Hur mycket skulle ni?

H

horsedream

Hur mycket skulle ni vara villiga att betala för att hyra en häst under en period?
:confused:
'tacksam för svar*
 
Pratar vi foderhäst här eller? Isåfall vill jag ju inte betala mer än själva "driftkostnaden" för hästen under den tid jag har den. Alltså stall, foder, hovis, tränare etc..Dock inte försäkring, det får ägaren betala.
 
Tänkte mer på hyrhäst.
Samma funktion som foderhäst men att man hyr hästen just för att ha den...
Om det skulle vara för en kort period så skulle försäkringen vara på ägaren men om det skulle vara över en längre tid, så tänkte jag mer att den som hyr skulle stå för den och eventuella licenser etc samt alla andra kostnader plus den summan per månad att få hyra den.
:bow:
 
Men vad är skillnaden mellan hyra längre tid och vara fodervärd?
 
Om du är fodervärd så betalar du bara omkostnaderna.
Om du hyr hästen/ ponnyn som betalar du omkostnaderna plus en viss summa till ägaren. Och den är denna summa som jag är fundersam hur mycket du och andra skulle vara villiga att betala?
Säg att denna hyra går till ränta och amortering av hästen, men att ägaren pga något är tvungen att hyra ut hästen/ ponnyn för en längre tid.
Hoppas detta ger dig mer svar på vad jag är ute efter.
*kram av styrka* :bow: :banana:
 
Det beror helt på under vilken årstid, hur länge och vart du får tag på hästen.
Är det privat kan det bli gansak billigat. Från uthyrningsstall blir det dyrare, när jag har letat har man kunnat få betala 750kr/vecka sommar och 5000kr för hela vintern(sep-maj)
ÄR det privat kan det bli bara omkostnaderna.
Var det ett ojk svar eller undrade du något annat?
 
Själv är jag inte villig att hyra någon, har redan får många.

men du får nog precisera lite mer om hur lång tid det gäller, när på året det gäller, vad hästen kan, om man får tävla och vad den har gått innan isåfall.
 
Skulle aldrig betala för att sedan betala för någons häst...
Visst kan det vara svårt att få tag i en foderhäst, vilket jag märkte när jag letade. Men jag sållade genast bort de som ville ha hyra för hästen.
Har man inte råd trots att man har hästen utlånad så får man väl sälja den...
Visst vill du hyra ut den bara över sommmare så finns de säker endel, framförallat 13-15 åringar som är villiga att betala en slant.
Har du någon häst du vill låna ut eller??
 
En häst blir ju varken yngre eller mindre sliten under den tiden den är uthyrd, så då är det alltså värdeminskning man får ersätta. Utbildar man hästen däremot, så blir det ju värdeökning :idea:

Så det beror väl på i allara högsta grad vad man gör.
 
Vi har en familj i vårat stall som hyr en D-ponny från ett uthyrninsstall och jag har för mig att de betalar 6700:- för september-juni
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 878
Senast: Sorgsen
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 069
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 721
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp