Hur mycket stalltid?

Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida?
Vad gör ni?
Är ni i stallet varje dag?
Hur långt har ni att åka till stallet?
Allt från 10 min (visitera, mat, vatten, krama om) till 3 timmar ++ ... varierar! Nu vintertid lite mindre iom ständigt mörkt o kallt o blött så hästarna har lite semester.
Är i stallet 5-6 dagar i veckan (har ingen egen gård) oc hde dagar jag ej är där är hästskötaren där och borstar o fixar.
Tar ca 15 min med bil dit, vilket jag i dagsläget tycker är långt haha. Hade velat ha dem på cykel/gångavstånd! Men så blir det när en bor i stan :(
 
Jag har fullservice på vardagar, då ingår mockning, fylla på vatten, fixa hö etc. Det är endast på helgerna som jag gör det själv, då tar det väl ca 30 min.
Vintertid är jag inte i stallet dagligen, mest pga att fullservice ingår på vardagar och jag har drygt 3 mil enkel resa genom delar av Stockholm där det är som allra mest rusning (och jag åker i rusningen).
Vad kostar det med fullservice i närheten av stockholm? Om det är okej att jag frågar :)
 
Ca 45 min om jag bara gör det nödvändiga; mocka ligghallen och hårdgjorda ytan utanför, göra höpåsar, ge hästarna kraftfoder och kratsa ur hovarna på alla, ev lägga på eller byta täcken. Drygt en timme till en och en halvtimme om jag dessutom borstar, ryktar och pysslar lite med min häst.
Det är fyra hästar att fixa åt, men bara en som är min. Jag och stallägaren turas om att göra stallet, jag gör tre dagar i veckan+hö-fodring em de dagar jag har stallet, hon gör fyra dagar i veckan+alla övriga hö-fodringar (morgon, lunch, em, sen kväll). Vilket innebär att jag inte måste åka till stallet alla dagar i veckan.
Nu har tex min häst vintervila och då åker jag bara ut de dagar jag har stallet. Sommartid åker jag oftast till stallet 5-7 dagar i veckan, ibland flera gånger om dagen beroende på vad som ska göras (fixa staket, röja stig, laga saker som gått sönder etc). Har fyra kilometer till stallet.
 
mellan 0 och ganska många timmar. Står på fullservice lösdrift - allt inklusive daglig tillsyn där hovar osv kollas ingår. Jag åker oftast ut nästan varje dag även om han har vila för att ge lite kompletterande foder. Hur lång tid det tar beror på hur långt bort i hagen han står och hur intressant resten av världen är när han ska äta sin mat. Rider jag eller gör annat med hästen kan det ta några timmar men det beror på vad jag gör och hur smutsig han är. Det tar va 15 min till stallet dörr till dörr.
 
1- 2 h exklusive körtid. Det beror på årstid, om jag har vatten på plats eller behöver köra med dunkar.
Sedan går jag oftast en runda med hunden på 30- 40 minuter när jag är där och sedan hänger hon med mig lös, så den tiden tillkommer.
 
Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida?
Vad gör ni?
Är ni i stallet varje dag?
Hur långt har ni att åka till stallet?

Har jag jävligt bråttom och inte behöver skura vattenbaljan (det gör vi minst varannan dag sommartid men vintertid kanske 2-3 gånger i veckan i snitt) eller ta in en ny bal småbal hösilage eller lägga in mer torv så tar det 20 min.

Då matar jag häst, kratsar hovar, visiterar båda två hästarna, skurar matbaljan och gör ny mat, väger o lägger in nytt hösilage i vindskyddet (krattar ihop o slänger småspillet om jag har förmiddag), mockar ligghallen och ytan tunt stallet.

Gör jag de där extragrejerna är jag lätt i stallet en timme minst. Då brukar jag också mocka mer i hagen. Sommartid mockar jag mycket i hagen så fort jag inte har bråttom hem, vi har 0.5 ha med kort gräs vi håller helt rent då. Jag gillar att gå runt och pyssla, sopa och damma 😁

Har 20 min körtid. Är där varje dag utom kanske i snitt 1 gång/månad då min stallkompis tar hand om min häst också en dag, hon bor granne med stallet. Annars turas vi om, är där förmiddag eller eftermiddag och hästarna går på lösdrift året om med fri tillgång vintertid.
 
Markservicen tar typ 20 min om jag skyndar mig. Maxtiden är väl i princip oändlig?
Har några hundra meter promenad till stallet.
Är där 5 dagar i veckan, ibland bara 4 pga jobb och familj.
 
Jag har hästarna hemma. Det nödvändigaste tar ca 1,5 timme per dag, då släpper jag in/ut, mockar, fodrar samt packar mat, ger ljummet vatten kväll och morgon, kollar över bägge hästarna, ser över vatten i hagen. Har hästarna själv så jag ansvarar för allt, alla dagar i veckan.
 
Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida?
20-60min
Vad gör ni?
Mockar, fixar mash, kollar till hästen, eventuellt låter honom gå i skritten en stund eller masserar, tar promenad etc
Är ni i stallet varje dag?
I stort sett men kan köpa till tjänster som mockning, skrittmaskin.

Hur långt har ni att åka till stallet?
Det tar 25 min i lågtrafik (Sthlm) , är det rusning generellt 45 men kan vara en del olyckor...[/QUOTE]
 
Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida?
Om jag inte har in/utsläpp eller lunch så typ 1,5-2 timmar. Det är då själva stallfixet, allt jag gör med hästarna är utöver det.
Vad gör ni?
Mockning, vatten, kraft och hämta höpåsar som jag förhoppningsvis packat i förväg (brukar göra det de dagar jag har bråttom) till två hästar (varav den ena verkar köra en elvisp genom hela boxen varje natt).
Behöver jag packa hö för några dagar så är det +20 min, lunch +10, utsläpp +40, insläpp +20 typ.
Är ni i stallet varje dag?
Ja, och de allra flesta dagar är jag där mer än en gång/dag.
Hur långt har ni att åka till stallet?
Typ 7 km/10 min med bil
 
Beror på.
Är ute hos hästarna morgon och kväll.
Gör jag minst är det ställa hästarna i var sin hage med timer där dom får sin krubbmat och viseterar, bära ut 1 till 2 balar hö och kollar så staketet är helt, i vädret som är nu tar det nästan längre tid att ta på och av ytterkläderna.
Är det mer så blir det även att dra fram vattenslangen för att vattna, vända ner bajs i ligghallen, skyfflar in bajs in i ligghallen om dom gjort utanför och fylla på med halm.
 
Idag spenderade jag närmare 45 minuter bara på att mocka, då hästen lekt elvisp mer än vanligt. En vanlig vilodag tar stallet 30 minuter om jag är effektiv. Visiterar endast hästen på vilodagar. Har knappt 20 minuter till stallet hemifrån.
 
Eget stall med 3 hästar.
Mocka, vatten, foder/höpåsar tar ca 45min
Sen ut/in/fodringar och mocka hage är nog sammanlagt 30min.
 
0-15 min. Har egen lösdrift med uppvärmt vatten, och två automatiska fodergrindar. De dagar jag är ansvarig för att ta hand om hästarna tar det mig ca 15 min att mocka ligghall och lägga ut tre givor hö.

Jag tycker inte det är kul att ”pyssla”, bära vatten eller fodra tre gånger per dag så jag har försökt skapa ett rationellt system som ger mig mer tid att rida. Vissa dagar lägger jag dock flera h, ex på att bygga nya hagar eller mocka ur vinterhagen på vårkanten.
 
Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida? Ca ½ - 3 timmar
Vad gör ni? Mockar, byter vatten, gör höpåsar/hönät, mathinkar, fyller på vatten i hagen, borstar, viseterar mm
Är ni i stallet varje dag? ja, hade ingen medryttare/skötare till gammelmannen
Hur långt har ni att åka till stallet? som längst 1½ timme enkel med buss + 3km cykel/gångväg. Som kortast 12 minuter med cykel
Gammelmannen var mest pensionär de sista 5-6 åren. Så det var mest markservice, året runt.
Stod i olika stall - allt från "helskötsel" (vilket det inte var...) till helkollektivt
 
Allt från 30 min till 3 timmar 😀 Mockar, byter vatten inne och ute, gör höpåsar, mash, sopar är alltid det minsta jag gör. På vår/sommaren mockar jag även hagen varje dag.
Sen är det alltid ngt extra, putsa, städa, rulla in ny höbal mm som är kul att pyssla med.
Har 10 minuters bilåkande till stallet och är där minst en gång om dagen. Stallägaren hjälper mig när/om de få dagar jag ej kan.
 
Eget stall hemma. Tar allt från 10 minuter till 10 timmar, beroende på vad jag gör. Jag är ganska så effektiv och har effektiviserat gården. Vatten får de ute i en thermobar på vintern så den är bara att fylla på. Är det riktigt kallt ute behöver jag kanske tina kranen först och det tar väl någon minut med varmt vatten i flaska inifrån.

Mocka tar max 3-4 minuter för jag plockar bara ut bajs och det värsta kisset. Nu har jag ingen inne på stall utan alla går på lösdrift, men när jag plockar hem fölungen efter nyår kommer nog fölungen och connemaran få stå på box så då kommer det att ta lite mer tid.

Mockar hagen (1 ha) gör sambon och jag ett par tre gånger på vintern, så ingenting vi gör varje dag. Då åker fyrhjulingen med trailer fram och det tar väl en timme eller två att göra rent hela hagen de gångerna.

Vi har just nu 3 st hemma, men snart kommer en till hem och en står nere hos grannen som sällskap, men där är jag max en dag i veckan då det är en 1-åring.
 
Blir lite fascinerad när jag läser sådana här trådar. Det känns som en tävling i att hetsa och bli klar i stallet så fort det bara går. Finns det ingen mer än jag som VILL vara i stallet? Jag fattar att folk har annat att göra - det har jag med (jobbar heltid t ex), men ändå? :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Djur har en hälsosam inverkan på oss. Värnamo Folkhögskola var tidigt ute att erbjuda sina elever ämnet stalltid och konceptet är lika...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
903
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 138
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp