inte köper färdiga skivor av biff/filé och äter till vardags då såklart.

Kräver en del planering, smarta val, men största kruxet är väl att många köper småpack av det mesta = dyrare kilopris = högt portionspris.

Även om man inte har ett jätteskafferi, så kan man ju ha nått skåp/lådor där man kan förvara en del torrvaror. Såna håller ju i evigheter och blir avsevärt billigare om man köper storpack.
 
Jag har faktiskt ingen aning om vad vår mat kostar per portion. Jag vet vad vi brukar snitta på per månad (ca 4-5000 kr på mataffären inkl en del hushållsgrejer och vissa hygienprylar, 2 personer) och utöver det så köper jag en del lunch eftersom jag är lat.
Man behöver ju inte handla superlyxigt men annars tycker jag att mat är en sån sak som måste få kosta pengar. Om pengarna finns såklart.
 
Jag tycker det är omöjligt att räkna på vad våra portioner hamnar på, ens på en höft.

Jag köper på nedsatt pris, bunkrar när det är kampanj, gör storkok osv.

I går gjorde jag ca 2 kg lasange. Köttfärsen köpte jag för ett tag sen på kort datum. 29:- kg (svensk)
Tomatkrosset var ta 3 för 20:- för ett tag sen. Hann köpa 2 ggr den veckan så jag har ett tag.
Drygade ut med morötter och champinjoner. Lassangeplattorna var ur tre olika halvtomma kartonger som jag hittade i gömmorna.
Mjölken var fullpris. Osten var infrysta restskalkar.

Det blev nog ca 8-10 portioner för ca 100:-. Men så väl brukar jag inte få till portionspriset. Fast det har blivit lite utav en sport för mig.
 
Jag tycker det är omöjligt att räkna på vad våra portioner hamnar på, ens på en höft.

Jag köper på nedsatt pris, bunkrar när det är kampanj, gör storkok osv.

I går gjorde jag ca 2 kg lasange. Köttfärsen köpte jag för ett tag sen på kort datum. 29:- kg (svensk)
Tomatkrosset var ta 3 för 20:- för ett tag sen. Hann köpa 2 ggr den veckan så jag har ett tag.
Drygade ut med morötter och champinjoner. Lassangeplattorna var ur tre olika halvtomma kartonger som jag hittade i gömmorna.
Mjölken var fullpris. Osten var infrysta restskalkar.

Det blev nog ca 8-10 portioner för ca 100:-. Men så väl brukar jag inte få till portionspriset. Fast det har blivit lite utav en sport för mig.
Ah, det där med att frysa ostkanter, tack för tipset!
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!

Som svar på trådstarten, för dyr. Jag köper det jag känner för (även om jag kollar kilopriser osv men är jag sugen på någon köper jag det). Som anorektiker som nått nivån av att det går att hantera så äter jag det jag känner sug efter (har dessutom minskad aptit pga medicin). Jag ser det som en investering i min hälsa, den fysiska såväl som den mentala. Plus då att jag har numera råd, som tex fattig student var det en annan femma. Att mitt matkonto som singellevande i praktiken är rätt högt tar jag. Jag äter liksom inte så stora portioner att det blir ohanterligt...
 
När jag tänker efter så lägger jag ca 5000:- på ICA i månaden. Den summan är väldigt jämn.
Vi är två vuxna och varannan vecka en tonårsgrabb i hushållet.
Fast vi lägger inte allt det på mat. Det är även hygienartiklar, hårfärg, städprodukter, toapapper, ljus, ibland nån ny hushållspryl (idag en pepparkvarn för 99:-) ibland nån blomma osv. Sen snacks och läsk på helgen. Så vi lägger kanske 900:-/ v på mat. Det innebär att vi äter för runt 50-lappen per person/dag.
Rätt okej tycker jag ändå eftersom vi äter minst 3 mål om dagen.
 
Nu vet jag ju inte hur du äter i övrigt, men jag köper nog bara äggen (Krav) och bananerna på din lista.

Nu äter jag rätt dyrt, och fikar mycket på stan osv. Men inköpen hem så här års är pasta, bröd, ris, rotfrukter, kålsorter, linser, bönsorter. Som bas. Fisk nån gång i veckan, kött mer sällan.

Hallon och mango så här års köper jag inte av miljöskäl. Keso och kvarg ser jag ingen amvändning för.

Och jag fattar inte ens vad som gör de där varorna så särskilt nyttiga.
 
Vi äter mestadels vegetariskt (jag är vegan, resten av familjen - make och 3 barn - omnivorer som oftast äter vegetariskt).

Häromdagen gjorde jag en pastasås: Den innehöll lök, vitlök, tomater, squash, paprika, oliver, bönor och inlagda tomater och tomatsås. I det här fallet var tomaterna, squashen och tomatsåsen gratis eftersom de kom från vår trädgård. Två lökar och en vitlöksklyfta, 1-2 paprikor, en halv burk inlagda tomater och en liten burk kokta vita bönor. Till det ett paket fullkornspasta. Kostnad ca 100 kronor?

Det blev ganska mycket över. Jag pytsade i diverse rester ur kylskåpet (lite majs, sojafärs, råkostrester, ett par morötter), nudlar och grönsaksbuljong och gjorde soppa av det. Serverade med bröd. Kostnad ca 20 kronor.

Summa 120 kronor, 2 måltider för fem personer.

Ibland blir det dyrare och ibland billigare. Vi lägger 500-600 Euro i månaden, men då räknar jag inte min mans luncher på jobbet. Jag och barnen äter lunch hemma. Vi äter mycket frukt och grönsaker och det blir ju lite kostsamt. I gengäld köper vi nästan aldrig kött.
 
Så här års äter jag gärna bananer i min yogurt. De är mitt dåliga miljösamvete, som jag försöker tysta genom att köpa Fairtradebananer. Mao, butikens dyraste.
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!
Det är sannolikt mangon och hallonen som felar ;)
Jag gissar på att de kan ha gått på mellan 50-100 kr tillsammans. Hallonen är ur säsong såvitt jag vet.

Så det är helt rimligt eftersom både mango och hallon kan vara jättedyrt ibland (så jag köper men det ligger på lyxkontot).
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!
Låter rimligt, men också lyxigt! Färska hallon och mango? Vad gäller maten, så skulle jag kanske nöja mig med ett protein, eftersom det är dyrt. Alltså antingen halloumi/feta eller kött, inte båda, i en måltid.
 
Jag får lite ett intryck av att du är ganska inne på att allt ska vara "nyttigt" men rent krasst sett så fyller det inte någon jättestor funktion med "nyttigt" när näringsbehoven är tillgodosedda och man är mätt och glad så blir inte maten direkt bättre av att lägga till mer "nyttighet" (vad det nu betyder).

Antagligen skulle du tjäna både ekonomiskt och mentalt på att vara lite mindre nyttig även om det kan vara motiverande psykiskt att äta "bra" så kan det vara kostsamt och stressande till i princip ingen (annan) nytta.

Jag tycker vi äter ganska vanlig mat här hemma. Men nyttigt menar jag att vi typ inte äter snabbmakaroner med falukorv varje dag, eller vitt bröd med ost till frukost varje dag. Alltså, jag vill gärna att maten innehåller en hel del näring. Men jag tycker som sagt vi äter rätt vanlig kost.
 
Yes 301 blev det!
Jo sedan keso och kvarg, jag köper inte det, men blir det speciellt mycket mat för pengarna? Tänker att man äter hela paketet på en gång, kollegor jag sett verkar hälla upp halva paketet på en tallrik.

Gräddfil, grädde, mjölk och crème fraiche använder man kanske till fler rätter en hel vecka och duger bra till pannkakor och bakning och sådant. Det är fetare men man måste inte (borde inte alltid?) vända upp och ned på paketet över rätten. Man kan ta en matsked grädde/crème fraiche och sedan resten mjölk.

Med grytor och sådant räcker mindre kött längre än om man äter det stekt ur panna. Tex två kycklingfiléer kan antingen räcka till två vuxna stekta i en panna. Eller till två vuxna och ett barn och en matlåda stekta som wok.

Sedan fiberhusk innehåller väl ingen näring alls? det är mest utfyllnadsmaterial om man är rädd för mjöl? Fullkornsmjöl istället? Havregryn om det är magen.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är omöjligt att räkna på vad våra portioner hamnar på, ens på en höft.

Jag köper på nedsatt pris, bunkrar när det är kampanj, gör storkok osv.

I går gjorde jag ca 2 kg lasange. Köttfärsen köpte jag för ett tag sen på kort datum. 29:- kg (svensk)
Tomatkrosset var ta 3 för 20:- för ett tag sen. Hann köpa 2 ggr den veckan så jag har ett tag.
Drygade ut med morötter och champinjoner. Lassangeplattorna var ur tre olika halvtomma kartonger som jag hittade i gömmorna.
Mjölken var fullpris. Osten var infrysta restskalkar.

Det blev nog ca 8-10 portioner för ca 100:-. Men så väl brukar jag inte få till portionspriset. Fast det har blivit lite utav en sport för mig.

Vi har pratat om att vi borde bli bättre på det där. Alltså att handla det som är på extrapris och laga någonting av det. Vi köper oftast den mat vi känner för just där och då, även om det ligger någonting för halva priset precis bredvid i mataffären. Vi skulle behöva vända på det.
 
frysa ostkanter, tack för tipset!
Jag köper ofta ost på kort datum eller extrapris river och fryser in i "portionspåsar". Då betalar jag 20-100 kr kilot för ost (det går en del parmesan och pecorino)

Sedan köper jag ofta frusna bär, grönsaker och kryddor (nu ska jag börja försöka odla mer kryddgrönt själv - det blir inte billigare men går på hobbykontot) - det blir ofta billigare med fruset och färdig hackat ffa eftersom det blir mindre svinn. I frysen finns också äppelmos från alla äpplen jag "pallade" i höstas (annars köper jag jättedyrt hipster äppelmos utan socker som måste ätas bums man öppnat burken :o).

Hjältarna i köket är ärtväxter, gryner, kål och rotfrukter. (åt på Oaxen slip - nästan bara morötter lite chevré och matvete). Alltid hemma är ägg och ost :o

PS min mat blir dyr eftersom jag är själv, lever oplanerat (dvs kommer hem hungrig från jobbet vid åtta) och gillar vin och ost
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp