Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 292
  • Visningar Visningar 26 098
18000 på mat till två vuxna? Oj, bara uteätning då?
Jag vet inte hur jag skulle kunna köpa mat för 18000 i en livsmedelsbutik på en månad. Man ledsnar ju på oxfilé och havskräftor till slut.

Äta ute, köpa vad man vill ha för dagen osv. Handla på lilla Ica som är dyrare än typ Willys. Kaviar och sånt äckligt äter vi inte. Det hör ju till undantagsfall att det blir så mkt, det var så mkt i juni, juli och augusti. Dvs semester, grilla, köpa med till stranden osv.

Vi har särskilt kreditkort för mat, men då köper vi även hundmat och tvättmedel/toapapper och sånt på det kortet. Två vuxna och en hund, och vi hamnar nog vanligtvis på 9000:- i månaden (det pendlar mellan 7-11 000). Har funderat över varför vi gör av med så himla mycket mer pengar på mat än vad "normalsvensson" gör, men hunden måste ha dyr specialmat och själv är jag väldigt matintresserad och köper i stort sett bara ekologiskt, mycket grönsaker och gärna delikatesser. Något eller några gemensamma restaurangbesök per månad kommer också med på den notan, samt naturvin eller lite annan alkoholhaltig måltidsdryck. Och det är väl det som springer iväg antar jag.

Tittar på Lyxfällan som handlar om en familj som bland annat lägger 14 000 i månaden på mat.

Så hur mycket lägger ni och hur många är ni i hushållet?
Vi är 6 personer totalt, dock är vi bara hemma allihop varannan helg, varannan vecka är vi 4 och varannan vecka 2 (snart tre) Vi lägger ca: 3500 i månaden på mat.

Vi är två personer och två hundar i hushållet och vi lägger i snitt ca. 5000 kr per månad och då inkluderas förutom mat även vin och öl, hundmat, hygien- och rengöringsartiklar (allt från tvättmedel, städprylar till diskmedel m.m). Vi odlar merparten av alla grönsaker. Uteätandet varierar, det sker oftare på sommaren och på resande fot, men jag räknade med ett snitt på 500 kr/månad utslaget över hela året och det är nog en summa som motsvarar verkligheten.

Som när dom pratar om det i lyxfällan tex så räknar dom väl inte med hygienartiklar och sådana saker utan dom räknar väl på vad för pengar det läggs på maten.

Jo, de får tillgång till transaktionslistor och räknar på de utgifter som ligger i matvarubutiker.
De begär inte kvitton från varje köp för att kunna subtrahera alla poster som är köpta i en matvarubutik men inte är ätbara. ;)

Det har blivit bättre sedan lilla mataffären stängde. Nu blir det ICA ungefär en gång i veckan istället. Försöker göra mycket storkok som jag sedan kan leva på några dagar + frysa in resterna. Men kostnaderna springer ändå i väg. Fattar inte riktigt hur :idea: Impulshandlar nog för mycket när jag är på ICA.

Jag tror jag lägger ungefär 4000 kr/mån på mat och vin. Äter inte så ofta ute men är lite för svag för dyra saker. Har dragit ner på fisk och skaldjur och ost, men det är svårt att hålla nere kostnaden annat än tillfälligt.

1 vuxen och 1 litet barn.

Hur gör ni andra med resterna som blir över när ni lagar mat? Jag tror att det är där mycket av mina problem ligger. Tex, jag behöver ha tomatpuré i ett recept. Använder 2 matskedar. Sedan inser jag några månader senare att resten är möglig och jag måste slänga ut den.

Kollade min bank nu, de räknar ut lite grovt.

4200 kr.
Men då kan det vara med snus, hundgodis, hygienartiklar osv osv :)

Lever ensam.

2 vuxna plus en 5,5 åring, lägger ca 6000 i månaden då maken äter ute varje lunch. Veckohandlar för drygt tusenlappen. När vi hade semester småhandlade vi oftare och då drar det snabbt iväg.

Hur gör ni andra med resterna som blir över när ni lagar mat? Jag tror att det är där mycket av mina problem ligger. Tex, jag behöver ha tomatpuré i ett recept. Använder 2 matskedar. Sedan inser jag några månader senare att resten är möglig och jag måste slänga ut den.
Frys ner resten. Eller i min affär finns små förpackningar med några msk. I Finland, kanske ni inte har det?

Frys ner resten. Eller i min affär finns små förpackningar med några msk. I Finland, kanske ni inte har det?

Vad har du för affär!
Tycker också förpackningar ofta är för stora.
Jag fick slänga 1/2 liten grädde igår för att jag inte hade nån mer användning för den..

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 297
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 857
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 357
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka