Hur andra aktiverar sina hundar, lite längre inlägg

Naturligtvis är det skillnad på ras, individ och ålder, det är inte det jag "undersöker" , utan hur den "vanlige" hundägaren är och resonerar kring att äga hund . Med vanlig, menar jag då, de som inte är väldigt aktiva, tränar, tävlar och jobbar i massor med sin hund, utan en "Svensson-hund", en familjemedlem för familjen, men som kanske inte bryr sig mer om hunden än att den har vatten, mat och får några rastningar för att göra sina behov per dag.

Min åsikt är att de flesta hundar skulle må bättre av att få röra sig mer, få lite mental stimulans och att få leva ett "roligare" hundliv. Ett roligare hundliv menar jag med att få vara lös och kunna springa av sig ibland ( i mån av att den klarar det), få leka med annan hund någon gång ( om den inte är arg eller inte vill leka), att få någon mental stimulans, att den får gå på annat än asfalt, får göra något annat än gå runt kvarteret och in igen. Det är bara min åsikt, men inte kan väl det vara ett roligt liv?

MiniLi , jag menade inte att min hund mår bättre än andra för att hon har fri tillgång till ben eller leksaker, utan det var mest en dålig information på vad hon hade att erbjudas i livet och kunde utnyttja detta om hon ville :-). Motsats till en hund som inte får ben eller har leksaker, och har därmed ännu mindre stimulans om de ändå är understimulerade med dålig aktivitet i livet.

Att jag varierar rundor och miljö har nog lika mycket med mig, som med hunden att göra. Jag tycker det är tråkigt att gå samma rundor varje dag, och kan inte riktigt hålla med dig om att hunden inte upplever skillnad på miljö heller. Iallafall, min hund ger sken av att vara mer uppmärksam, mer intresserad och tycker det är roligare med miljöombyte när vi åker ifrån vår vanliga "hemmamiljö". Nya dofter av andra hundar, nya ställen att upptäcka, nya ljud, nya träd/stenar/murar/hinder mm vi utövar parkour på, ger iallafall min hund lite nytt intresse att inte bara gå på rutin hemma med samma hundar i möte och dessas dofter :-)
 
det är inte det jag "undersöker" , utan hur den "vanlige" hundägaren är och resonerar kring att äga hund

Fast alla svar du får här lär vara precis lika utifrån som dina egna observationer, och precis lika begränsade. Den "vanlige" hundägaren hänger inte på ett specialintresseforum. Vi kan nog sägas vara nördar här allihop, om än i ganska starkt varierande grad.
 
Därav jag frågar vad NI känner till för folk och bekanta med hundar och hur deras hundar har det, inte ERA egna :-)
 
Förtydligar lite. "Vi" på buke är nog så kallade hundnördar på ett eller annat, vi hänger här, diskuterar, lär, funderar och frågar varandra. Alla bryr sig inte lika mycket, men jag tror knappast jag är unik med att träffa, känna och stöta på hundar och deras ägare ute och prata, och även där diskutera och ha olika hundhållning och synsätt. Där lär man sig också mycket om andra.

Jag bor i ett väldigt hundtätt område och jag kan knappt gå ut en endaste runda utan att trfäffa någon jag antingen hejar på, pratar några ord med, eller tar sällskap med. På gott och ont vill jag säga, då jag ofta VILL gå själv, men ändå inte bara går förbi dessa bekanta jag stöter på så ofta.

Jag har även arbetskamrater, släktingar, kompisar mm som har hund, och även där diskuteras det, även om man inte tycker lika. Jag är intresserad av era erfarenheter och hur vanligt det är med hundar som jag anser har ett rätt till mer än vad de får. Är det vanligast att aktivera sin hund eller inte :-)
 
Jo, jag förstår det. :)

Men jag menar att vi inte kan ge någon bild av hur andra har det. Det blir både för begränsat, för många felkällor och för stor tolkningspåverkan.

Jag håller med. Här i byn är det jättemånga som har hund men det vore vanskligt för mig att säga hur mycket motion deras hundar får eller hur de aktiveras. De som jag sällan ser ute på promenad kanske motioneras på andra ställen än där jag ser det, precis som mina? Hur mycket de lämnas ensamma är öht inget som jag har insyn i.
 
Jo, jag förstår det. :)

Men jag menar att vi inte kan ge någon bild av hur andra har det. Det blir både för begränsat, för många felkällor och för stor tolkningspåverkan.

Jag är inte ute efter exakta svar, mer om hur ni vet hur andra hundar har det. Mitt föregående inlägg få ge information om det :-) Jag vill så gärna tro att de flesta hundar har det bra, men om det visar sig att de flesta inte har det, så vill jag kanske arbeta och engagera mig i detta för att påverka framtida valpköpare på något vis. Genom att vara aktiv på sidor på fb, på buke, på media så kan man kanske påverka lite och därför vill jag veta era upplevelser på hur ni tycker det ser ut över lag på de hundar ni träffar, ser och är bekanta med :-)
 
Tänkte väl mest om ni pratar och diskuterar med folk ute. Jag får alltid massor information, oavsett om jag vill eller inte ;-)...Jag bara kände att om kunskapen här i landet är väldigt dålig, så kan man engagera sig mer i att verkligen skriva/påtala vad en hund behöver :-)
 
Jag är engagerad i min lokala brukshundklubb, det är ett bra första steg. Vi visar upp oss flera gånger om året där folk får prova på olika aktiviteter med sina hundar, t ex agility och rallylydnad. Klubben har också öppen träning där vi som är aktiva turas om att vara träningsvärdar och se till att alla som kommer känner sig välkomna.
 
Jag är engagerad i min lokala brukshundklubb, det är ett bra första steg. Vi visar upp oss flera gånger om året där folk får prova på olika aktiviteter med sina hundar, t ex agility och rallylydnad. Klubben har också öppen träning där vi som är aktiva turas om att vara träningsvärdar och se till att alla som kommer känner sig välkomna.

Det här är nog den bästa möjligheten att påverka, som jag ser det. Oombedda föreläsningar och predikningar riskerar snarare att vända bort folk än att få dem att ta till sig info. Tyvärr betyder det att det är bara de som själva är intresserade av att aktivera sig och utvecklas är de man kan nå, men jag tror faktiskt det är det enda man kan göra: ge folk så stora och varierade möjligheter som man kan, att själva engagera sig. Välkomna de som vill känna på litegrann, och vara så inkluderande som det bara går (det går ju inte att inkludera precis allt och alla, SBKs dressyrpolicy är ett exempel på en bra begränsning)...
 
@Monstermom

Det är precis vad jag tror också. Dåligt samvete är ingen bra grund för att få folk att aktivera sina hundar mer, att däremot få fler att upptäcka hur roligt och lätt det kan vara är en bättre strategi. Visa upp och låta folk(inte minst barn) pröva på, ordna hundpromenader bestämda tider utan föranmälan där man betalar en liten slant per gång för att träffa andra hundägare och få tips av medföljande instruktör(har vi också på klubben) och andra liknande saker tror jag är ett bättre sätt att få inaktiva hundägare att ge sina hundar ett roligare liv.
 
Förtydligar lite. "Vi" på buke är nog så kallade hundnördar på ett eller annat, vi hänger här, diskuterar, lär, funderar och frågar varandra. Alla bryr sig inte lika mycket, men jag tror knappast jag är unik med att träffa, känna och stöta på hundar och deras ägare ute och prata, och även där diskutera och ha olika hundhållning och synsätt. Där lär man sig också mycket om andra.

Jag bor i ett väldigt hundtätt område och jag kan knappt gå ut en endaste runda utan att trfäffa någon jag antingen hejar på, pratar några ord med, eller tar sällskap med. På gott och ont vill jag säga, då jag ofta VILL gå själv, men ändå inte bara går förbi dessa bekanta jag stöter på så ofta.

Jag har även arbetskamrater, släktingar, kompisar mm som har hund, och även där diskuteras det, även om man inte tycker lika. Jag är intresserad av era erfarenheter och hur vanligt det är med hundar som jag anser har ett rätt till mer än vad de får. Är det vanligast att aktivera sin hund eller inte :-)

Jag förstår inte riktigt syftet med din tråd. Skall vi gemensam oja oss över alla stackars hundar därute?

Jag håller med @Monstermom , vi vet inte alls hur folk har det och man skall låta bli att vara snabb att döma. Måhända att hundarna du pratar om har en spännande inomhusmiljö där de leker gömme med barnen för jämnan, eller så är de uttråkade stackare som ägs av usla hundägare trots allt? Och vad skall vi göra åt det?

Utgår jag från mig själv så har våra hundar aktiviteter i överflöd inomhus. Med tre aktiva flickor som älskar att hitta på allt från dockvagnslek till leta efter benet, till klapp och kel, till att hundarna har olika roller när det skall städas till till till.... Man blir trött av att vara inomhus i det här hemmet.

(gäller både vuxna och hundar)
 
Jag tillhör vanliga svensson hundägaren som inte träna och tävlar och bara har hundar för sällskap.
Kan ärligt säga att mina inte går särskilt mycket promenader såhär års.
Är vädret fint går vi en timme i skogen där de är lösa + några rundor runt kvarteret.
Om det är kallt, blåser, regnar eller snöar går vi en kort sväng och sen är de ute på tomten om de vill.

Jag är inte lat men Ruben hatar att gå promenader kopplad här hemma, han ser ingen vits alls att gå en rund och komma tillbaka dit man började.
Däremot är det kul att gå till något ställe, tex stallet, vara där några timmar och sen gå hem.
Ture går gärna promenader, hur långt som helst, men det måstevara bra väder, annars stretar han hemåt och blir helt förtvivlad.

Vi går ofta till stallet, är 2km. Vid tråkigt väder åker de cykelkärra eller bil. Beror även på om jag ska åka med transporten.
Vid stallet går de lösa.

Tränar rally med Ture under sommarhalvåret.
Många har regeln att inne är man lugn. Här är det tvärtom, inne är det fest.
Vi har stort hus med öppen planlösning. Jag leker massor med hundarna inne. Både hjärngympa och fysisk aktivitet med hopp och balansövningar. Sen leker de massor med varandra inne denna tid på året.
 
Tog bort mitt inlägg eftersom jag missuppfattade syftet med tråden. Trodde du undrade hur våra hundars liv ser ut men du menade andra personers hundar. Och det vet jag nog inte tillräckligt mycket om eftersom folk med hund som jag känner är ungefär som jag.
 
Jag känner att jag blir missförstådd av flera. De fall jag pratar om har jag ganska mycket insyn i, jag VET att tillvaron ser ut som den gör. Jag trodde väl, med min trådstart, att folk visste mer om varandra än var det verkar.

Jag träffar ständigt hundfolk i olika sammanhang och eftersom mitt hundintresse är stort, så diskuteras det ofta hund med just hundägare, oavsett om det är på jobbet ( det kan tex vara vikarie som kommer in och jobbar också) eller annat.

Jag träffar folk ute på promenader, och då folk som både har hund och de som haft och vill skaffa, ofta kommer fram, så diskuterar jag ofta . Jag har som sagt va släktingar, det kan vara kusiner eller annat som jag inte har jättebra kontakt med, men nog tar jag reda på hur de håller sin hund och är intresserad av hur de aktiverar sin BC mm, eftersom jag är intresserad av aktivitet, kan få tips själv på hur jag kan aktivera min egna på olika sätt, och se insynsvinklar på hur de hanterar situationer så får jag ett utbyte av det.

Ber om ursäkt att mitt inlägg missuppfattas, jag ville se hur ni ser på "saken" om att många hundar och ytterligare många nya valpköpare inte har kunskap om att ens kunna få ett bra liv med sin hund. Ville få lite kött på benen om hur det ser ut i hela Sverige och era erfarenheter om det, men det verkar som inte så många vet och bryr sig om andra här....

Jag hade önskat att fler brydde sig och att man ville hjälpa fler med information innan man skaffar hund, alternativt ge kunskap och annat till dem som inte vet bättre och har hund. Intresset verkar dock vara att gör ditt, skit i andra....

Jag är med i diverse grupper, både på fb och mer forum/privat. Trots att jag tjatar kopiöst om samma saker, så ser folk det som att det är som att köpa ett mjukisdjur att ta hand om. Ja, jag blir sur och argumenterar emot, mot döva öron oftast...Men kanske ska man bara inte bry sig? Hundar mår inte bra, men det är ägarens ansvar som inte vet bättre?
 
Jag anser mig nog har ganska hög tröskel för vad som anses vara dålig hundhållning. Vist kan jag ha starka åsikter när man träffar folk på kurser som skaffat sig någon draghundskorsning till soffhund och sedan ser ut som om man slagit dem med något hårt för att man föreslår att de kanske borde aktivera hunden med hjälp av tex skidor eller cykel......


Men bland de jag umgås med tävlar de flesta i perioder med sina hundar och jag räknar med att hundarna får någon typ av stimulans även under de perioder när de inte är med och tränar i grupp. Jakthundfolket här är dock en klass för sig, en granne till oss fick det att låta som om vi var fullständigt galen som motionerade hundarna även under pågående jaktsäsong. Motionen bestod då av den dagliga kissrundan på ca 3km men vi vart nästan anklagad för att vars någon typ av djurplågare. Tydligen behöver inte en hund som jagat på förmiddagen ut och kissa på kvällen :meh:
 
Jag förstår inte riktigt syftet med din tråd. Skall vi gemensam oja oss över alla stackars hundar därute?

Jag håller med @Monstermom , vi vet inte alls hur folk har det och man skall låta bli att vara snabb att döma. Måhända att hundarna du pratar om har en spännande inomhusmiljö där de leker gömme med barnen för jämnan, eller så är de uttråkade stackare som ägs av usla hundägare trots allt? Och vad skall vi göra åt det?

Utgår jag från mig själv så har våra hundar aktiviteter i överflöd inomhus. Med tre aktiva flickor som älskar att hitta på allt från dockvagnslek till leta efter benet, till klapp och kel, till att hundarna har olika roller när det skall städas till till till.... Man blir trött av att vara inomhus i det här hemmet.

(gäller både vuxna och hundar)


Vem har sagt att vi ska oja oss? Blir mer och mer besviken på buke, att det alltid ska dras i det ena och det andra ordet man skriver, det ska missuppfattas, hur tydligt man än skriver, och alltid ges svar på tal.

Jag ställde en fråga jag undrade över och genast kommer svar: Vad är syftet med tråden, vad vill du, vad är du ute efter??? Jag är mindre och mindre inne här pga att folk inte kan ta tillvara på kunskap utan bara ifrågasätta, så när jag nu gjorde en tråd ( i all välmening för att kanske kunna vidarebefodra något viktigt i hundhälsa för min del till andra), så kommer dessa citat igen. Jag vet inte, varför frågar du, du vet inte hur andra har det, det bryr vi oss inte om mm. Är det så ni vill ha ett hundforum när någon frågar?
 
Jag känner att jag blir missförstådd av flera. De fall jag pratar om har jag ganska mycket insyn i, jag VET att tillvaron ser ut som den gör. Jag trodde väl, med min trådstart, att folk visste mer om varandra än var det verkar.

Jag träffar ständigt hundfolk i olika sammanhang och eftersom mitt hundintresse är stort, så diskuteras det ofta hund med just hundägare, oavsett om det är på jobbet ( det kan tex vara vikarie som kommer in och jobbar också) eller annat.

Jag träffar folk ute på promenader, och då folk som både har hund och de som haft och vill skaffa, ofta kommer fram, så diskuterar jag ofta . Jag har som sagt va släktingar, det kan vara kusiner eller annat som jag inte har jättebra kontakt med, men nog tar jag reda på hur de håller sin hund och är intresserad av hur de aktiverar sin BC mm, eftersom jag är intresserad av aktivitet, kan få tips själv på hur jag kan aktivera min egna på olika sätt, och se insynsvinklar på hur de hanterar situationer så får jag ett utbyte av det.

Ber om ursäkt att mitt inlägg missuppfattas, jag ville se hur ni ser på "saken" om att många hundar och ytterligare många nya valpköpare inte har kunskap om att ens kunna få ett bra liv med sin hund. Ville få lite kött på benen om hur det ser ut i hela Sverige och era erfarenheter om det, men det verkar som inte så många vet och bryr sig om andra här....

Jag hade önskat att fler brydde sig och att man ville hjälpa fler med information innan man skaffar hund, alternativt ge kunskap och annat till dem som inte vet bättre och har hund. Intresset verkar dock vara att gör ditt, skit i andra....

Jag är med i diverse grupper, både på fb och mer forum/privat. Trots att jag tjatar kopiöst om samma saker, så ser folk det som att det är som att köpa ett mjukisdjur att ta hand om. Ja, jag blir sur och argumenterar emot, mot döva öron oftast...Men kanske ska man bara inte bry sig? Hundar mår inte bra, men det är ägarens ansvar som inte vet bättre?

Men du säger ju själv att du inte når fram, att du pratar för döva öron? Vad för nytta känner du att du gör, när du gör det?

Och nej, det handlar inte om att man inte bryr sig eller håller på "sköt dig själv och skit i andra", det handlar om att det inte finns någon som tjänar på att man bankar huvudet i väggen om och om igen, och rent krasst så har andra rätten att göra som de vill så länge de håller sig inom lagen, alldeles oavsett vad jag tycker är rätt och fel. Det mest sannolika som händer om man försöker köra oombedd information i halsen på folk är att de drar sig undan och stänger öronen - negativt resultat, alltså.

Jag omger mig med människor vars hundhållning jag kan ställa mig bakom, jag pratar med de som är intresserade och vill höra vad jag har att säga, och jag försöker inkludera de som kanske kan förmås att bli intresserade av vissa aktiviteter. Ser jag någon som verkar ha problem kan jag försiktigt fråga om de är intresserade av tips. Men nej, jag sneglar inte på vem som aktiverar sin hund hur utanför de jag umgås med, utöver att hunden sköts inom lagen. Jag predikar inte för någon som inte är intresserad (och även för de som är intresserade tipsar jag mer om böcker och instruktörer än föreläser om vad de ska göra hur, det finns mycket större chans att de tar till sig kunskap de själva hämtar in). Jag hjälper gärna till med rasval innan någon skaffar hund, men jag står inte bredvid och väntar på katastrofen om de ändå väljer fel sedan.

Jag försöker också komma ihåg att bara för att jag har en ganska tydlig bild om vad som är bra hundträning, schysst hantering, god aktivitetsnivå, etc så är det inte så att jag har rätt och alla andra har fel. Jag står givetvis bakom mina egna övertygelser (men försöker också ompröva dem så ofta jag kan), men jag måste acceptera att den jag pratar med har sina övertygelser och för den personen är de precis lika rimliga och självklara som mina är för mig. Om någon har åsikter jag inte kan acceptera så säger jag det, förklarar varför, och stryker personen ur min umgängeskrets. Jag har tex inget intresse av att lyssna på allt fantastiskt CM kräkt ur sig och ingen förhoppning att resonera om det, så jag talar om att jag finner det oacceptabelt och därför tackar för mig.
 
Jag hade önskat att fler brydde sig och att man ville hjälpa fler med information innan man skaffar hund, alternativt ge kunskap och annat till dem som inte vet bättre och har hund. Intresset verkar dock vara att gör ditt, skit i andra....

Jag är med i diverse grupper, både på fb och mer forum/privat. Trots att jag tjatar kopiöst om samma saker, så ser folk det som att det är som att köpa ett mjukisdjur att ta hand om. Ja, jag blir sur och argumenterar emot, mot döva öron oftast...Men kanske ska man bara inte bry sig? Hundar mår inte bra, men det är ägarens ansvar som inte vet bättre?

Jag tror att man har bäst chans att få fram sin poäng när folk ha problem. Så länge de tycker att livet tuffar på väl är de flesta inte särskilt mottagliga, tyvärr.
Jag vet också flera brukshundsklubbar provat att köra Köpa-hundkurs, men intresset är oerhört lågt, om ens befintligt.

Men visst ser jag folk jag tycker har konstig hundhållning. Är den helt störd ringer jag Länsstyrelsen.
Senaste exemplet är väl våra grannar som har en superfin ung hund, en tax, men den får nog inte mer än 5 stycken tvåminuters kissrundor per dag. Jag har lust att plinga på och erbjuda mig att ta hand om hunden... Eller de som har 2-3 aktiva hundar, som de har tid att göra något med varannan torsdag om det är fint väder, och då skaffar en till. Störigt!
Men jag förstår inte hur det hänger ihop, för mina hundar blir odrägliga om det går för lång tid utan aktivitet. Fast det finns ju överslag även åt andra hållet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 099
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 776
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp