Hur öppnar man upp dig?

tigerflicka

Trådstartare
Jag antar att det låter som en jättemärklig fråga för vissa, men jag vet inte hur man gör!
Jag är en väldigt sluten person, om det är självvalt eller inte vet jag faktiskt inte. Jag har förvisso lätt för att för att umgås med vänner, men oftast flyttar jag fokus till den/de andra och inget fokus på mig.
I alla år har jag varit en person som många, både vänner och mer ytligt bekanta, öppnar sig för att pratar om sina problem/tankar/känslor/funderingar och jag gillar att de har det förtroendet för mig.

Problemet är att jag inte kan göra detsamma, jag vet inte hur man pratar om "riktiga"/stora saker.

Nån som känner igen sig och vet hur jag ska börja för att bli mer öppen? Som det är nu finns det det ingen som känner mig "på riktigt", och så vill jag juh inte ha det.
 
Sv: Hur öppnar man upp dig?

Jag kan delvis känne igen mig. Jag pratar ofta inte med nära om hur jag mår på riktigt och problem. Istället för att prata gör jag andra saker tex är aktiv, lyssnar på musik etc. det är min terapi istället för att prata. Och ofta det jag trivs bäst med att göra. SEn har jag vänner och familj som jkag vet att jag kan prata med om jag vill..men jag mår oftast bäst av att göra annat.

Det jag menar är att prata med vänner ellr familj kanske inte passar för alla. Så det första jag tycker du ska göra är att fundera om det är det du vill göra. Om du inte vill är det inget fel med det.
Om du kommer fram till att du vill prata mer- så tänker jag att ma kan behöva öva sig. Välj ut någon nära vän eller familjemedlem som du känner förtroende för. Du kan ju också ta det stegvis- man behöver vid första tillfället inte berätta hela sitt livs historia utan göra det lite då och då.
 
Sv: Hur öppnar man upp dig?

Det var ett nytt och tänkvärt perspektiv!
Jag trivs nog kanske bäst av att inte prata om det är något, men jag skulle vilja kunna ifall det skulle vara det jag känner för. Fast mest handlar det nog om att jag vill att personer i min närhet ska få lära känna mig på riktigt.
 
Sv: Hur öppnar man upp dig?

Jag gillar att skriva. Om jag skrivit och funderat över något först så har jag lättare att prata om det senare. Om någon överraskar mig med en personlig fråga så ger jag kanske ett undvikande svar, eller i alla fall ett kortfattat svar. Du kan fundera lite på vilka du har förtroende för och vilka som har varit med om liknande saker som dig och därför skulle kunna förstå dig.
 
Sv: Hur öppnar man upp dig?

Jag vill påstå att det är ett ställningstagande och en vanesak :) Jag var väldigt sluten tills jag var kanske 26 (33 idag) sen har jag övat och idag är jag en ganska öppen person. Eller iaf jämfört med förr och jag mår bättre av att vara mer öppen :)
 
Sv: Hur öppnar man upp dig?

Jag skriver också en hel del. Känns som man får mer struktur på tankarna då.
Även när jag har något svårt att ta upp med en annan skriver jag hellre än pratar, om jag får välja. Jag blir så ostrukturerad när jag försöker prata om viktiga/svåra saker och det känns som jag mest hakar mig och inte kommer nån vart.
 

Liknande trådar

Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
387
Senast: astronaut
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 273
Senast: Whoever
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 660
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp