Hur ofta avmaskar ni era hästar?

B

**BORTTAGEN**

Hur många gånger under ett år och med vilka preparat?

Varför avmaskar ni så ofta/sällan?

Gör ni träckprov?
 
på försommarn typ i maj innan ja släpper ut dom på bete , så avmaskar jag antingen med Banminth eller Pyrantel,
sedan med Ivomec i februari mars.
 
Var på en föreläsning (av en iochförsig partisk föreläsare)
och han sa att man skulle avmaska 5 ggr per år. 1 gång tidig vår, före-under-efter betet och sedan en gång på senhösten. Jag avmaskar tre gånger per år men kommer iår att skicka in träckprov istället för att inte köra i dem massor av avmaskningsmedel i onödan om de ej har mask.
 
Du glömde svara varför. Ditt schema är HELT uppåt väggarna.

I februari-mars ska du ABSOLUT inte avmaska vuxen häst. Banmint är ju ok innan betet, men om du inte vet att du har ytterst lite smitta på dina hästar och rena hagar så räcker det ju inte, utan du får upprepa var 4e vecka för att minska smittan på betet. Ger du Banminth tar du bort de vuxna maskarna, efter 4v har du lika mycket igen, eller mer om du har otur och du har lämnat plats för massor av nya uppvaknande maskar.

Ger du Ivomec på vintern riskerar du väcka upp blodmaskar som gått i vilostadie och de kan orsaka kraftigt kolikanfall. Ingen mask på vuxen häst behöver bekämpas den tiden på året.
 
Jag tar träckprov på våren, och sen beror det på var jag står och vilka fler hästar som finns hur jag avmaskar.

Vanligtvis har hästarna bytts ut under året och det har gått hästar på markerna förrut = avmaskning med medlets intervall.

År 1:
Ivermectinpreparat 3 dar före betessläpp. Sen var 8e vecka hela betessäsongen, det brukar bli 3 avmaskningar det året.

År 2:
Pyrantelpreparat 3 dar före betessläpp, dubbel dos så jag även kommer åt ev bandmask. Sen enkel dos var 4e vecka hela betessäsongen. Där jag bor finns inte styngfluga (den närmar sig dock igen) så det blir 4-5 avmaskningar beroende på hur länge de går på gräs. Skulle jag stå där styngflugan finns avmaskar jag med Ivermectin på hösten sista avmaskningen (sept-okt).

Har jag föl blir det träckprov även på vintern och eventuell avmaskning mot spolmask i januari (enbart fölet).
 
50 st som har läst men bara tre som avmaskar sina hästar... Hm... ;)
 
Jag har fått lära att man ska ge ivermectin "första frostnatt", men det är alltså fel?? :confused:

Vilket schema skulle du rekommendera till hästar som ej går på bete över sommaren? Ena hagen är gammal, annars plöjs jorden upp varje år (åkrar på sommaren). Sällan det kommer nya hästar till stallet, och om dom gör det så får dom inte gå med mina hästar.... Vet att två i stallet ej avmaskar öht (eller vaccinerar för den delen :crazy:), men dessa hästar går i egen hage.
Man hör så mkt om just avmaskning, vissa säger att man ska maska typ 8ggr/år, andra två eller inte alls.... Tacksam för förslag!! :)
 
Vi törs bara inte avslöja våra bristande rutiner...

Nej, skämt åsido; jag avmaskar enligt schemat 3 dgr före betessläpp och därefter under betet enligt preparatets rekommendationer. Jag brukar ge Banminth vartannat till vart tredje år (men ger ivermektin som sista kur innan uppstallningen) och därutöver Ivomec. Ibland funderar jag på om det inte vore smidigare (och kanske billigare?) att gå över till Cydectin, men ... jag är la inte så snabb i svängarna! :cool:

Jag hade väl tänkt att ge en spruta till unge herr Frost nu på vårvintern, men träckprov visade inte på några spolmaskar, så det sparar jag in!

Annars brukar jag faktiskt inte ta träckprov, men ovannämnda spoling har nyligen haft problem med diarré så jag ville utesluta endoparasiter som orsak.
 
Iom att man började ge ivermectin så kommer man åt styngflugan redan innan den kommit ner i magen, så du kan ta den redan i september och behöver alltså inte vänta till första frosten.
 
hellu... ofta så beror det väldigt mycket på vilket medel man har... (alltid) men jag brukar inte avmaska så ofta, kanske två ggr /år.
Jag har aldrig haft problem med maskar... vi har hästarna på en egen gård, bara två st, dom kommer inte i alltför nära kontakt me andra så de behövs inte.. Kramiz/jossan
 
jag har aldrig känt behov av ett.. men om det börja på bli väldigt fel i magen eller nåt annat som jag kunde misstänka för nåt sånt så skulle jag nog göra ett, fast inte som första åtgärd... Kram
 
Vad har du för värden på träckprovet då? Mask HAR de, alltid.
 
*före betessläpp (banminth, pyranthel)
*fyra veckor efter förra(banminth, pyranthel)
*hösten, september (ivomec)

I Apotekets hälsovård för häst finns ett avmaskningsshema, som jag följer, där står att om du behandlar med Ivomec på hösten så behövs ingen vinteravmaskning.

Jag brukar variera medel var annan-3e år ungefär!

Att byta för ofta är inte heller bra!

Detta är vad jag har lärt mig, vet inte om det är korrekt, men litar på Apoteket och veterinärerna häromkring och hittills har hon aldrig haft maskangrepp iaf.
 
och hittills har hon aldrig haft maskangrepp iaf.
Hästar har ALLTID en viss mängd mask. Sen att det inte märks på hästen är en helt annan sak. Avmaskningen görs i första hand för att minska smittspridningen.
 
Vi börjar i tidigt i maj, och sedan följer vi preparatets rekommenderade intervall. I år skall vi börja med ett träckprov så får vi se vad det säger.

Eftersom vi bara har en hage mockas denna ca 1 gång per vecka. Detta även vintertid när väder och omständigheter så tillåter.

Gjorde ett träckprov i höstas som i allafall då visade 0 EPG. Eftersom en häst högst förmodligt haft väldigt usel avmaskning innan han kom till stallet var det ett glatt besked där och då i allafall.

Vi försöker göra vårt bästa för så god parasitbekämning som möjligt enligt de kunskaper vi har. Och tack till Magdalena, som ser till att spä på dessa!
 
Okej, har läst artikeln. Dock utgår allt från att hästen går på sommarbete, vilket mina inte kommer göra... Är det själva betet man maskar för, eller är det att dom äter gräset eller är det just sommaren? :confused:

Dom fick Ivomec ganska sent på hösten. Vilket preparat är lämpligt att använda till våren, och hur ofta? Läste om Cydectin:
Moxidectin: Cydectin. Tar vuxna maskar, larver och till viss del inkapslade larver, vilket för blodmasken betyder 12v innan äggurskiljning uppstår igen. Avmaskning sker före och efter betet med 12v intervall. Tar styngfluga men inte bandmask.

Borde vara bra om det tar allt? Bandmask är tydligen inte så vanligt? Vore det lämpligt att ge i t.ex april - juni - september? Hästarna har inte fått det här preparatet innan.
 
Cydectin tillhör samma grupp som Ivomec när det gäller preparatvariation. Går inte hästarna på bete skulle jag avmaska i maj och sen vara noga med att mocka hagarna. Även om det bara är några strån gräs så äter ju hästarna det, ju mindre gräs desto mer smitta...

Bandmasken räcker det om man tar de år man ändå har "pyrantelår" eller om man bevisligen har smitta.
 
jasså ? Helt uppåt väggarna... rena turen att mina hästar överhuvudtaget lever.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: Jeps
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 202
Senast: dobbis
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 252
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp