Hur andra aktiverar sina hundar, lite längre inlägg

makarontanten

Trådstartare
Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina vyer till annat folk än jag känner till. Till att börja med, så med aktivitet, menar jag någon form av stimulans som inte är ren vila.

Jag anser och tror ni håller med om, att alla hundar, oavsett ras, behöver både mental och fysisk motion. Naturligtvis med skillnad på individ, ålder och ras på hur mycket, men ni fårstår vad jag menar. Jag tror också att de flesta av Bukes hundfolk både tränar, tävlar, jobbar och är mer hundnördar än vad många andra är, så min fråga gäller inte vad NI gör med era hundar, utan hur ni upplever hundar omkring er rent allmänt.

Jag anser att min hund har ett bra hundliv, hon får bra mat, hon får gå ut ungefär var 4:e timme, mat 2 ggr per dag, fri tillgång till ben och leksaker, sover i säng och soffa. Hon är sällan ensam hemma och är antingen med mig på jobbet eller med sin nattmatte när jag jobbar. Hon får stimulans/aktivitet i form av långpromenad dagligen som varvas med rastrundor naturligtvis. Även om vi inte tränar för att bli bäst på något, utan för att det är kul och bara på hobbynivå, så aktiveras hon med agillity, enklare spår och sökövningar, vi går ofta på parkour-rundor och tränar vardagslydnad och lite trix då och då. Detta varvas också ofta med långa skogspromenader, lek och bus med mig, samt också ibland med annan/andra hundkompisar där det busas ordentligt. På väl valda platser, men så gott som dagligen är hon lös och får "springa av sig" en stund om hon så önskar. Varierar mina rundor för miljöombyte och inte traggla runt på samma ställen hela tiden.

För mig är det fullt tillräckligt för min hund, jag upplever henne som glad och nöjd med livet, detta trots att jag på inget sätt tycker det är onaturligt mycket aktivitet. Visst har vi ibland vilodagar också, då man kanske jobbat mycket, vädret är riktigt dåligt eller liknande, men det anser jag också ingår i det naturliga att de ska klara någon gång då och då, även hund behöver vila ibland. Jag beundrar folk som arbetar med hunden på mer proffessionellt sätt, på folk som engagerar sig mer, tränar mer mm, men det hör inte till frågan om just dessa hundägare.

Men, vad jag upplever är att folk som kallar sig seriösa hundägare, som vill sin hunds bästa och verkligen tycker om sina hundar, de gör så gott som ingenting med dem. Ger några exempel och för att inte peka ut folk så skriver jag inga raser.

Hund som får 4 rastrundor per dag. Får promenera i sakta mak runt kvarteret alla dessa rundor, så gott som varje dag, året om. En långpromenad är ca 2 km och detta får hunden kanske en gång i månaden.

Större unghund, får ännu kortare rundor då ägaren inte kan hålla den ute.

Hundägare med två hundar ( som jag trodde var riktigt seriös tills jag fick veta hur personen resonerade) Oj, vad du är duktig som orkar gå så mycket, sa personen till mig. Jag går bara ut 10 minuter när de verkligen behöver ( efter kanske 6 timmar), annars åker jag och släpper dem någonstans så de får springa lite.

Annan hundägare: Min hund klarar sig lätt 10 timmar själv hemma när jag jobbar, men han vill gå ut när jag kommer hem. Vet att personen då blandar lite halvlånga rundor på kanske 30-40 min efter att hunden vart hemma 10 timmar.

Återigen en person som säger: Är du ute så mycket? Min hund får vara ute hur mycket den vill i trädgården, men jag går bara en gång om dagen och då är det kanske 1 km.

Jag säger: Var brukar du gå, jag skulle vilja hitta fler rundor att variera mig med? Svar: Vi går alltid denna rundan ( 2-3 km) varje dag, annars kissar han i trädgården hemma.

Min hund har det jättebra, han är ute hela dagarna på vår inhägnade tomt ( aldrig promenader alls).

Äldre person med jakthund som det inte jagas med: Långa promenader förvisso, men i sakta mak.

Eftersom detta är personer jag känner till ganska väl, så vet jag ju också att de inte aktiverar något mentalt, mer än kanske kastar ut ett godisregn där hunden får använda nosen lite. Och jag blir lite upprörd och ledsen varje gång jag hör om dessa hundar. Har vi inte kommit längre idag än att en "vanlig" hundägare inte bryr sig mer om hundens välbefinnande och tagit reda på hur en hund behöver någon form av stimulans för att må bra? För inte är det väl bara jag som anser att en hund både behöver den fysiska motionen för att bygga muskler och för att få en hållbar kropp, men också lite mentalt för att trötta ut huvudet?

Upplever ni samma sak med folk/bekanta ni vet om, eller har jag bara haft oturen att träffa just dessa personen ( de är fler än de jag just beskrev)? Eller är det jag som bara tror att en hund behöver mer än såhär för att må bra, oavsett hur mycket kel, klapp och gosigt man har det med hunden i övrigt?
 
Jag får ärligt säga att jag inte orkar engagera mig i hur (eventuellt) bristfällig andras hundhållning är. Så länge de håller sig inom lagens ramar så finns det inget jag kan göra för att hjälpa hunden (annat än i de mycket få fall där ägaren är öppen för input, eller i alla fall intresserad av att hänga med på mina hundaktiviteter och förhoppningsvis bli inspirerad), och jag är svag nog att inte orka se hur försummad den är. Far en hund riktigt illa, så det finns anledning att anmäla, skulle jag självklart göra det! Men räkna hur mycket promenader och riktad aktivitet den får, det klarar jag inte av... Jag gläds åt de jag känner/känner till som faktiskt är aktiva ändå, kanske framförallt de som "bara" har sällskapshund.

Det är försvinnande få jag har något inflytande över, men dessa försöker jag såklart påverka på ett sätt som jag tycker är positivt för hunden. Andra (tex grannar eller avlägset bekanta) försöker jag inte tänka så mycket på, så länge jag som sagt inte ser hunden fara illa på ett sätt som går att anmäla. Pratar vi hund framför jag mina åsikter, men jag har noll förväntan på att de ska tas emot. Tar inte upp det själv.

Det finns för mycket sorg i livet för mig, jag väljer huvudet i sanden där jag inte kan hjälpa... :(

Jag tipsar om instruktörer, kurser, böcker och youtubekanaler. Jag lägger mig i så mycket jag bara kan när någon funderar på ras. Annars vänder jag bort blicken. Jag har inga närmare vänner som sköter sin hund på ett sätt jag finner oacceptabelt, det hade jag inte stått ut med.
 
Jag bekymrar mig mindre för de hundar som ändå få samma motion regelbundet, jag har lite mer sorg över de hundar som jag träffar där ägaren tränar jätteintensivt i 6 månader, lägger ner allt i ett år och hunden får på sin höjd några långsamma promenader och mycket skäll för att den bara hittar på busen, för att sen dra igång med träning igen lagom när hunden har gett upp och kopplat av osv..
 
Det är klart oroande att man samtidigt hör på nyheterna att antalet valpregistreringar ökar, om nu valpköpare inte har kunskap om hur man aktiverar en hund. Om det inte är brist kunskap utan lathet eller tidsbrist som är orsaken till att så många struntar i aktiveringen så hoppas jag att SKK kan nå fram på något sätt till gemene svensk för att förändra det. Vad kan vi göra? Hur når man fram till sina medmänniskor?

Nu verkar det i huvudsak vara jakthundsraser som ökat och de får (väl?) generellt aktivering året runt beroende på förare. Min morfar på snart 80 har köpt en ny älghund i somras och han har alltid varit duktig på att aktivera året runt men nu på ålderns höst undrar jag hur han ska orka. Jag tror inte han är den enda jaktgubben som anser att jakt är meningen med livet och aldrig skulle ge upp att ha jakthund om han så hade rullator, typ. :cool::angel:
 
Det är klart oroande att man samtidigt hör på nyheterna att antalet valpregistreringar ökar, om nu valpköpare inte har kunskap om hur man aktiverar en hund. Om det inte är brist kunskap utan lathet eller tidsbrist som är orsaken till att så många struntar i aktiveringen så hoppas jag att SKK kan nå fram på något sätt till gemene svensk för att förändra det. Vad kan vi göra? Hur når man fram till sina medmänniskor?

Nu verkar det i huvudsak vara jakthundsraser som ökat och de får (väl?) generellt aktivering året runt beroende på förare. Min morfar på snart 80 har köpt en ny älghund i somras och han har alltid varit duktig på att aktivera året runt men nu på ålderns höst undrar jag hur han ska orka. Jag tror inte han är den enda jaktgubben som anser att jakt är meningen med livet och aldrig skulle ge upp att ha jakthund om han så hade rullator, typ. :cool::angel:
Kickbike! Jag har aldrig sett så mycket gamla gubbar stå och titta på en modifierad cykel för att motionera jakthundar med som när jag var på jaktmässa. ;)
 
Efter jakt är slut och innan uppträningen börjar gör våra hundar inte mycket och dom värkar nöjda med några månaders återhämtning och slappa men det börjar rycka i dom när det närmar sig uppträningen igen.
 
Jag vet också några..

En som har två nakenhundar som bara springer på gården, sen får dom skäll när dom rymmer efter något. Aldrig hört talas om några promenader där inte.

En annan som köpt sig en jämthumd som sällskapshund, när jag frågade varför valet föll på den rasen och vad han hade tänkt ha henne till eftersom det är en jakthund sa han att jag var dum i huvvet och man måste minsann inte vara fårhede för att ha en bc heller...
 
Råkade zappa på TVn till ett program som handlade om hundar i New York. Familjen hade sökt hjälp med deras hund eftersom han var så "jobbig", förstörde allt möjligt osv...
Hundtränaren frågade
-Hur motionerar ni hunden?
-Typ 15min om dagen

Visst detta var USA och de är ju som de är där borta. Men jag insåg att många köper troligen hund eftersom de vill ha goset och kamratskapen och allt det där jobbiga som att träna, promenera osv skippar man.
Nu spekulerar jag bara, men inom ridsporten finns det svart på vitt att hästar som har en bra grundträning från föl blir mer hållbara hästar. Men jag tror att den kunskapen försvinner ganska lätt med hundar då fler och fler som skaffar hund inte är uppväxta med hundar. Eller är villiga att läsa på om hundar.
Jag kanske är ute och cyklar men jag kan nog tycka att hundar ses som en accessoar....
 
Just nu känner jag bara två hundar som är riktigt understimulerade och det är mina. :o Det beror på sjukdom(hos mig) och faktum är att det känns viktigare att lägga den energi jag har på att ge dem rejäl stimulans 1-2 gånger per vecka med ett rejält lydnaspass och/eller spår/seriöst uppletande än att vi tar flera korta rastrundor varje dag. Dessutom vill jag inte att hundarna promeneras tillsammans eftersom den ena har problem med hundmöten och den andra riskerar att ta efter. Så folk i byn ser nästan aldrig hundarna få några rastrundor - de får vara ute i trädgården i stället där de kan leka loss rejält med varandra. Långpromenader får de i skogen och då tar jag bilen så att jag kan ta med mig båda och inte riskera hundmöten. Så hundarna får definitivt mindre motion och aktivering än de borde men inte så lite som folk kanske tror om de inte är insatta och bara ser dem i trädgården dag ut och dag in.
 
Så hundarna får definitivt mindre motion och aktivering än de borde men inte så lite som folk kanske tror om de inte är insatta och bara ser dem i trädgården dag ut och dag in.

Så tror jag det är ofta! När Monster var som värst var det ju ingen som såg att han var ute så mycket som en minut, typ. Det var ju för att jag totalt undvek allt och alla, gick ut på nätterna, körde långt bort, osv. Men det kan säkert ha sett ut som att han bara fick sitta inne och uggla...

Finns en hund på byn som jag undrar lite över hur mycket den faktiskt får vara ute. Jag ser den ibland när jag är ute med Monster, det verkar bara vara karln i huset som alls kan ta den i koppel, och de går bara ungefär 50m åt ena hållet, 50 åt andra. Kommer det någon från något håll så släpas (bokstavligen) hunden tillbaka till huset i så rask takt det går... Jag vet att de inte är villiga att lyssna på tips från mig (har försökt prata med dem), hunden får vara ute på gården ganska mycket (det märks, eftersom han blir vansinnig när någon går förbi) och de går ju lite med den ibland. Men jag hoppas de också kör iväg med den och går när och där jag inte ser...
 
En dam i mitt hus (som har hund och som alltid är ute med den typ) undrade lite förstulet om vi bara gick promenader runt kvarteret med vår hund, eftersom vi hade en ung hund med mycket energi som kanske skulle behöva lite mer stimulans än så...
Jag kunde inte hålla mig från att skratta högt eftersom vi träffade henne på torsdagen och under helgen hade jagat och hon sprungit typ 4 mil, vilodag på måndagen, två längre viltspår på tisdagen och en löprunda på runt milen med sambon på onsdagen. Utöver detta promenader om 1-2 timmar/dag. Men det är klart, hon ser oss framförallt när vi går superkorta kissrundor typ runt huset precis innan vi ska iväg och hunden ska vara ensam.
Det är ju inte så enkelt för henne att veta att dessa kissrundor enbart är för att hon ska få kissa en gång till innan hon ska vara själv, och att hennes motionsrundor görs vid andra tillfällen :)
 
Tack för era svar. Jag tycker det verkar vara så otroligt många som bara har hund, och på sin höjd går ut och rastar den och inget mer. Jag vet inte, men jag tycker synd om hundarna, de måste ha det jättetråkigt att aldrig få röra sig ordentligt, aldrig få springa av sig ( inte ens i en rastgård, vilket de anser är för långt att gå, vilket tar ca 15 min från där vi bor).

De fallen jag beskrev här ovan, är folk jag känner och pratar med, så det är inte så för dessa hundar att de just då har det såhär, och att inte jag "ser" när de blir aktiverade. Jag har helt enkelt frågat och undrat när vi träffats. Frågat var de brukar gå, om de tränar något, hur ofta och mycket de är ute mm. Diskuterat hund med dem och ställt kanske lite ledande frågor när jag velat veta mer.

En av personen som jag känner lite mer av dessa, har jag frågat ett antal gånger om vi ska ta min bil ( personen har inget körkort), åka till skogen, eller gå en långpromenad tillsammans. Svaret har blivit att hunden bara drar och är så jobbig, så det går inte. Jag har sagt till att hunden behöver mer motion än vad han får, och till svar får jag att ja, jag vet, men han klarar sig på detta och han är så jobbig att gå med.

Tror ni att det är det vanligaste att det är såhär, eller tror ni de flesta sköter sig bättre ? Som jag skrev innan, så "vet" jag ju att de flesta här inne är utomordentliga hundägare, men det finns ju betydligt fler hundar där ute som inte är Bukehundar ;-).
 
Jag bor i en liten ort som är otroligt hundrikt vilket gör att man känner igen de flesta utav dem.
Det är många hundar man stöter på och en hel del utav mina vänner har hund/hundar.

1. En mellanstor hund som bor granne med oss har jag endast sett rastas ute på gräsmattan.
2. En liten hund som bor lite längre ifrån oss kommer förmodligen inte ut alls då hon alltid är ute på sin tomt som är fylld med bajs.
3. En amstaff tik som är så fruktansvärt understimulerad. Ena ägaren är en relativt biffig kille och hon drog omkull honom när hon fick syn på min hund. Hunden är 8 månader.

Möjligheterna för att ha hund i denna ort är STOR. Vi har ett motionsspår där man kan välja att gå promenader från 1,5 km till 1 mil. Där möter man oftast på samma gamla träningsgalna ägare med sina hundar. I hundgården är det blandat. Men oftast ägare som bara sitter ner och låter hunden göra sitt. I "vår" dunge brukar amstaff/staffarna hålla till där man har möjlighet att dragweighta och träna springpole. Sen har man dessa vanliga "kissrundorna" där man mer eller mindre stöter på samma människor. Men ändå, om ni har hund och har möjligheten att hitta på saker - Gör det! Jag är så glad för att jag har hund i just DENNA ort på grund utav möjligheterna. Min mamma är till och med avundsjuk och brukar ofta komma hit. :angel: (Hon bor 5 mil härifrån)
 
Jo visst kan man fundera över en del. En som hade en jakthund och en terrier som bara fick komma ut på kissrundor runt huset samt att dom fick komma ut och "springa av sig" nån gång i veckan vilket innebar ut ur bilen och rusa runt själva imax 10 minuter. Understimulerade hundar ja.
Med Jag har nog mest bekymrat mig över en schäfervalp som dragits med på långa och många promenader redan från start samt fjällresa vid nån månad bara med milslånga promenader.
 
Jag vet att en av mina grannar tyckt otroligt synd om mina hundar som bara fick komma ut 5-15 minuter ett par gånger om dagen.

Vilket ju är vad hon ser, för jag packar in hundarna i bilen och aktiverar och motionerar på annan plats. Så det är svårt att utvärdera andras hundhållning.
 
När jag pratar med folk så vet jag att de ofta blir väldigt förvånade när jag berättar om våra två timmar långa promenader som vi tar dagligen utöver rastningsrundor. "Att du orkar gå så mycket!" säger de, eller bara "OJ så långt". Eftersom det är hundfolk som säger det så tar jag för givet att de är ute mycket mindre med sina hundar än vad jag är med mina.

Utöver det ser jag sällan hundar i bra form. De flesta jag möter är feta eller åtminstone väldigt omusklade. Jag tror knappast att en hund som får tillräckligt med fysisk motion ser ut som om den inte har en muskel i hela kroppen.

När det kommer till den mentala träningen i form av lydnadsträning, spår eller liknande så ligger jag själv på latsidan. Just därför har jag ju också valt en hundras som inte har något direkt behov av mental träning (även om de såklart uppskattar lite lätt träning då och då). Men när jag ser hundar som inte beter sig ok när de går i koppel samtidigt som hundägarna inte verkar vara det minsta intresserade av att ta kontakt med hunden och träna på att få en och gå ok, samtidigt som den ser otränad ut, då tvivlar jag starkt på att de är speciellt aktiva med sina hundar.

Vet också att vissa grannar säkert kan tänka sig att jag är lat med hundarna, morgonrastningen tex kan vara att vi går 15 meter utanför porten och vänder in igen ;) Meeen de ser ju inte att vi senare går halvtimmeslånga rastningsrundor och någon timmeslång långpromenad med lösspring i kuperad terräng. Däremot syns det ju hela tiden på mina hundar att de är välmusklade och i bra hull, så även om folk bara ser dem precis utanför dörren borde de förstå att hundarna får komma ut mer än så.

Och justja, när folk väl verkar inse att deras hundar är för runda, när de ska få dem i form till någon tävling eller liknande, då är det oftast prat om "minska maten". Nästan aldrig hör jag någon säga "öka motionen".
 
Har också några i min närhet som mest bara verkar ha hund för att ha hund. Eller vissa som har jakthund som nästan uteslutande står i hundgård tills de ska jaga.
Vet inte riktigt om det är pga lathet eller okunskap som de gör så. Kanske en kombination?
Det är ofta även, enligt min erfarenhet folk som inte är särskilt uppmärksamma på att hunden är understimulerad. Den bara "är sån" tycker jag är en vanlig uppfattning.
 
Jag brukar inte lägga mig i hur andra håller sina hundar sålänge hundarna inte mår uppenbart dåligt..

Själv har jag en hund som ärligt talat inte får göra så mkt alls. Hon promenerar väl några kilometer om dagen men annars ligger hon mest i soffan/sängen eller är med husse på jobbet. Hon vill inte så mkt och jag lägger min energi på mina två andra hundar som jag tränar målmedvetet med.
Jag skulle inte säga att hon har ett dåligt liv för det.

Sen håller jag inte med dig om att hundar mår bättre eller sämre beroende på om de går på samma eller varierande platser. Eller att fri tillgång på ben eller leksaker skulle ha något att göra med välbefinnande.
Men klart att det är trist när folk inte vill göra ngt med sina hundar!
 
Jag har faktiskt väldigt dålig koll på hur mycket/lite hundarna häromkring aktiveras.
Jag vet att ett par hundar som bor nästan granne med oss går minst en riktigt lång promenad varje dag, vi ser dem ganska ofta. Och så vet jag en annan hund som går i skogen varje eftermiddag, men jag vet inte hur länge. Den hunden har vi träffat och lekt med ibland på våra promenader. Och så vet jag att en hund i grannskapet är på dagis hela dagarna och går en kortare kissrunda på kvällen med husse eller matte. Ja, och så vet jag en liten hund som jagar en hel del.

Men annars vet jag faktiskt inte, jag tänker nog inte så mycket på hur andra gör med sina hundar. Det bor mest familjehundar häromkring, så en vild chansning är att de flesta inte är väldigt aktiva utan kanske promenerar en-två timmar om dagen och går någon kurs på brukshundsklubben bara för skojs skull. Något sånt gissar jag.
 
Sen tror jag att det finns hundar som faktiskt mår fint med väldigt lite aktivering. Familjens gamla hund som nu syrran har gör inte många knop. Han blir förvisso 12 år nu i sommar men han går lite rastningsrundor. Någon långpromenad i veckan och i övrigt är han nästan aldrig själv utan hänger med till vänner eller passas av släkt (inte sällan mig) och då får han även någon långpromenad. Han leker lite med någon leksak eller tuggar ben och myser. Och på honom märks det inte alls. Han beter sig likadant som när han går längre promenader och har inga konstiga beteenden för sig. Omusklad är han dock, men det är väl det enda man kan klaga på :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 098
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 776
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp