Bukefalos 28 år!

Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Det beror HELT på vilken modell du har.

Det är som att säga "Hur mycket terräng kan jag köra med min bil?" Vilken bil?

Ja du fattar säkert poängen. Olika kameror tål olika mycket.
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Okej, en Nikon D80 då. Hur mycket tål den?

I bruksanvisningen står det bara att den inte ska nedsänkas i vatten.. men det hade jag ju inte tänkt göra direkt. ;)
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

D80 har inga tätningar. Med andra ord tål den inte lika mycket som t.ex. D200 som är väl tätad.

Däremot är det nog ingen fara med smådugg. Men jag skulle absolut inte utsätta D80 för regn på något sätt för säkerhetsskull.

Kom också ihåg att proffshus är tätade, men tätningen spelar ingen roll om inte objektivet inte också är tätat, så tätat objektiv i kombination med tätat hus är det enda som står emot regn, däremot är det ju inte vattentätt, så nedsäknas i vatten skall ingen digital systemkamera göra utan undervattenshus.
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Vet du hur det är med canons 400d?

upptäckte i våras att mitt billiga canon objektiv inte tålde fukt efter att jag drattat omkull på lite fuktig mossa..:angel:
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Den är lik otätad som D80, däremot är D80 lite rejälare byggd än 400D. Vilket kan leda till något bättre täthet, men bara marginellt. I vilket fall som helst, akta er för fukt, det är elektronikens värsta fiende. Om ni måste vara ute i fukt och regn så skaffa er ett tätat hus med ett tätat objektiv.
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Som jag trodde då. :)

Såg nämligen en på hästtävling som fotade i hällregn men han hade nog en bättre kamera än mig. ;)
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Förmodligen, plus tätat objektiv, annars betyder ett tätat hus ingenting.
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Kan man inte typ stoppa kameran i en plastpåse lr nått? *fattig och desperat* :angel:

Det behöver bara skydda mot lite stänk.
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Ja, det går, ett klassiskt trick. Däremot om det bara är lite stänk, typ som att stänka av händerna efter man tvättat dom tål nog de allra flesta systemkameror. Men blir det mer än så så kör plastpåse, en gummisnodd runt objektivet så blir det bra.
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Åh! Tack! Det trodde jag faktiskt inte. :D
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Kan man inte typ stoppa kameran i en plastpåse lr nått? *fattig och desperat* :angel:

Det behöver bara skydda mot lite stänk.

I helgen fick jag hugga plastpåse då jag i min enfald trodde att det vackra vädret skulle hålla i sig.

Normalt har jag en avklippt barnregnrock. Det är resår på ärmen som håller tätt vid objektivet och så öppnar det sig så det skyddar huset.
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Smart det där med barnregnrocken! :idea: Men blir det inte svårt att zooma?

Vad har du för kamera?
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Vet du hur det är med canons 400d?

upptäckte i våras att mitt billiga canon objektiv inte tålde fukt efter att jag drattat omkull på lite fuktig mossa..:angel:

Den kan jag säga kan tåla rätt mycket :p Har fotograferat i spöregn flera gånger :p fast då undviker man ju att få allt för mycket vatten på den. Värre är det att fotografera på stranden med all finkornig sand :crazy:
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Inte så värst mycket mer än t.ex. 400D, visst är den bättre byggt, men inte överdrivet. Jag skulle vara försiktig med en 30D, däremot är 40D vädertätad och tål betydligt mer.
 
Sv: Hur mycket tål egentligen en digital systemkamera?

Smart det där med barnregnrocken! :idea: Men blir det inte svårt att zooma?

Vad har du för kamera?

Jag har en D300 med 70-200 objektiv på. Det går bra att zooma ändå, även om man får vara lite mer förutseende och får ta om greppet oftare för att regnrocken inte ska vridas med runt.
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Jag ska anordna en kurs och tänkte att det vore smart att göra en digital anmälningsblankett dit alla kan anmäla sig via en länk...
Svar
10
· Visningar
485
Senast: Raderad medlem 68338
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 944
Senast: Enya
·
Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 201
Senast: FrDrake
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp