Hur mycket ska en sadelbom flexa egentligen?

pinky

Trådstartare
Ja, ni ser ju rubriken... ;)

Anledningen till att jag frågar är att jag frågar är för att jag precis hämtat en begagnad sadel som jag köpt.

Jag tycker att jag kan få den att flexa oroväckande mycket om jag tar i "liiite mer än lätt", men den flexar så ändå såpass jämnt att jag blir osäker på om den är OK eller inte...

Jag har jämfört med en bom som är väldigt misstänkt knäckt (=jag är 95% säker på att den är bruten), och där känner man att den sviktar mer i ena sidan, och att den liksom "viker sig" mer på en punkt än sviktar jämnt, sas. Den nya sadeln känns inte lika på det sättet...

Sadeln är märkt "spring tree".

Sv: Hur mycket ska en sadelbom flexa egentligen?

Beror på vad det är för märke. Jag har haft en begagnad i min hand där jag var väldigt misstänksam, efter besök hos sadelmakaren konstaterades att just det märket har en otroligt flexande bom.

Hm, OK...

Detta är en äldre Olympic, om det är någon ledning?

Ska höra med en sadelmakare också, men det dröjer innan jag kan få den hjälpen, så jag försöker luska lite här först. ;)

Nja, utan att ha testat tror jag nog att det är bommen som är kass faktiskt...

Det varierar som sagt beroende på märke mm.
Även samma märke kan svikta lite olika men ändå vara ok.
Bäst att kolla upp den.

Skulle def. en sadelmakare låta öppna sadeln ifall du tänker köpa den.

Har klämt lite extra på den idag, och det lutar nog åt att den är så flexibel att den känns "lurig", inte att det är något fel på den.

Tar man tag i fram och bakvalv och trycker dem mot varandra så flexar sadeln mest på mitten, men jag satte även ena handen i sätet och den andra på framvalvet. Då flexade den mellan de punkterna, utan problem.

Men sadelmakaren ska få kika på den, jag har ändå ingen passande gjord för tillfället. :)

Klokt att låta sadelmakare titta på din sadel,men det finns vissa märken som flexar väldigt mkt ex Passier PS!

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 949
Senast: DarkInNight
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 138
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka