Hur nära manken?

_Eulalia_

Trådstartare
Har provat många olika sadlar på min häst och den vi har just nu är den enda vi är väldigt nöjda med. Den följer hans rygg bra och är den enda som varit bred nog att ge rörelsefrihet åt bogen. Nu har jag bantat ner honom ganska mycket + att han inte riktigt har hunnit muskla sig vilket gör att sadeln "trillat ner" lite och hamnat närmare manken, utan att ligga i framvikt. Sätter jag i ett smalare järn blir den för trång vid bogen. När jag sitter i sadeln får jag in en hand mellan framvalv och manken, men det går inte fritt utan det trycker ju lite på handen när jag har den där. Men är det tillräckligt för att manken ska gå fri? Sadeln finns även för högre manke men då får jag gå upp i sitsstorlek vilket jag helst vill undvika då det är en ponny.

Sv: Hur nära manken?

Sålänge den inte trycker någonstans på hästen är det okej.

Du kan ju köpa tex en acavallo front riser som fyller ut tills dess att häten musklat sig.

Eftersom jag får in handen så finns det ju i alla fall 1,5-2cm mellanrum(får ju pressa in den lite). Så det borde alltså vara tillräckligt? Har hört nån gång att man bör kunna få in fyra fingrar på bredden och då är ju detta alldeles för lite.

det kan inte vara så att en fårskinns padd med inlägg fram kan passa? eller blir den för smal bak då?

Om sadeln hamnat närmre manken men ändå inte ligger i framvikt skulle jag prova med en vanlig fårskinnspadd eller helst en sån padd som bland annat Hööks ha med ett material som påminner om Tempur.
Inga ilägg i fram eftersom den ju ligger i jämvikt enligt dig.

Det ska inte finnas minsta möjlighet att sadeln slår i manken eller tornutskotten. Finns det risk för det så skulle jag prova att ha en fårskinnspad under men om inte det fungerar kan man stoppa sadeln så det blir lite mer ull framme vid manken.

kl, kom precis på att om sadeln inte kommit i fram vikt så måste hela ryggen ju vara jämnt av musklad = front riser kommer nog sätta den i bakvikt. så en vanlig hel padd under kommer nog räcka tills hästen musklat sig igen.

Har aldrig använt padd förut så hur funkar det med en fårskinnspad, finns det inte risk att den fyller upp så det blir ännu mindre plats mellan manke och sadel?

Jo det stämmer om sadeln redan är trång eller ligger perfekt (dvs kan varken vara bredare eller smalare).

Men vad jag förstått är TS sadel något för vid nu och då kan en pad vara ett alternativ tills den inte är för vid längre :)

en pad ändrar aldrig sadelns bomvidd. antingen är sadeln för trång, lagom eller för vid, vare sig det är en pad under eller inte.

En pad gör inte att en sadel passar, så enkelt det hade varit i sadeldjungeln då.

En pad lyfter sadeln och kan göra den något mer flexibel eftersom hästen rör sig, särskilt när man hoppar, då vidgas hela hästen ut över hindret, nu minns jag inte hur mycket, men tillräckligt mycket för att känsliga hästar med passande sadel inte vill hoppa då sadeln över hindret blir "för smal" och då kan en pad hjälpa till eftersom sadeln hamnar lite högre upp och fårskinnet är mer... hur säger man? flexibelt i materialet än enbart ett schabrak (som enbart är till för att inte skita ned sadeln i princip)

Jag minns inte riktigt men ungefär så som beskrivet ovan. fick lära mig det på flyinge av peter winslow under en föreläsning. P.W. kan man även maila och fråga sina frågor, han svarar och är jättetrevlig och gillar att lära ut :)

Fast nu skrev jag inte att en pad gör att en sadel passar. Jag utgår från att sadeln passar, som TS sadel, men att den blivit lite för vid. då kan en pad fylla ut lite. Självklart är där mkt annat som spelar in för att en sadel ska passa men jag utgick från TS sadel i mitt inlägg.

Jag har precis samma problem som dig och en fårskinnspadd är min lösning och räddning.
Min häst är en riktig gräsätare :D med det menar jag att han är i superhull och välmusklad när han äter gräs på sommaren men när vintern kommer så faller han lätt ur i överlinjen (trots träning och proteinrikt foder)
Eftersom han har en rejält markerad manke så kommer sadeln för långt ner på den.
Under betessäsongen rider jag med bara sadel och schabrak men under vintern måste jag ha en fårskinnspadd som lyfter upp sadeln från manken. Iövrigt ligger den bra.
Se till att fårskinnspadden har en kanal i mitten för annars kan det bli trångt och knöligt under sadeln.
Har den inte kanal så är det enkelt att bara klippa bort ullen med en vanlig sax :idea:

Det är BAKOM framvalvet faran ligger. Där man inte kommer in att känna. Där framvalvet blir sits.

Be någon sitta upp utan schabrak ock kolla in så det är en bra kanal.

Som jag har fattat det tidigare av allt jag har läst, så kan man inte ha pad under en sadel som är lagom i vidd, eller för trång då (men en för trång sadel ska man ju inte ha såklart ;)), så jag blir förvånad nu när jag har läst i denna tråd och en annan att det inte är så!
Dessutom stod det i en annan tråd att en fårskinnspad (tunn, med så lite tyg som möjligt stod det) kunde vara bra om sadeln rör sig. Det som pratades då var alltså inte om sadeln rör sig jättemycket, utan bara för att säkerställa att sadeln ligger helt still, typ. Stämmer detta också?

Jag förstår inte hur du tänker om du tänker på hur en fårskinnspad ser ut, hur kan den göra en sadel mindre? Den gör att sadeln ligger mer still och den jämnar ut tryck. Men fortfarande ska du ju ha en sadel som passar hästen. De flesta av oss använder fårskinnspad för att det är snyggt eller som en enkel ursäkt att slippa betala för en sadelutprovning.

Det finns olika modeller av även av fårskinnspaddar och vart på dom det sitter skinn och PW föreslog speciellt en sort till hoppsadlar men nu minns jag inte vilken det var.

Men förlåt, jag förstår inte hur DU tänker ang fårskinnspad. Om en sadel passar, varför lägga ne pad under? då blir det ju trångt iom att sadeln lyfts och lägger sig uppe på istället för längs med ryggen? eller?
Sadeln ska väl ligga längs med ryggen och inte 1-2 cm uppepå? Hur kan det göra att det blir med flexibelt i ex hoppning?

Förstår inte...:confused:

Jag vart mest förvånad över att helt plötsligt läsa tvärtom från allt jag har läst tidigare, inget annat.

Varför skulle man slippa ta ut en sadelutprovare bara för att man har pad under sadeln?

Kl
Nu har jag provat med fårskinnspad under! Sadeln låg stadigt och bra, följde ryggen, låg i jämnvikt och eftersom den kom upp lite gav den honom även mer rörelsefrihet för bogen. Men det blev ju inte mer plats för manken? Nu får jag ju inte in någon hand överhuvudtaget eftersom paddel är där? :) men det kanske inte gör nått för det kanske dämpar trycket mot manken ändå? Eller vad är tanken? :)

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 280
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: Digbil
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 673
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka