Bukefalos 28 år!

Hur mycket tror ni min kompis klarar på uteritten?

E

emma_sthlm

Jag har skrivit en tråd om detta tidigare men jag hittar den inte.

Jag och min väninna (båda 20 år gamla) ska ta en turridning nästa vecka för att fira att jag fyller år.
Själv är jag erfaren och kan hantera alla gångarter, hon däremot har aldrig galopperat, däremot har hon ridit (dock för många år sedan)

Jag tänkte bara höra med er vad man kan förvänta sig att hon klarar, jag har förklarat för turridningsstället att hon inte är alltför erfaren, men inte helt bortkommen i sadeln.

Det vore ju lite trist att sitta och skritta i två timmar, jag kommer inte ihåg så mycket av att vara nybörjare men personligen tycker jag det är bekvämare med galopp än trav exempelvis.

Och sen tänkte jag höra vad man kan ge för basic tips som är lätt att ta till sig?
Typ att försöka vara lätt i handen med tyglarna osv.

Förövrigt är hon lugn och orädd som person så jag tror det ska gå bra.
Tacksam för svar :)
 
Sv: Hur mycket tror ni min kompis klarar på uteritten?

Håll i manen! : P

Tror inte det är några problem att rida i andra gångarter, om det är islänningar (som det oftast är på turridning) så rör ju dom så väldigt mjukt så det inte blir så svårt att hänga med oavsett gångart.
 
Sv: Hur mycket tror ni min kompis klarar på uteritten?

Tack för svaret :)
Det är "vanliga" hästar, men de kommer nog välja en lugn häst till henne då de vet om att hon inte är erfaren.
 
Sv: Hur mycket tror ni min kompis klarar på uteritten?

Omöjligt att svara på. Är hon tuff och känner sig bekväm så kanske hon är villig att prova att galoppera men det betyder inte att hon gillar det och vill galoppera mycket. Jag tycke, när jag var nybörjare, att traven var mindre läskig än galoppen. Galoppen går ju fortare.

Är det däremot hästar som "lydigt går på led" och det bara är att hålla i sig så blir det nog enklare, så det är väldigt mycket: det beror på. :) Kan hon få rida i westernsadel blir det ännu enklare, dels att sitta ned och så får hon ju hornet att hålla i.
 
Sv: Hur mycket tror ni min kompis klarar på uteritten?

Du får väl fråga hennes själv? Om hon ridit lite tidigare så vet hon ju ungefär hur det går till.

Turridning kräver inga enorma insatser från ryttaren. Så länge hon får en cool häst som hänger på gruppen utan att stressa så är det ju bara för henne att hålla i manen. Det bästa rådet är att hon inte ska hålla på och inverka. Sitt stilla och bråka inte med tyglarna.

Jag tycker iofs tvåtimmars skrittturer är jättemysiga... ;) men vill ni rida fortare så kan ni ju prova att trava och galopperna i paddock först. Antar att turridningsstället har en sådan. Då vet hon ju om det känns ok.
 
Sv: Hur mycket tror ni min kompis klarar på uteritten?

fast jag upplevet att det är enklare för nybörjare att galoppera ute, när dte gäller turridning. I paddocken måste du kunna galoppfattning,sitta ner ordentligt etc för att få en "lugnare/trögare" häst att fatta galopp,när du är nybörjare jäklas dom dessutom ofta lite. Ute har turridningshästarna oftast sina galoppbackar där dom automatiskt fattar galopp och saktar av i krönet. Då är det bara hålla i manen:)
 
Sv: Hur mycket tror ni min kompis klarar på uteritten?

Visst kan det vara så också - fast en snäll "karusellhäst" startar vanligen om den framför gör det. Oavsett var. ;) Lite som trotjänarna på ridskola som helst gör som ridläraren säger, oavsett ryttare.
 
Sv: Hur mycket tror ni min kompis klarar på uteritten?

sant:)

I vilket som tror jag inte TS väninna får några problem.

Nu vet jag inte om det är vanliga sadlar, men mina "ohästiga" vänner har känt sig tryggare och stabilare i en westernsadel när jag tvingat med dom ut:D
 
Sv: Hur mycket tror ni min kompis klarar på uteritten?

KL

Jobbade på turridning ett tag, och under den tiden var det bara en enda ryttare som inte vågade hänga med gruppen utan fick skritta själv med en av ledarna :)
Trots att de allra flesta aldrig ridit eller bara ridit lite (de flesta som rider regelbundet rider ju inte så ofta på just turridning). Så det går säkert utmärkt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 066
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 171
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 866
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
1 995
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp