Bukefalos 28 år!

Hur ofta är det rimligt med blodprov?

alazzi

Trådstartare
Min husläkare (inte i Sverige) kräver nytt blodprov varje gång jag behöver ett nytt recept. Dvs varje kvartal. Jag är extremt svårstucken och det har ofta gått snett med provtagningen. Man kan ju tro att har jättekonstiga mediciner men jag äter blodtrycksmedicin och mot min diabetes typ 2 i dagsläget. Det känns helt enkelt inte rimligt. Min gamla husläkare nöjde sig med blodprov årligen för receptförnyelse. Vad är rimligt? Jag kan förstå att diabetesen är ett problem men blodtrycket lär ju inte ändras så dramatiskt på ett kvartal? Hur är det i Sverige?
 
Är det någon av medicinerna som kan ge skador på något organ?
Tex är svampmedicin inte alls bra för levern, så skriver man ut svampmedicin mer än en gång till en patient är det bra att hålla koll på levervärdena. Samma sak med vissa antidepressiva hämmar saltupptaget, vilket gör att du kan få natriumbrist och typ dö.
 
Jag tar prov var 6 e vecka för medicinerna mot lederna.
Sköldkörteln när läkare kommer på att det kanske vore bra.
Diabetesen kallas man en gång om året om allt funkar ok.
antidepressiva kollas typ aldrig
resten av medicinerna kräver ingen koll så sett
 
HbA1c varje kvartal istället för dagliga blodsockerkontroller låter väl rimligt?
Eller är det några andra prover de tar? Vet du?
 
Min husläkare (inte i Sverige) kräver nytt blodprov varje gång jag behöver ett nytt recept. Dvs varje kvartal. Jag är extremt svårstucken och det har ofta gått snett med provtagningen. Man kan ju tro att har jättekonstiga mediciner men jag äter blodtrycksmedicin och mot min diabetes typ 2 i dagsläget. Det känns helt enkelt inte rimligt. Min gamla husläkare nöjde sig med blodprov årligen för receptförnyelse. Vad är rimligt? Jag kan förstå att diabetesen är ett problem men blodtrycket lär ju inte ändras så dramatiskt på ett kvartal? Hur är det i Sverige?
Jag hade en medicin tidigare som krävde provtagning en gång i månaden.
 
Min husläkare (inte i Sverige) kräver nytt blodprov varje gång jag behöver ett nytt recept. Dvs varje kvartal. Jag är extremt svårstucken och det har ofta gått snett med provtagningen. Man kan ju tro att har jättekonstiga mediciner men jag äter blodtrycksmedicin och mot min diabetes typ 2 i dagsläget. Det känns helt enkelt inte rimligt. Min gamla husläkare nöjde sig med blodprov årligen för receptförnyelse. Vad är rimligt? Jag kan förstå att diabetesen är ett problem men blodtrycket lär ju inte ändras så dramatiskt på ett kvartal? Hur är det i Sverige?
Psykiatrin tar prover en gång/år och vc 1-2 ggr/år. Har prediabetes så de kollar blodsockret 1-2 ggr/år + att senast jag fick en ny vc-läkare tog hon flera kolesterolprover, njurar och lever. Minns inte riktigt.
Jag tar ca 13 mediciner. :crazy:
 
HbA1c varje kvartal istället för dagliga blodsockerkontroller låter väl rimligt?
Eller är det några andra prover de tar? Vet du?
Mina värden var så bra för ett år sen så läkaren minskade min diabetesmedicin. Men nu har jag gått upp i vikt så doseringen måste kanske justeras.
 
Pratade med min dotter som har viss sjukvårdsutbildning. Metforminet gör att läkaren tydligen är tvungen att kolla värdena varje kvartal.
 
Min husläkare (inte i Sverige) kräver nytt blodprov varje gång jag behöver ett nytt recept. Dvs varje kvartal. Jag är extremt svårstucken och det har ofta gått snett med provtagningen. Man kan ju tro att har jättekonstiga mediciner men jag äter blodtrycksmedicin och mot min diabetes typ 2 i dagsläget. Det känns helt enkelt inte rimligt. Min gamla husläkare nöjde sig med blodprov årligen för receptförnyelse. Vad är rimligt? Jag kan förstå att diabetesen är ett problem men blodtrycket lär ju inte ändras så dramatiskt på ett kvartal? Hur är det i Sverige?
Tja. Jag har tagit blodprov varje vecka. Sedan glesades det ut till varannan. Nu är vi i var tredje vecka.

För egen del litar jag på att läkarna, som har många flera års utbildning och erfarenhet än jag, fattar vad de håller på med.
 
Tja. Jag har tagit blodprov varje vecka. Sedan glesades det ut till varannan. Nu är vi i var tredje vecka.

För egen del litar jag på att läkarna, som har många flera års utbildning och erfarenhet än jag, fattar vad de håller på med.
Självklart litar jag på läkarna. Jag vill bara slippa ta blodprov så ofta...

När jag hade utomkvedesgraviditet fick jag ta blodprov varje vecka men då var det på sjukhusets provcentral och proffs som tog provet så då gick det bättre.
 
Självklart litar jag på läkarna. Jag vill bara slippa ta blodprov så ofta...

När jag hade utomkvedesgraviditet fick jag ta blodprov varje vecka men då var det på sjukhusets provcentral och proffs som tog provet så då gick det bättre.
Oki. Så problemet är inte att vården vill ta prov flera gånger om året. Problemet är ditt obehag vid provtagningen?

Går det att göra något åt?
Eftersom du är svårstucken så kanske du kan kommunicera till vården att det behövs extra skicklig personal för att kunna få ut blod?
 
Ett tips. Be att de värmer innan. Då är det lättare att hitta och sticka, kärlen är lättare att hantera, de rullar eller flyttar inte på sig lika mycket och även om det är en klant som vispar runt med nålen därinne så går de inte lika lätt sönder och blodet kommer lätt. Nästa tips beror på varför du är svårstucken, hittar de inget? Går kärlen sönder? I första fallet så säg att du är svårstucken och att du vill att deras bästa ska sticka. Går kärlen sönder hjälper det ofta med mindre nål.

Jag har slutat sitta där i timmatal och jag går inte längre med på att de sticker 10+ gånger. Jag säger att jag är svårstucken (ja jag vet att endel avskyr när patienter säger så men det är min kropp och jag bestämmer) att de ska värma och använda butterfly. Är det någon som kommer med dravel ber jag att de hämtar någon annan. Jag har misshandlats färdigt inom vården och tar faktiskt ingen mer skit. Inte bara vid provtagning utan vid alldeles för många tillfällen.
 
Oki. Så problemet är inte att vården vill ta prov flera gånger om året. Problemet är ditt obehag vid provtagningen?

Går det att göra något åt?
Eftersom du är svårstucken så kanske du kan kommunicera till vården att det behövs extra skicklig personal för att kunna få ut blod?

Så gör jag. Förbokar en tid med rätt sköterska i den mån det går, alternativt säger till när jag är där att "den stack senast och det gick bra då, vilket det inte brukar" samt har en kravlista på att jag ska få ligga ner och inte sitta, ser till att jag kätt mig vrmt oh rört mig så nåt blodtryck kan tänkas finnas till hjälp. Använder emlasalva också, trots att det inte är smärtan som är problemet så hjälper den kroppen att inte gå fullständigt bananas. När det var som värst såg jag till att alltid få åka in till sjukhusets labb så att de bästa sköterskorna stack mig, typ narkospersonal... det kan vara ett tips till TS :)
 
Så gör jag. Förbokar en tid med rätt sköterska i den mån det går, alternativt säger till när jag är där att "den stack senast och det gick bra då, vilket det inte brukar" samt har en kravlista på att jag ska få ligga ner och inte sitta, ser till att jag kätt mig vrmt oh rört mig så nåt blodtryck kan tänkas finnas till hjälp. Använder emlasalva också, trots att det inte är smärtan som är problemet så hjälper den kroppen att inte gå fullständigt bananas. När det var som värst såg jag till att alltid få åka in till sjukhusets labb så att de bästa sköterskorna stack mig, typ narkospersonal... det kan vara ett tips till TS :)
Ja narkosen eller de bästa på akutavdelningar brukar fungera bra. De som är vana vid att sätta nål i riktiga akutsituationer har aldrig misslyckats och det är också de som har sagt till mig att jag ska ställa de krav jag nu gör.
 
Tips är att använda ultraljudsapparat om man är svårstucken. Inte all personal som kan hantera en sådan, men narkosen kan.
 
Min husläkare (inte i Sverige) kräver nytt blodprov varje gång jag behöver ett nytt recept. Dvs varje kvartal. Jag är extremt svårstucken och det har ofta gått snett med provtagningen. Man kan ju tro att har jättekonstiga mediciner men jag äter blodtrycksmedicin och mot min diabetes typ 2 i dagsläget. Det känns helt enkelt inte rimligt. Min gamla husläkare nöjde sig med blodprov årligen för receptförnyelse. Vad är rimligt? Jag kan förstå att diabetesen är ett problem men blodtrycket lär ju inte ändras så dramatiskt på ett kvartal? Hur är det i Sverige?
Det beror väl alldeles på vad som behöver kollas? Fyra gånger per år känns inte jätteofta?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 376
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp