Hur mycket "stryk" ska man tåla?

western_wannabe

Trådstartare
Har kikat i flera gamla trådar om att ha valack och föl gåendes ihop, och läst om mångas tankar och erfarenheter.

I lördags släpptes min 4-åriga valack ihop med ett 7-månaders hingstföl. Blev lite spring och bus, valacken markerade vem det var som bestämde, men var ändå nyfiken och sökte kontakt. Fölet är hur nyfiket som helst, är modig och lugn av sig, och visade sig underlägsen direkt.

Valacken och fölet kan beta sida vid sida, bråkar ej vid utfodring i hagen, dricker samtidigt ut vattenbaljan, kan klia varandra, står och hänger ihop vid grinden på kvällen. De leds bredvid varandra utan sura miner. Valacken har aldrig sparkat mot fölet, men däremot gett honom några tjuvnyp ibland (bl.a. när fölis letat efter mat mellan bakbenen på honom:D). De står i boxarna bredvid varandra i stallet, och det kan vara lite sura miner från valackens sida vid utfodring, men inget mer. Första dagen (för en vecka sedan) var han riktigt grinig, men de senaste dagarna markerar han bara med öronen när fölis hänger vid väggen mellan boxarna, och detta bara vid utfodring.

Men nu kommer det stora MEN-et... Förutom lite små bitmärken där pälsen saknas så hade fölis igår ett rejält bett på halsen. Då jag inte sett situationen så kan man ju bara spekulera, och mina tankar vandrar från att det bara var en tillrättavisning som gick för långt, till att valacken helt enkelt är för hård mot honom, och att jag riskerar värre skador om jag låter dem gå kvar ihop...

Fölet ska förbli hingst, och jag hade gärna sett att han slapp gå ensam som vuxen, och speciellt inte som föl/unghäst. Att köpa ännu en häst är inget jag i dagsläget vill göra, men om jag måste sära på dem, är det nog den bästa lösningen, och låta valacken gå med stoet jag också har. Jag har inga tankar på att skicka iväg fölet för att gå i unghästflock, då jag inte vill förlora den dagliga hanteringen, och dessutom kommer ut och åka med honom och ställa honom i halter nästkommande år. Men självklart vill man att hästen ska få en så bra uppväxt som möjligt, vilket är svårt för oss som har en, kanske två tävlingshästar, och ingen möjlighet att ha egna "flockar" passande alla individer. Ska tilläggas att fölet hittills är uppväxt utan jämnåriga.

Hur långt ska man låta det gå innan man vidtar åtgärder? Vart går gränsen mellan ren uppfostran, och ren elakhet? Är det möjligt att hingstfölet erbjuder lite mer motstånd och säger ifrån när han växt till sig och känner sig tryggare i den för honom nya miljön?

Tar gärna emot era synpunkter/åsikter :)
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

ett bett är ingenting, han ska ju uppfostras
jag tycker du ska avsätta tid att studera mera hur dom interagerar, sen om det går käpprätt åt skogen så hitta en annan lekkamrat för det behövs
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Ett bett är verkligen ingen fara alls.. du behöver inte alls känna dig orolig på något sätt.
Men däremot tycker jag att du verkligen ska fundera på att skicka hingsten till unghäst flock, för hans egen skull.
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Min erfarenhet är att småkillar behöver ett rejält nyp då och då för att inte bli odrägliga. Så länge valacken inte jagar honom fördärvad, utan låter honom vara när han har "fattat", ska du se det som positiv fostran. Det lär unghingsten att uppföra sig genom flockbeteende - vilket gör ditt arbete med honom så mycket lättare när det är dags att börja utbilda.

Har själv haft en unghingst tillsammans med äldre, och det har aldrig varit några problem. Visst har han fått sig några rejäla tillrättavisningar, men om man studerar vad som händer vid dessa tillfällen, så har det ALLTID varit lillskiten som inte fattat (läs nonchalerat) den lilla vinken. I mitt tycke kan jag tycka att han behövt få sig en skrapa betydligt oftare än vad som faktiskt har hänt.
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Fölis måste lära sig språket. Därför får han ett hugg ibland. Hästar föds neurologiskt färdiga men med oinlärt beteende, dvs dom har instinkterna men inget språk och det är just det fölis lär sig av den äldre hästen nu.
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Skönt att höra att alla inte är av samma åsikt. Enligt många är det ett BIG NO NO att ha föl ihop med valacker, om man får se till de trådar man hittar om man söker här... Jag har aldrig reflekterat över detta innan, då detta är mitt första föl. Min valack är annars en väldigt väluppfostrad och cool individ, men med mycket bus i kroppen, och jag hoppas att han kan bli en bra "storebror" åt den lille:)
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Mitt stoföl på 5 månader har skitkul och blir en kopia av mitt andra dräktiga 9-åriga sto! De springer, busar och lever om som bara den... Och hon uppfostrar lillan kanon, inget bufflande eller tuggande på andra flockmedlemmar dvs jag och min sambo.
Och mammahäst är mer än nöjd över att ha en dagisfröken. Så varför ska det vara så konstigt att ha äldre och yngre i samma hage??!!
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Dens mamma skulle aldrig tillåta ngt dylikt. Det är inte uppfostran.

Om val. är för hårdhänt kan det bero på att den själv inte är så gammal eller inte gått med rätt hästar själv.

Även om du planerar att ha den som hingst kan den ta efter samma betéende, vilket jag inte ser som ngt positivt.

En fölis behöver vila o äta mkt o om unghästen inte är lugn o svårfödd, skulle jag hellre lämna bort fölisen till jämngamla kamrater.

Det är jättebra med en äldre klok individ med unga hästar, men en 4-åring ser jag inte som erfaren o klok.
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Tveksamt.
Kan vara jättebra med en äldre, trygg valack som "dagispappa" åt ett gäng med unghingstar, men en fyraåring låter generellt lite väl ung för en sådan uppgift.
Varför vill du inte skicka ungen på lösdrift? Daglig mänsklig hantering är inget en fölunge behöver, den mår bättre av att fostras med jämnåriga.
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Det viktigaste är att valacken gått i flock och lärt sig, men det skulle inte skada med en gammal häst också.
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Svar till alla:

Självklart hade jag velat ha en hel flock med hästar, men såsom det ser ut just nu är detta inte möjligt. Så det får bli "next best thing", vilket jag hoppas att min valack kan leva upp till. Har haft mycket tid att studera hästarna igår och idag, och mellan lekstunderna har det sett mycket lugnt ut. Har redan märkt många positiva förändringar, saker som fölet "tagit efter" valacken.

Anledningen till att jag inte vill skicka honom på lösdrift är för att jag inte känner till några vettiga sådana, och att hästen ska ställas i halter till våren. Har svårt att se att det skulle funka utan daglig hantering och mänsklig kontakt...
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

En bra lösdrift sköter hästarna som uppstallade. Binds upp, borstas v b, visiteras, lyfts på fötter.

Där man bara slänger ut dem o ger dem mat för en vecka o bara mockar ligghallen till våren- ger jag inte många knop för. Utegångsfår.

Har bara sett en som skötts optimalt- där jag kunnat tänka mig lämna en unghäst. Den är nu nerlagd:crazy:
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

min valack började som pappa när han kom till sverige från island. i alla stall han stått fanns där föl att fostra. bra tror jag han varit för alla föl av olika raser har blivit trevliga.
så det går med näst bästa också
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Att valacken är ung behöver inte alls vara negativt. Du får se till hur den är som individ. Det kan tvärtom vara positivt, då den fortfarande har mycket lek i sig och hänger med på bus som den lille inbjuder till.
Min var 3,5 år gammal när han fick ta hand om en 8mån hingst bebis. Inga problem alls.
Att du ska släppa den på lösdrift, ser jag inte som ett alternativ när du har klara mål för våren. Du måste hantera och träna honom flera ggr i veckan för att det ska gå bra att haltra honom. Mycket socialträning är guld värt i slutändan. Och får han dessutom flockbeteendet intränat av valacken har du mycket gratis i din hantering.
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Precis, och jag tror att det i slutändan är bättre för honom att "tränas" i samband med den vardagliga hanteringen, mycket korta stunder, än att släppas på lösdrift och inte vara redo för uppgiften när våren kommer. Precis som axel skriver, så är det sällsynt med ordentliga lösdriftsanläggningar - om de nu överhuvudtaget existerar här i landet?

Men nu kom vi nog ifrån ämnet lite:D Idag fick han sig en känga vid utsläppet - helt och hållet hans eget fel då han trängde sig. Annars helt lugnt. Verkar som att min oro inte var befogad, och att jag nu är en erfarenhet rikare av vad det gäller ihopsläpp med föl:)
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

en del valacker kan vara lite tuffa så unga föl, utan att dom menar något illa.
Varför inte släppa in fölet till stoet,tills det har blivit lite äldre.(om det inte är mamman förstås och ska vänjas av.)Börjar han visa hingstintresse får du sära på dom förståss.Efter ett tag brukar valacken oftast anpassa sig till den yngre lekkamraten,eller inte..:angel:
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

När jag gick i skolan (2009-2010) var det en i min klass om gjorde sin lia-praktik hos ett företag med westernhästar.

Dom hade väl runt 30 hästar har jag för mig. En stoflock och en valack/hingstflock.

I varje hage gick ungefär samma antal hästar så runt 15st då i hingst/valackhagen, alla i olika åldrar.
Till saken hör att företaget hade tre eller om det var fyra avelshingstar, ras quarter och appaloosa har jag för mig.

Varje kväll togs dessa in i stallet för att spendera natten inomhus. Och varje morgon togs dom ut i hagen, till valackerna. Alla gick ihop.

INGA problem! Detta gjorde mig facinerad! Jag kommer inte ihåg nu vilket företag det var men det kan jag forska fram rätt fort om någon är intresserad, kanske har dom någon hemsida?




I ditt fall tycker jag inte det verkar så farligt MEN jag hade nog velat ha lite fler hästar i hagen, valacker då. Ålder tycker jag inte är så viktigt men just så fölet har lite olika val av kompis. Och även den stora också. Bara för att det är två hästar är det inte säkert att de gillar varandra. Klyshigt men "man kan inte älska alla".
Har du ingen möjlighet att få dit fler hästar så är det väl bara låta det vara. Självklart riskerar du skador men enligt mig är det värt det för att hästarna ska få vara så naturliga som möjligt, särskilt i unga år.
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Jag och morsan köpte en 6 månaders föl som vi importera från tyskland,i ungefär 2 månader sen stog han med en lika gammal fölkompis(båda hingstar) men sedan flyttade vi honom till andra stallet där jag hade min stora häst,provade släppa in lillkillen till en större flock med blandade ålder och både ston och valacker men han höll på bli söndersparkad och ihjäljagad trots att han visade mkt tydliga tecken på att han va liten och underlägsen..fångade in han och släppte istället ut han med våran 9åriga valack och han blev en super brorsa!
Kunde inte hittat bättre storebror åt lillkillen!Uppfostrade lillen till en bra häst! Skulle aldrig lämna min fölis till någon stor lösdrift med massa andra jämnåriga hingstar(sett alldeles för många skräck exempel på ohanterade hästar som kommer från lösdrift och ska börja hanteras).
Så ser du att de kommer överens och om valacken är vettig i huvud och inte är en stirr virre så kan det bli bra!:)
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Läser och försöker hitta en bra lösning själv oxå.. Ska flytta till egen gård, har 3 hagar..
har 13 åring valack, 2 sto 1,5 år och 4 år..
Äldre häst har gått själv hagen nu sista dom 3 år pga han fungerade inte med blandat flock i nuv.stall. Började jaga andra hästar (Valacker)
Nu går han ensam.. Trivs../kan se andra hästar...
Jag har funderat prova 2 unga sto med honom tillsammans.. Hoppas det fungerar.
Då min valack kan vara ibland hitta på att betäcka.. får jag sära på dom och låta honom gå själv istället igen...
Det vore ju kul om han hade någon kompis att busa i hagen...
Vi får se hur hela här utvecklas om det lyckades eller inte...
 
Sv: Hur mycket "stryk" ska man tåla?

Skulle inte vara orolig. Men ta dig tid att sitta och studera dem, så du ser hur deras samspel är. Då ser du om de har en bra kontakt och uppfostringsmetod, eller inte.

Den absolut bästa dagisfröken vi någonsin har haft var min förra vallack. När han var runt 4 gick han med flertalet föl och unghästar, och skötte det verkligen galant! Men han var själv uppvuxen fri och i flock, och hade en väldigt sund social kompetens.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 150
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp