Hur ofta avmaskar ni era hästar?

HÄSTARNA klarar sig oftast (om man inte råkar ut för kolik för att man avmaskar på vintern...). Men hur markerna ser ut... burr, vilket högt parasittryck. Och stackars alla vi andra som sen får stå ut med resistenta maskar för att "folk" vägrar lära sig hur maskmedlet ska användas.
 
Apropå överlever, är det vad du vill att dina hästar ska göra, bara överleva? Inte må bra då?
 
jag har hållt på några år och det fungerar jätte bra. har regelbunden vet kontroll och dom mår jätte fint.

Vet inte om det är någon som har lärt mig fel men det ja har lärt mig är att avmaska strax innan betesläpp en gång på hösten och en gång i februari mars.
 
Du har fått lära dig gamla kunskaper dessvärre. Uppdatera dig genom att leta själv aktivt efter information. På Hippocampus sida finns mycket matnyttigt bl.a.

I veterinärkontrollen, ingår träckprov?

Vilka maskar har den som lärt dig sagt att du tar vid de olika tillfällena?
 
den som lärt mig.. alla i stallet avmaskar likadant.

bandmask , spolmask, blodmask , mm.
 
Alltså, jag vet vilka maskar som finns. NÄR avmaskar ni mot de olika maskarna? Och om ni tar träckprov, varför ens fundera på spolmask som vuxna hästar är immuna mot? Och hur mycket bandmask har ni sett på träckproven? Vad har ni tagit för åtgärder mot det?
 
jag har inte ansett mig som någon maskexpert, kanske har jag fel, alla gör olika . Ha de fint
 
Men snälla! Mina inlägg är ju för att få dig nyfiken och vilja lära mer och lära dig VARFÖR du gör saker. Kanske jag låter lite vass, men det är absolut inte meningen. Man behöver inte vara expert för att vilja göra rätt och lära sig mer.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: Jeps
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 202
Senast: dobbis
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 252
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp