Bukefalos 28 år!

Hur/när introducera andra hästar?

Asa_S

Trådstartare
Mitt hingstföl är snart 4 veckor och hans mamma räcker inte som stimulans förstås. Jag har två shettisvalacker som de inte går tillsammans med ännu och som jag funderar på när det skulle vara lämpligt att släppa ihop med. En av dem är flockledaren och han leker och springer gärna men han är samtidigt väldigt dominant och beter sig ofta i mitt tycke onödigt grinigt mot de andra.

Naturligtvis hade andra hingstföl varit det optimala men det är inte möjligt. Han springer bredvid och sparkar bakut på mamman medan hon skrittar och står på bakbenen (bra balans har han!) och hamrar på hennes huvud, han klättrar och försöker bita henne i öronen etc. Än tycker jag han är för liten för att släppa ihop med de andra så jag kommer att vänta (och sedan övervaka förstås) men jag är intresserad av att höra hur andra tänker kring detta? När tål fölen rent fysiskt att busa med och ev. tillrättavisas av andra vuxna hästar?
 
Sv: Hur/när introducera andra hästar?

Vi testade släppa ihop min stora när fölet var 1 vecka. Det var hennes första föl och tyvärr så "tog" det äldre stoet i hagen fölet. Så vi väntade 1 vecka till sen var det bra. Efter 2 v har jag släppt ihop flocken. Då brukar de ha fått lite mer ordning på benen och sto + föl har återhämtat sig fysiskt. Så jag ser inga problem att släppa ihop till andra hästar nu.
 
Sv: Hur/när introducera andra hästar?

Mitt treveckors hingstföl går med sin mamma och "tant Sessan" sedan ett par dgar, det har gått hur fint som helst! I början var Sessan lite besvärad eftersom fölet sprang efter henne och var nyfiken, medan mamma-stoet inte alls ville att han skulle vara så nära henne. Nu går det dock bra, fölet drar i hennes täcke och hon är barnvakt en stund då och då medan mamman sover eller betar.

Fölet lär sig snabbt vem man ska passa sig för och vem man kan leka med, och det behöver de ju lära sig också!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur/när introducera andra hästar?

Tack för era svar. Om jag varit säker på att mamman verkligen skulle bita ifrån till ledarvalacken hade jag kunnat tänka mig att prova men tyvärr är hon väldigt ranglåg och undergiven av sig vilket bara gör honom värre. Hon bör väl ha lite mer skinn på näsan nu med föl men jag litar inte på det och jag vill inte ha ett skräck-race i hagen. Detta beteende har förstås inget med fölets storlek att göra, kanske går det inte alls att släppa ihop dem.

OM det dock skulle fungera och de faktiskt skulle ha kul ihop, tänker jag att ett 4-veckorsföl inte har den stamina som krävs för att stå på bakbenen mot en shetlandsponny och det är väl mer här som mina storleksfunderingar kommer in. Fölet ska ju inte överansträngas pga för stor och stark och uthållig kombattant?
 
Sv: Hur/när introducera andra hästar?

Tack för era svar. Om jag varit säker på att mamman verkligen skulle bita ifrån till ledarvalacken hade jag kunnat tänka mig att prova men tyvärr är hon väldigt ranglåg och undergiven av sig vilket bara gör honom värre. Hon bör väl ha lite mer skinn på näsan nu med föl men jag litar inte på det och jag vill inte ha ett skräck-race i hagen. Detta beteende har förstås inget med fölets storlek att göra, kanske går det inte alls att släppa ihop dem.

OM det dock skulle fungera och de faktiskt skulle ha kul ihop, tänker jag att ett 4-veckorsföl inte har den stamina som krävs för att stå på bakbenen mot en shetlandsponny och det är väl mer här som mina storleksfunderingar kommer in. Fölet ska ju inte överansträngas pga för stor och stark och uthållig kombattant?

Mammans uppgift är att skydda fölet. OCh vill inte fölet leka mer så kommer det gå till sin mamma. Mitt nf-föl lekte med mitt kallblod när det var 2 veckor gammalt. När den tröttnade gick hon till sin mamma.
 
Sv: Hur/när introducera andra hästar?

Jag brukar ha mina sto med föl med andra ston med föl, och även med andra ston utan föl.
Valacker är ofta mer burdusa och de leker andra typer av lekar än ston när de är i hagen. Jag släpper inte ihop hingstföl med valacker förräns de är lite äldre, jag har t ex släppt hingståringar på bete med tvååringsvalacker som funkat bra. Har man en lugn och snäll äldre valack kan det såklart gå bra, men är det "busar" hade jag väntat tills fölet är äldre, och precis som du skriver har mer massa att sätta emot. Speciellt om mamman nu inte försvarar sin fölunge så hade jag väntat med ihopsläpp.
 
Sv: Hur/när introducera andra hästar?

Av två onda ting, dvs ha fölet själv eller släppa ihop, hade jag alla dagar i veckan valt att ta chansen att släppa ihop hästarna.
Hingstföl mår verkligen inte bra av att inte gå i flock.
 
Sv: Hur/när introducera andra hästar?

*KL*
Vet du att stoet fungerar med valackerna så tycker jag absolut du ska sätta ihop dem, hon kommer bli så mycket gladare om hon slipper honom en stund per dag ;)
 
Sv: Hur/när introducera andra hästar?

De kommer att släppas ihop för till vintern finns bara en hage. Hade det blivit ett stoföl hade jag nog sålt båda valackerna men nu får den dominante stanna kvar som framtida lekfarbror och uppfostrare. Men du tycker alltså att jag gör fel om jag väntar fast fölet bara är 4 veckor gammalt?

Tess: nej, stoet känner sig inte trygg med valackerna och jag misstänker att det snarare är ängslan för fölet än aggressivitet och beskydd som förstärkts av hennes mammaroll. Utan föl har jag låtit dem hålla på men jag är rädd att fölet skadas så länge det är så litet. Delade på dem sista månaden före fölningen då jag upplevde att stoet gick undan "för" mycket, de andra peppades av det och blev värre då och jag har inte släppt ihop dem sedan (ännu).
 
Sv: Hur/när introducera andra hästar?

Jag upplevde att mitt mycket ranglåga sto blev väldigt mycket högre i rang när hon fick sitt föl. Aldrig i livet att hon hade backat för någon annan då hon hade den lilla vid sidan.
 
Sv: Hur/när introducera andra hästar?

De kommer att släppas ihop för till vintern finns bara en hage. Hade det blivit ett stoföl hade jag nog sålt båda valackerna men nu får den dominante stanna kvar som framtida lekfarbror och uppfostrare. Men du tycker alltså att jag gör fel om jag väntar fast fölet bara är 4 veckor gammalt?

Tess: nej, stoet känner sig inte trygg med valackerna och jag misstänker att det snarare är ängslan för fölet än aggressivitet och beskydd som förstärkts av hennes mammaroll. Utan föl har jag låtit dem hålla på men jag är rädd att fölet skadas så länge det är så litet. Delade på dem sista månaden före fölningen då jag upplevde att stoet gick undan "för" mycket, de andra peppades av det och blev värre då och jag har inte släppt ihop dem sedan (ännu).

Jag har visserligen inget hingstföl, utan ett litet sto. Jag valde att lyssna på mamman, hon ville inte veta av andra hästar. När fölet var 8v visade hon lite intresse för de andra hästarna så jag släppte in hennes bästa vän. Det tog nästan en vecka innan det stoet fick ens hälsa på fölet, men sedan blev hon barnvakt.

I måndags, fölet är nu 12v, släppte jag ihop hela flocken. De hade då i ett antal dagar visat att det började bli dags. :)
 
Sv: Hur/när introducera andra hästar?

Jag släpper ihop sto med föl så fort de har sina band men i regel ca 1 vecka. Och det har aldrig varit några problem! Och jag skulle aldrig sära på en flock längre än nödvändigt då jag anser att det blir mkt mer stök och spring..
Och då har jag gjort det med både ranghögt sto och även den med lägst i rang och en sak kan jag lova, den ranglåga var en piraya när det behövdes och tålde inget när det gällde hennes föl. Modersinstinkt heter det :banana:
 
Sv: Hur/när introducera andra hästar?

Jag har funderat ett tag på det här .. mitt russ fick i maj ett stoföl som är en tuff liten dam, stoet gick med sina kompisar i en annan hage fram tills den dag hon fölade (hon fölade i boxen på kvällen), dagen efter fick hon i en egen hage och har sedan gått där. Däremot är hagen precis jämte den gamla hagen som stoet gick i tidigare innan fölning och både sto och föl har haft mulkontakt med de andra hästarna.

Russtoet och fölungen står i en box bredvid min travarvalack (de har bra kontakt) men är dominant i hagen och den som bestämmer. Ytterligare en valack och ett sto (alla travare) står i hagen, min valack är den som bestämmer och han anser att russtoet och travarstoet är hans märrar, den andre valacken är lite på sidan och får vara med på min valacks villkor. Travarstoet är också en dam med lite humör och en sk "pissmärr".

Har funderat på att släppa ihop russen med storhästarna igen, men jag är rädd att travarstoet ska "ta" fölungen från mamman då hon är lite mesig å låter typ allt ske, fölungen är väldigt burdus och inte rädd av sig. Hon är nu 3 månader gammal, och hagen är stor så de kommer undan. Fölungen har dessvärre börjat rymma ur hagen trots stark ström och flera trådar och hon driver mamman till vansinne ibland, tror hon skulle behöva lite stimulans från andra hästar och uppfostran.

Vågar jag släppa ihop dom?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 112
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 501
Senast: BobberiBoo
·
Hästhantering Hejsan! Jag köpte en unghäst i början på året. Islandshäst om det nu skulle ha betydelse. Jag vet att allt är nytt och så men det känns...
2
Svar
26
· Visningar
2 747
Senast: Coolfrees
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 552
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp