Hur andra aktiverar sina hundar, lite längre inlägg

På tal om att det är svårt att faktiskt ha koll på hur mycket andra motionerar hundarna...

I närheten av mig finns någon blandras, ingen aning om vad det kan tänkas vara i den men hunden är medelstor, ganska nätt i kroppen och ser ut att vara väldigt aktiv. Alltid på alerten och snabb på att uppfatta saker i omgivningen. Jag ser den mest när den går bevisligen korta rundor runt huset och noterar att den alltid(!) gör hemska utfall mot andra hundar, skriker i flera minuter efter att en hund försvunnit ur synhåll och noterar att ägaren inte verkar bry sig det minsta om att försöka träna sin hund... Kort sagt, det verkar lätt som om hunden inte får göra något öht mer än att gå runt huset.

Idag tog jag en lite annan väg än vanligt och passerade då en av kommunens rastgårdar. Vad ser jag där? Jo, den hunden. Den sprang runt där och såg jätteglad ut (fram tills den insåg att vi kom och då började skälla som en tok). Visst, det är inte någon aktivering egentligen, men det visade att hunden åtminstone får något mer än bara korta rundor runt huset i stramt koppel och att den faktiskt får vara lös under kontrollerade former ibland. Jag blev väldigt glad av att se det. Nu tänker jag vara naiv nog att tro att hundägaren hemma åtminstone tränar lite trick och att deras enda problem i hela världen är just hundmöten :p

Jag kan tänka mig att mina grannar ser mig och min hund såhär... I kvarteret går vi bara kissrundor men min hund har väldiga problem att kissa på "okända" platser, speciellt när det är snö. Så just nu gör hon bara sina behov på baksidan av vårat hyreshus, och det väl endast där våra grannar ser oss. Vi går mycket varje dag, försöker lära oss drag, tränar agility och lägger spår men de som inte känner oss vet ju inte om det. De ser bara att jag rastar hunden på bakgården 3-4 gånger om dagen och går 2 kopplade rundor på 15-20 min i kvarteret :p

Min hund gör också utfall, vi jobbar på det men när hon väl börjat göra utfall så kan jag inte göra så mycket annat än att fortsätta gå. Men jag försöker verkligen planera promenaderna så vi kan titta på mötande hundar men inte komma för nära dem... Men det lyckas inte alltid.
 
Att man inte kan döma efter vad man bara ser är sin sak, men när ägarna själva säger att de inte hinner/orkar mer än kissrundor om ens det? Jag har träffat många sådana genom året, inte minst när jag gått kurs.
 
Jag ar en blandras; chihuahua (3/4), tibetaskspaniel och pekinese. Jag jobbar med hästar och min hund är ute med mig om dagarna. :) Är för liten för att följa med när jag rider ut, så då är han inne. Men annars hänger han med när jag rider hemma på gården. Han är lös och går efter mig oftast. Finns en till hund på gården (ej min) som han gärna följer efter också; en gammal tik som inte bryr sig nämnvärt om honom, men han älskar henne och är super nöjd om han får hänga på henne. Ibland kommer lite andra hundar till stallet och då lekar han gärna med dem (dock inte med stora hundar). Gården jag jobbar på är stor med 85hästar så fysisk motion får han så det räcker och blir över!
När vi är hemma/inne tränar vi lite trick. Sitta, ligga, ligga kvar, lägga sig i korgen på kommando, high five (kan med båda tassarna), vacker tass (kan båda där med), ligga på rygg, rulla runt, dansa, "ta sina leksaker försiktigt", skälla på kommando. Är snart dags att komma på något nytt trick då många av dem börjar bli riktigt bra!

Om vi är hos mina föräldrar eller pojkvän i stan blir det koppelpromenad och då försöker jag alltid träna honom genom att stanna på kommando, sitta kvar om jag går några meter och sedan kalla in honom (vill inte ha honom lös så mycket i stan då han kan skälla på folk, så detta gör vi när andra är utom synhåll), tränar också att han ska gå vid sidan med slakt koppel; detta är mycket jobbigt tycker han ;) vill gärna dra i kopplet. Går promenader med honom ca 5 gånger om dagen med en längre promenad och de andra kortare runt kvarteret ungefär. Är egentligen en latmask som gömmer sig när han förstår att man ska gå ut (om någon börjar klä på sig ytterkläder, eller tar fram kopplet) ;)

Övrigt har han fri tillgång på mat, och vatten såklart! hur mycket leksaker och ben som helst ; plus flera ställen som är "hans" att sova på! Under natten sover han i sängen, gärna under täcket eller mellan mig och min pojkvän.
 
Jag anser att min hund har det jättebra. Nu är jag mammaledig och vi går tre rundor per dag om vi inte åker till stallet. I stallet följer hon med ut när jag rider/kör. Vi går två rundor i skogen och en på gångvägar här i området. 45 min-1,5h per gång och en av den tränar jag henne/lägger spår om jag har möjlighet att gå utan bebis. Ibland åker vi iväg till andra skogar oxå och på sommaren badar hon några ggr i veckan ute. Hon är knappt ensam nåt alls. Hon är på "dagis" (hos min pappa) när vi jobbar.

En kompis granne har fyra jakthundar. Två av dessa jagar inte utan sitter bara i hundgården. Alltså 24/7. De får aldrig gå ut eller vara inne i huset. Jag tycker det är djurplågeri. :(
 
En kompis granne har fyra jakthundar. Två av dessa jagar inte utan sitter bara i hundgården. Alltså 24/7. De får aldrig gå ut eller vara inne i huset. Jag tycker det är djurplågeri. :(

Enligt lag ska hunden vara utanför hundgården en viss tid per dygn, tror det är 1 timme. Så jag hade ringt farbror Länsstyrelsen i ditt fall.
 
Konstigt. De är ihärdiga i mitt län. Fler borde kanske ringa.

Jag vet. Grannen säger att hundarna visst får komma ut ur hundgården, så den som var ut från länsstyrelsen kunde inget göra eftersom hundarna får mat och är friska fysiskt. Men psykiskt verkar det sådär.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 099
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 777
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp