Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Jag lever ensam. Äter vegetariskt för det mesta, fisk en-två gånger i månaden. Egna höns och deras foderkostnad räknar jag inte in. Varierar hur mycket jag gör av med på mat o hygienartiklar men oftast ca 1500 kr i månaden.
 
.
@Grazing att leva på enbart frysmat (och frukt till lunch) hör nog inte till det vanligaste.
Tror faktiskt det är väldigt väldigt vanligt att folk köper frysmat med tanker på hur mycket det säljs, eller vem menar du köper allt? Det kryllar ju verkligen av olika varianter av frysmat. Tror faktiskt det är mer ovanligt att folk lagar mat varje dag till sej själva från grunden än att dom köper färdigmat.

Vad annat för övrigt ska man leva på om det inte duger med middag, frukter, bröd med pålägg osv? Vad äter folk utöver det? Vad är det som är ovanligt med det? Jag är uppväxt med bröd/fil och sånt till frukost, frukter till lunch, en lagad middag av något slag och sen något på kvällen. Men jag har väl växt upp på ett ovanligt sätt matmässigt då kanske.

Och vart har du fått att jag enbart lever på frukt och en frysmat per dag? Du får gärna ta in allt annat jag skriver jag äter som allt bröd med pålägg och fil osv också. Liksom jag äter trots allt tre till fyra gånger per dag.

Så nej, jag tycker inte det är något ovanligt med mitt sätt att äta på alls faktiskt. Mängden av den kanske är ovanlig dock, jag äter trots allt aldrig mer än vad jag faktiskt behöver och det är nog ovanligt.
 
Senast ändrad:
Tror faktiskt det är väldigt väldigt vanligt att folk köper frysmat med tanker på hur mycket det säljs, eller vem menar du köper allt? Det kryllar ju verkligen av olika varianter av frysmat. Tror faktiskt det är mer ovanligt att folk lagar mat varje dag till sej själva från grunden än att dom köper färdigmat.

Vad annat för övrigt ska man leva på om det inte duger med middag, frukter, bröd med pålägg osv? Vad äter folk utöver det? Vad är det som är ovanligt med det? Jag är uppväxt med bröd/fil och sånt till frukost, frukter till lunch, en lagad middag av något slag och sen något på kvällen. Men jag har väl växt upp på ett ovanligt sätt matmässigt då kanske.

Och vart har du fått att jag enbart lever på frukt och en frysmat per dag? Du får gärna ta in allt annat jag skriver jag äter som allt bröd med pålägg och fil osv också. Liksom jag äter trots allt tre till fyra gånger per dag.

Så nej, jag tycker inte det är något ovanligt med mitt sätt att äta på alls faktiskt. Mängden av den kanske är ovanlig dock, jag äter trots allt aldrig mer än vad jag faktiskt behöver och det är nog ovanligt.
Det vanligaste är nog att man äter lagad mat både till lunch och middag. Utöver detta frukost och sen äter många människor också mellanmål (1-3 om dagen).
Frukt till lunch är nog väldigt ovanligt. Det låter som någon slags bantningsdiet.
Räcker ju med att titta vad folk äter i lunchrummen på jobb/skolor osv. Det är lagad mat. Antingen i matlåda eller från lunchrestaurang.

Jag har jobbat i butik i många år och suttit mycket i kassa. Skulle inte säga att ”väldigt många” köper fryst färdigmat. Folk handlar olika råvaror som de sedan lagar mat med.
 
Det vanligaste är nog att man äter lagad mat både till lunch och middag. Utöver detta frukost och sen äter många människor också mellanmål (1-3 om dagen).
Frukt till lunch är nog väldigt ovanligt. Det låter som någon slags bantningsdiet.
Räcker ju med att titta vad folk äter i lunchrummen på jobb/skolor osv. Det är lagad mat. Antingen i matlåda eller från lunchrestaurang.

Jag har jobbat i butik i många år och suttit mycket i kassa. Skulle inte säga att ”väldigt många” köper fryst färdigmat. Folk handlar olika råvaror som de sedan lagar mat med.

Jag tänker fryst färdigmat framförallt som ett lunchalternativ istället för matlåda och utelunch. I min värld lagar de flesta sin egen mat i hemmet. Om inte annat för att fryst mat blir rätt dyrt i förhållande till att laga mat på billiga råvaror.
 
Jag tänker fryst färdigmat framförallt som ett lunchalternativ istället för matlåda och utelunch. I min värld lagar de flesta sin egen mat i hemmet. Om inte annat för att fryst mat blir rätt dyrt i förhållande till att laga mat på billiga råvaror.
Ja precis, akutlösning för lunchlåda de dagar man inte hunnit fixa ngt annat.
 
Tror faktiskt det är väldigt väldigt vanligt att folk köper frysmat med tanker på hur mycket det säljs, eller vem menar du köper allt? Det kryllar ju verkligen av olika varianter av frysmat. Tror faktiskt det är mer ovanligt att folk lagar mat varje dag till sej själva från grunden än att dom köper färdigmat.

Vad annat för övrigt ska man leva på om det inte duger med middag, frukter, bröd med pålägg osv? Vad äter folk utöver det? Vad är det som är ovanligt med det? Jag är uppväxt med bröd/fil och sånt till frukost, frukter till lunch, en lagad middag av något slag och sen något på kvällen. Men jag har väl växt upp på ett ovanligt sätt matmässigt då kanske.

Och vart har du fått att jag enbart lever på frukt och en frysmat per dag? Du får gärna ta in allt annat jag skriver jag äter som allt bröd med pålägg och fil osv också. Liksom jag äter trots allt tre till fyra gånger per dag.

Så nej, jag tycker inte det är något ovanligt med mitt sätt att äta på alls faktiskt. Mängden av den kanske är ovanlig dock, jag äter trots allt aldrig mer än vad jag faktiskt behöver och det är nog ovanligt.
Bara frukt till lunch? Jag tänker att många barn nog äter lite av skolmaten till lunch.
 
Vi lägger 4000-6000kr/månad på mat (inkl hygienartiklar, blöjor och dyligt), 2 vuxna och ett barn under 1år som inte ammas. Mindre den månad vi äter mycket hemmaodlat/uppfött men även om djuren och grönsakerna är i princip gratis/tom går lite + så kräver de ju en hel del insats i form av tid.

Som student och tiden som singel efter det spenderade jag 800dkk i månaden på mat, fick en smärre shock när jag träffade karln och matkontot for i taket :laugh:
Såg att det diskuterats tidigare om att det var orimligt med så låg matkostnad, gick då utmärkt men det var ju inte så spännande mat precis men höll då utan problem vikten och hade bra värden. Åt mycket vegetariskt samt lite fisk. Röda linser, kikärtor, tomatkonserver och ris i storsäck från lilla butiken med utländska ägare runt hörnet var basen tillsammans med havregryn och egenplockad lingonsylt.
 
Jag tror jag lägger mellan 1500 och 3000 på mat varje månad till mig själv. Glömmer matlåda emellanåt så blir en del luncher från Ica/snabbmatsrestauranger. Har långt och tjockt hår och duschprodukter tar ju nästan aldrig slut? Köper max en uppsättning duschprodukter i kvartalet. Antagligen mer sällan än så. Så den posten i matkontot är försumbar för mig.
 
2500-3500:-/ mån (mat till en person, städ- och hushållsprodukter till ett hushåll på två vuxna). Hygienartiklar köps inte i mataffären.

Jag hade definitivt kunnat äta billigare, men tycker det är värt att betala för vettigt producerade råvaror. Har periodvis varit helt utan inkomst och levde då på rotfrukter, råris och grönsaker efter säsong (mindre än 1000:-). Nu har jag en rimlig lön och konsumerar sånt som får mig att må bra och ha trevligt (och med ett inte allt för misshandlat samvete).
 
2 personer. Storhandlar en gång i månaden för ca 1000 kr (ibland mer, ibland mindre). Det blir lite småhandlande för några hundralappar och en hel del utemat. Skulle tippa på att vi landar på 2500 ungefär.
 
Vi är 2 vuxna och var annan vecka en tonåring. Vi lägger ca 5000-6000:- /mån.
Då ingår där hygienartiklar, städmaterial, glödlampor, batterier och piff som stearinljus (som jag massförbrukar :angel:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 494
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp